توسعه حمل و نقل هوشمند با «نبکا»
اقتصاد ایران: شرکت نبکا در زمینه خودروهای پاک بهویژه هیبریدی ها بسیار موفق ظاهر شده است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
این شرکت روز یکشنبه ۱۸ آبانماه سال جاری، نخستین سری از خودروهای نبکا هیبرید را به متقاضیان تحویل داده است. این خودرو که توسط شرکت نوین ماهان (خودرو برقی نبکا) به بازار عرضه شده، گام تازهای در توسعه ناوگان خودروهای پاک و هوشمند در کشور بهشمار میرود. در ادامه، نبکا هیبرید را بهلحاظ نوع طراحی و مشخصات فنی بررسی خواهیم کرد.
طراحی اسپرت و زیبا متناسب با نیاز روز بازار
محصول شرکت نبکا که در کلاس اسیوویکراساوورهای میانسایز قرار دارد، بهلطف طراحی بسیار زیبا و جذاب آن مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. در حقیقت طراحی زیبا و بخش فنی کارآمد همگی سبب شده است این خودرو به یک گزینه خاص در بازار ایران بدل شود. بر این اساس نبکا هیبرید محصول کمپانی اسکایول بوده و مهندسی توسعه آن توسط کمپانی بیوایدی انجام شده است. با توجه به این مهم با یک گزینه بسیار باکیفیت مواجهیم. چراکه چنین خودرویی با این مشخصات فنی در کشور نادر است. از نظر طراحی بدنه، با نگاهی به پروفیل این اسیوویکراساوور میانسایز شاهد طراحی یک خط تیز شخصیتی با مجموعهای از سطوح تخت هستیم که با رینگهای ۱۹ اینچی و پوزه نسبتا کشیده کاراکتر فوق جذاب و نافذی را بهاین خودرو بخشیده است.
در نمای جلو نیز چراغهای کشیده با گرافیک کریستالی آن و LED بهفرم L شکل با جلوپنجرهای که درون سپر تعبیه شده و خطوط تیز روی کاپوت چهره بسیار جسورانه و اسپرتی دارد. در نمای عقب نیز چراغهای کشیده یکپارچه با گرافیک LED و حجمپردازی صریح که مشابه محصولات مرسدسبنز بوده، بسیار نمای چشمنواز و زیبایی به این بلندقامت هیبریدی میبخشد.
از سوی دیگر نبکا هیبریدی از نظر کیفیت رنگ در سطح بالایی قرار دارد که تمامی رقبای چینی خود را مغلوب خود میسازد. ناگفته نماند که طراحی بدنه نبکا هیبرید مشابه کراساوورهای تمامبرقی خودروسازان مطرح اروپایی بوده که همین موضوع سبب برتری آن در زمینه طراحی خارجی شده است. با توجه بهتحویل این خودرو بهمشتریان، شرکت نوین ماهان گامی دیگر در مسیر توسعه حملونقل هوشمند و پایدار در کشور برداشته است.
فضای داخلی لوکس مبتنی بر راحتی و تکنولوژی بالا
اسکایول نبکا هیبریدی از نظر طراحی داخلی لوکس و مدرن بوده که با تریم داخلی دو رنگ بسیار جذاب است. اما بهره گرفتن از چرم باکیفیت و جیر مصنوعی با دکوراتیو چوب و کروم فضای داخلی را تا حد زیادی لوکس جلوه میدهد. طراحی یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی افقی در مقابل راننده برای کلاستر و یک نمایشگر ۱۲.۸ اینچی افقی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی مولتی مدیا نیز با دکمههای پیانویی زیر دو دریچه میانی سیستم تهویهمطبوع، مدرن بودن فضای داخلی را دوچندان میکند. هرچند که دو رنگ بودن تریم داخلی، سقف پانورامیک و نورپردازی LED داخلی جلوه خاص و زیبایی به کابین اسکایول نبکا هیبرید میبخشد.
