تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4197958
شناسه : 4197958
تاریخ :
«BAW ۲۱۲»؛ پیکاپ آفرودیِ کلاسیک با روحی مدرن در راه بازار اقتصاد ایران: بازگشت نام «۲۱۲» در دنیای خودروسازی چینی، معنایی فراتر از یک مدل ساده دارد. پیکاپ BAW ۲۱۲ که قرار است توسط خودروسازی ایلیا در بازار ایران معرفی شود، ترکیبی است از سنتی‌ترین طراحی‌های آفرودی با امکانات مدرن و پیشرانه قدرتمند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

این خودرو نمادی از احیای یک میراث تاریخی‌ست؛ میراثی که ریشه در دهه ۱۹۶۰ دارد و حالا در قالبی تازه و مقتدر دوباره به میدان آمده است. سابقه برند BAW نشان می‌دهد که این شرکت چینی، روزگاری در تولید خودروهای نظامی فعالیت می‌کرده و پس از مدتی به بازار عمومی وارد شده است. نسل جدید خودروهای خانواده ۲۱۲ اما با هدفی متفاوت متولد شده‌اند: ترکیب توان آفرودی، کارایی منظم در جاده‌های شهری و طراحی خاصی که برای دوست‌داران خودروهای کلاسیک اما مدرن جذاب باشد.

طراحی ظاهری و آفرود

در نگاه اول به BAW ۲۱۲، وجه تهاجمی و مستحکم آن توجه را جلب می‌کند. خطوط شاخص بدنه، گلگیرهای عضلانی و طراحی کابینی جعبه‌ای، یادآور خودروهای کلاسیک آفرود هستند، اما حضور رینگ‌های بزرگ و دستگیره‌های درِ ساده نشان داده است که طراحان به اصالت سبک احترام گذاشته‌اند. سپر جلو به شکلی طراحی شده که امکان استفاده به عنوان پله را دارد و این امر ضمن استحکام، به کارایی در موقعیت‌های آفرودی کمک می‌کند.

در بخش آفرود، این پیکاپ امتیازات قابل توجهی دارد: شاسی مستقل نردبانی، سیستم چهارچرخ محرک با حالت‌های ۲W، ۴H و ۴L و دیفرانسیل‌هایی که امکان قفل شدن دارند، همگی دست در دست هم داده‌اند تا این خودرو در جاده‌های سخت و چالش‌برانگیز توانمند باشد. زاویه ورود خودرو به مسیر ۴۰ درجه و زاویه خروج ۳۶ درجه ذکر شده است، که برای یک پیکاپ آفرود کلاسیک عددی تحسین‌برانگیز است. همچنین، توانایی عبور از آب در عمق نزدیک به ۸۵ سانتی‌متر، یکی از شاخصه‌های مهم برای کسانی است که آفرود جدی یا مسیرهای پرچالش را اولویت می‌دانند.

قوای فنی و عملکرد

زیر کاپوت پیکاپ BAW ۲۱۲ موتور توربوشارژ بنزینی به حجم دو لیتر دیده می‌شود. در نسخه‌ای که برای بازار ایران برنامه ریزی شده، توان خروجی معادل ۱۷۰ کیلووات (حدود ۲۳۱ اسب‌بخار) است و گشتاور ۳۹۰ نیوتون متر است. انتقال نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک انجام می‌پذیرد که تجربه رانندگی نرم‌تری را در جاده فراهم می‌کند. در آینده احتمال دارد نسخه‌های توربو دیزل و پلاگین هیبرید این محصول نیز وارد بازار ایران شوند. این دو مدل نیز به ترتیب ۱۶۸ و ۵۲۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند.

یکی از نکات فنی برجسته، قابلیت‌های دینامیکی آفرودی این پیکاپ است. سیستم تعلیق جلو از نوع پنج‌اتصال غیرمستقل است و سیستم تعلیق عقب نیز برگ‌فنری طراحی شده، که ترکیب مناسبی برای حرکت در مسیرهای ناهموار فراهم می‌آورد.

تجربه رانندگی در زمین‌های سخت به لطف دیفرانسیل جلو و عقب قابل قفل شدن، بهینه‌تر است. ترکیب این ویژگی‌ها با گیربکس اتوماتیک هشت سرعته، به ماشین امکان می‌دهد که تعادل خوبی میان راندمان در مسیرهای عادی و قابلیت بالا در آفرود داشته باشد.

مصرف سوخت، ابعاد و قابلیت کاربردی

گزارش‌ها حاکی از مصرف حدود ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر برای BAWهستند. حجم مخزن سوخت نیز معادل ۸۰ لیتر در نظر گرفته شده که برای یک پیکاپ میان‌سایز گزینه‌ای مناسب برای سفرهای طولانی و آفرود است.

