تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4199408
شناسه : 4199408
تاریخ :
«نمایش در کلاس درس»؛ شیوه‌ای نو برای تقویت و رشد خلاقیت دانش‌آموزان اقتصاد ایران: ایسنا/چهارمحال و بختیاری پژوهشگر، مدرس باسابقه و نویسنده مجموعه‌های «نمایش در کلاس درس» با بیان اینکه «نمایش در کلاس درس» شیوه‌ای نو برای تقویت و رشد خلاقیت و ارتقای درک موضوع و سواد درست خوانی دانش‌آموزان است، گفت: وقتی دانش‌آموز برای بازی در یک نمایشنامه آماده می‌شود، ناچار است متن را دقیق بخواند، شخصیت‌ها را تحلیل کند و در یک کار گروهی مشارکت داشته باشدو همین فرایند، کیفیت یادگیری را چند برابر می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مسلم قاسمی در سفر به شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا از تجربه نیم‌قرن فعالیت خود در حوزه آموزش خلاق و نقش نمایشنامه‌خوانی، در بهبود مهارت‌های درسی و تربیتی کودکان سخن گفت.

وی که بیش از پنجاه سال از عمر حرفه‌ای خود را به پژوهش، تدریس و تولید محتوا برای تئاتر کودک و نوجوان اختصاص داده، در کارگاه تازه خود در کانون پرورش فکری، از رویکرد آموزشی مبتنی بر «نمایش در کلاس درس» سخن گفت، رویکردی که باید، امروزه در مدارس و کانون های فرهنگی و هنری، سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.

قاسمی با اشاره به تولید هفت مجموعه نمایش در کلاس درس، شامل بیش از ۱۰۰ نمایشنامه اقتباس‌شده از کتاب‌های درسی بیان کرد: هدف ما ایجاد فضایی برای خلاقیت، تفهیم بهتر درس و درست‌خوانی در روند کاری گروهی که در نهایت به اجرای یک نمایش می‌انجامد.

این پژوهشگر افزود: همه کودکان قرار نیست بازیگر باشند. هر کودک نقش خود را پیدا می‌کند و همین، تمرینی عملی برای کار گروهی و مسئولیت‌پذیری در آینده است.

قاسمی همچنین از شکل‌گیری نمایشنامه‌خوانی و رادیوتئاتر به‌عنوان راه‌حل نبود امکانات اجرایی در برخی مدارس  و مکان‌های سربسته محدود، خبر داد و گفت: بچه‌ها دور میز می‌نشینند و نمایش را اجرا می‌کنند. افکت‌ها را خودشان با ابزار ساده یا با دهان تولید می‌کنند. این روش کم‌هزینه، بسیار جذاب و کارآمد باعث شد حتی در دوران کرونا نیز،  تئاتر آموزشی متوقف نشود.

این پژوهشگر تأکید کرد: نمایش در کلاس درس در ایران تفاوت مهمی با نمونه‌های خارجی دارد، در اروپا گروه‌های حرفه‌ای وارد کلاس می‌شوند و با موضوعی از پیش تعیین شده، بچه ها را به چالش می کشانند که در نوع خود بسیار جالب است. اما ما خودِ متن‌های کتاب را برای بچه‌ها تبدیل به نمایشنامه کرده‌ایم؛ یعنی دانش‌آموز درس خودش را اجرا می‌کند.

قاسمی از آغاز دوره جدید خود با عنوان «قصه‌های نمایشی» خبر داد و گفت: همان‌طور که قصه‌گویی باید در چارچوب روایت بماند، نمایش هم باید بدون غلبه بر قصه در خدمت آن باشد، مجموعه جدیدی که نوشته‌ام همین الگو را دنبال می‌کند.

انتهای پیام