همچنین این خودرو بهلطف فاصله محوری ۲۸۰۰ میلیمتری، طول ۴۷۲۰ میلیمتری و عرض ۱۹۰۸ میلیمتری فضای کاملا راحت و جاداری را در اختیار سرنشینان میگذارد. از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو میتوان بهسیستم چهارچرخ دیسکی، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم ترمز گوشهای و توزیع نیروی ترمز بر اساس چرخش چرخ، کمکترمز و کمکترمز اضطراری، کنترل ضدلغزش (هرزگردی چرخها)، کنترل پایداری الکترونیکی، ایربگ سرنشین جلو و راننده، نمایشگر باد تایر TPMS، سیستم اتصال صندلی کودک، قابلیت تنظیم ارتفاع کمربند ردیف جلو، هشدار باز شدن کمربند ایمنی، کروزکنترل تطبیقی، دستیار کروز هوشمند، کنترل حرکت در سربالایی، اتوهلد، کنترل حرکت در سرپایینی، رادار پارکینگ جلو و عقب، دوربین ثبت وقایع، دید ۳۶۰ درجه خودرو (دارای چهار دوربین)، انتخاب حالت رانندگی نرمال و اسپرت، چراغهای جلو LED، تنظیم الکترونیکی چراغهای جلو، سیستم تابلوخوان، اتوپارک، رادار نگهداری بین خطوط، هشدار احتمال برخورد از جلو، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم ترمز فعال هوشمند، فرمان برقی، شیشههای برقی با تشخیص مانع، تنظیم برقی آینههای جانبی بههمراه گرمکن، آینههای جانبی تاشو برقی، صندوق عقب برقی، سقف بازشونده پانورامیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، روکشفرمان چرمی، فرمان خودرو با کلیدهای چند منظوره، تنظیمات چهارحالته فرمان، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک بههمراه کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، کولباکس، کامپیوتر رانندگی، سیستم مولتیمدیا ۱۲.۸ اینچی لمسی با اتصال به تلفنهمراه، صفحهکیلومتر ۱۲.۳ اینچی، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، شارژر قابل حمل، خروجی ۱۲ ولت و... اشاره کرد.
مهندسی منحصربهفرد بیوایدی در بخش فنی
بر اساس آنچه شرکت نبکا اعلام کرده قوای محرکه اسکایول نبکا هیبرید توسط کمپانی بیوایدی توسعه یافته است. به این معنا که سیستم هیبریدی این بلندقامت چشمبادامی یک تکنولوژی منحصربهفرد دارد که همزمان یک خودرو تمامبرقی و یک خودرو هیبریدی بهشمار میرود.
به عبارت سادهتر عملکرد این ساختار بهگونهای است که EREV (خودرو برقی با پیمایش بالاتر مجهز به موتور بنزینی) و هیبریدی است. به این معنا که موتور بنزینی در زمان عدم شارژ باتریها بهیک ژنراتور تبدیل شده تا انرژی الکتریکی لازم برای باتریها را بهخوبی فراهم سازد. بر این اساس یک موتور ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سیسی زیر کاپوت اسکایول نبکا هیبرید جا خوش کرده تا با همراهی یک موتور الکتریکی نسل جدید پرتوان بتواند قدرت و گشتاور مورد نیاز را فراهم کند.
جالب است بدانید که طبق آنچه نبکاخودرو اعلام کرده، راندمان موتور بنزینی ۴۲ درصد بوده؛ این بهمعنای بهینهترین حالت مصرف سوخت است. موتور بنزینی ۱۵۰۰ سیسی میتواند حداکثر ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۳۵ نیوتونمتر گشتاور فراهم آورد. در مقابل موتور الکتریکی میتواند ۱۳۰ کیلووات (۱۷۴.۳ اسببخار) و حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتونمتر را در اختیار راننده بگذارد. بهصورت ترکیبی مجموع قدرت به ۲۸۶ اسببخار میرسد. نکته بسیار مهم درباره اسکایول نبکا هیبرید پک باتریهایی است که تامین انرژی الکتریکی برعهده آنهاست.
بر این اساس پک باتری ۲۱.۶۸ کیلووات-ساعتی روی این مدل قرار گرفته تا نیروی لازم جهت حرکت به صورت تمامالکتریکی (EV) را تا ۱۱۵ کیلومتر مطابق چرخه NEDC فراهم کند. این میزان پیمایش حرکت بهصورت الکتریکی با وزن ۱۸۲۰ کیلوگرمی اسکایول نبکا هیبرید فوقالعاده است. همچنین بد نیست بدانید که در خودروهای تمامبرقی و هیبرید میزان شیبروی بسیار مهم است؛ بر این اساس حداکثر شیبروی ۳۰ درصدی با بهترین عملکرد برای این خودرو فراهم شده است.