ابعاد بدنه نیز به گونه‌ای طراحی شده که کابین و بخش بار، هر دو از فضا بهره‌مند باشند: طول بدنه در حدود ۵۴۶۹ میلی‌متر، عرض ۱۹۵۵ میلی‌متر و ارتفاع نزدیک به ۱۹۷۰ میلی‌متر ذکر شده است. فاصله دو محور نیز حدود ۳۴۸۸ میلی‌متر است، که سبب پایداری در جاده و فضای بار کافی می‌شود. آستانه ارتفاع از زمین حدود ۲۳۵ میلی‌متر است، که در ترکیب با ابعاد دیگر، یک پیکاپ واقعا آفرودی محسوب می‌شود.

«BAW ۲۱۲»؛ پیکاپ آفرودیِ کلاسیک با روحی مدرن در راه بازار

ایمنی و امکانات رفاهی

در زمینه ایمنی و آسایش، BAW ۲۱۲ تلاش کرده تا سطحی رقابتی ارائه دهد. وجود سیستم چهارچرخ محرک و دیفرانسیل قفل‌شونده، همان‌طور که گفته شد، امنیت در آفرود را تقویت می‌کند. افزون بر آن، زاویه‌های ورودی و خروجی مناسب و قابلیت عبور از آب، نشان‌دهنده طراحی دقیق برای شرایط سخت است.

در بخش تجهیزات رفاهی، خودرو با امکانات مدرن همراه شده: از نمایشگرهای دیجیتال برای پشت‌آمپر، سیستم تهویه، بلوتوث، سیستم چندرسانه‌ای، تا امکاناتی مثل ورود بدون کلید، استارت با دکمه و حتی سیستم کروز کنترل تطبیقی. صندلی‌ها روکش چرم دارند و در تیپ‌های کامل گرم‌کن صندلی و ماساژور صندلی راننده نیز به لیست تجهیزات اضافه می‌شود.

نگاه BAWترکیب سبک کلاسیک با استانداردهای روز طراحی و ایمنی بوده است؛ طوری که ۲۱۲ تنها یک وانت نباشد، بلکه خودرویی برای ماجراجویی و سفرهای جاده‌ای نیز باشد.

بازار و جایگاه در ایران

ورود BAW ۲۱۲ به بازار ایران، حرکتی جسورانه از سوی خودروسازی ایلیا است. این شرکت با انتخاب پیکاپی که هم ظاهر کلاسیک آفرودی دارد و هم امکانات مدرن، به نظر قصد دارد مشتریانی را هدف بگیرد که به دنبال خودرویی با سبک منحصربه‌فرد و قابلیت آفرود هستند. اگرچه قیمت دقیق عرضه هنوز اعلام نشده، اما معرفی نمونه شاسی‌بلند در نمایشگاه‌های خودرویی و بازتاب رسانه‌ای آن نشان می‌دهد که استقبال از نسخه پیکاپ نیز مناسب خواهد بود.

همچنین، با توجه به سابقه BAW و نوستالژی مدل‌های ۲۱۲ در ذهن علاقه‌مندان آفرود و خودرو کلاسیک، ورود این پیکاپ می‌تواند به گسترش بازار آفرود شهری کمک کند و گزینه‌ای متفاوت و خاص برای کسانی باشد که نمی‌خواهند سراغ پیکاپ‌های معمولی و همه‌گیر بروند.

نقاط قوت و چالش‌ها

نقاط قوت BAW ۲۱۲ را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: میراث تاریخی برند، طراحی کلاسیک آفرودی، شاسی مستحکم با توان حرکتی بالا، پیشرانه توربوشارژ قدرتمند، گیربکس پیشرفته، امکانات رفاهی کامل و تطبیق‌پذیری خوب بین استفاده شهری و مسیرهای سخت.

بازار پیکاپ‌ها جذاب‌تر می‌شود

پیکاپ BAW ۲۱۲ را می‌توان یک پل میان گذشته و آینده دانست؛ خودرویی که با نام و طراحی کلاسیک خود یادآور تاریخ آفرود چینی است، اما با تکنولوژی امروز مدرن و کاربردی عرضه می‌شود. این ترکیب می‌تواند برای کسانی که به دنبال وانت با سبک منحصربه‌فرد، توانایی آفرودی واقعی و امکانات رفاهی پیشرفته هستند، جذاب باشد.

همچنین باعرضه راهبردی درست، که برای پشتیبانی خدمات پس از فروش، تامین قطعات و قیمت‌گذاری تدوین کرده است، احتمالا BAW ۲۱۲ می‌تواند به یکی از گزینه‌های جدی بازار پیکاپ آفرودی در ایران تبدیل شود. این مدل نه فقط یک وانت برای حمل بار، بلکه یک وسیله ماجراجویانه برای جاده‌های دشوار و تجربه‌های خارج از مسیر است.