همچنین از سیستم انتقال قدرت DHT با ساختار E-CVT روی این خودرو استفاده شده است. از سوی دیگر اسکایول نبکا هیبرید با وزن ۱۸۲۰ کیلوگرم میتواند ظرف ۷.۹ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد و حداکثر سرعت این خودرو به ۱۷۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.
نکته بسیار مهم درمورد این خودرو، حالتهای مختلف رانندگی با آن است؛ به این معنا که سه حالت انتخاب دستی در اختیار راننده قرار گرفته است. در حالت نخست که هیبرید بوده، سیستم فوق هوشمند تصمیم میگیرد که با توجه بهشرایط فعلی موتور بنزینی، نیروی لازم را به چرخها برساند یا نیروی باتریها شارژ شود. بهاین معنا که موتور بنزینی یا بهصورت مستقیم به چرخ متصل میشود یا باتریها را شارژ میکند. همچنین درحالتی که موتور باتریها را شارژ میکند، اسکایول نبکا هیبرید به یک خودرو EREV بدل شده و میزان پیمایش را افزایش میدهد. این خودرو سه حالت مختلف برای انتخاب رانندگی دارد؛ علاوهبر مد رانندگی که مد نرمال و یک مد اسپرت دارد، این مد (داینامیک) برای رانندگی است. اما سه حالت رانندگی مختلف نیز برای آن تعریف شده است.
این خودرو میتواند زمانی که روی حالت EV یا تمامالکتریکی قرار دارد، تا زمانی که باتریها شارژ کافی دارند، یعنی ۲۲ کیلووات، خودرو صرفا با برق حرکت کند و موتور بنزینی روشن نشود. زمانی که این مقدار انرژی الکتریکی کاهش مییابد یا به حدی که راننده تعیین کرده که بهعنوان مثال از ۶۰ درصد ظرفیت باتری کمتر نشود و یا حتی بهصورت خودکار انرژی الکتریکی زیر ۲۰ درصد قرار گیرد، موتور بنزینی فعال شده و در مد EV تنها برق تولید میکند.
بهعبارت دیگر در این زمان موتور همانند یک ژنراتور عمل میکند و خودرو همچنان در حالت برقی بهحرکت خود ادامه میدهد. این حالت همان رنج اکستندر است. اما یک حالت دیگر به نام HEV نیز وجود دارد که حالت هیبریدی است. بر این اساس باتری بهاندازه کافی شارژ شده و ممکن است که موتور بنزینی نیز روشن شود تا برق مورد نیاز را از باتری دریافت کند و بهکمک یکدیگر خودرو را بهحرکت درآورند یا خودرو بهصورت خودکار از مد هیبرید (HEV) به مد برقی (EV) تغییر حالت دهد.
حالت دیگر این است که موتور بنزینی هرگز فعال نمیشود؛ از این حالت با نام Wending یاد میشود. بهعبارت دیگر ممکن است خودرو در شرایطی قرار بگیرد که نیمی از چرخهای آن در آب باشد و در این صورت باید موتور بنزینی خاموش بماند تا آسیبی به آن وارد نشود. اما این حالت شرایطی دارد. بهعنوان مثال اگر ارتفاع خودرو نسبت به سطح دریا ۱۵۰۰ متر بیشتر باشد، باتری باید ۴۰ درصد شارژ داشته باشد.
سواری باکیفیت و هندلینگ مطمئن
بهلطف از سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و سیستم مولتیلینک در عقب، سواری فوق نرم و باکیفیتی بهسرنشینان خودرو هدیه میشود. این سیستم تعلیق با سایز تایرهای ۵۰/۲۳۵ در کیفیت سواری بسیار اثرگذار بوده تا میزان ارتعاشات سطوح ناهموار بهکابین وارد نشود و سواری خودرو نرم و باکیفیت باشد. هرچند که استفاده از رینگهای ۱۹ اینچی آلومینیومی در این بخش بیتاثیر نبوده است. این نوع ساختار فنی و سیستم تعلیق و البته خدمات پس از فروش بسیار مناسب، سبب برتری این محصول نبکا در بازار ایران میشود.