شش فیلم که قرار است سینمای ایران را زیر و رو کنند
اقتصاد ایران: پاییز، فصل رونق تولید سینمای ایران است؛ هر سال در این ایام چرخه تولید با شتاب بیشتری حرکت میکند تا بعضی آثار به ویترین جشنواره فیلم فجر برسند و برخی هم در آرامش برای اکران آماده شوند.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
برترینها: پاییز، فصل رونق تولید سینمای ایران است؛ هر سال در این ایام چرخه تولید با شتاب بیشتری حرکت میکند تا بعضی آثار به ویترین جشنواره فیلم فجر برسند و برخی هم در آرامش برای اکران آماده شوند. با نیمنگاهی به اخباری که به صورت رسمی روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفته یا با وجود سکوت خبری و حرکت چراغ خاموش پروژهها، بر اساس زمزمههای غیررسمی که به گوش رسیده است با فهرستی از تولیدات تازه سینمای ایران مواجه میشویم؛ پروژههایی که هم کارگردانان آزمون پس داده و شناخته شده را در خود دارند و هم فیلمسازان تازهنفس و کنجکاویبرانگیزی که به میدان فیلمسازی آمدهاند. گرچه تمرکز اصلی این گزارش بر تولیدات داخلی است، اما پروژه تازه اصغر فرهادی نیز به دلیل سابقه او در سینمای ایران و کنجکاوی جهانی نسبت به آثارش بررسی شده است.
با وجود اینکه تجربه نهچندان موفق دو فیلم پیشین فرهادی که خارج از ایران ساخته شد -«گذشته» و «همه میدانند»- این انگاره را در ذهن کارشناسان سینمایی جا انداخته است که فرهادی در داخل ایران موفقتر است، با این حال، فیلم جدید او، با حضور ستارههای فرانسوی نوید تجربه سینمایی درخشان را میدهد؛ اثری که در علاقهمندان به سینمای فرهادی بار دیگر این امید را زنده کرده است که همچون اغلب کارهای او، بزنگاههای اخلاقی، پیچیدگیهای تصمیمگیری انسانی و روابط فردی را به تصویر بکشد و فراتر از مرزها قابل فهم باشد. حضور ستارههای فرانسوی در این پروژه نیز علاوه بر ارزش جهانی، جذابیت و انتظار ویژهای برای اکران آن در ایران ایجاد کرده است.
در ادامه گزارش روزنامه «ایران» از تولیدات تازه سینمایی که ظاهرا ترکیبی هیجانانگیز از نامآوران است را به قلم نرگس عاشوری میخوانید:

اصغر فرهادی تازهترین ساختهاش، «داستانهای موازی» را با حضور ستارگان برجسته فرانسوی مانند ایزابل هوپر، ونسان کسل، ویرجینی افیرا، پی یر نینی و همچنین کاترین دونو را نیمه شهریورماه جلوی دوربین برد. همچون اغلب کارهای فرهادی، هایده صفییاری تدوین فیلم را بر عهده دارد و بودجه فیلم ۱۲میلیون یورو است. جدیدترین ساخته فرهادی محصول مشترک فرانسه، آمریکا، ایتالیا و بلژیک است. با وجود این، اگر اکران این فیلم در سینماهای ایران ممکن شود، میتواند جزو پرفروشترین آثار فرهادی در کشور نیز باشد.

حمید نعمتالله با فیلم جدیدش «بُت» قرار است تجربهای متفاوت در ژانر درام اجتماعی ارائه دهد. این فیلم با بازی لیلا حاتمی، محمدرضا فروتن، لیلی رشیدی، بانیپال شومون، نوید پورفرج و... فضایی تازه در سینمای ایران ایجاد میکند. با این حال، نعمتالله تأکید کرده، تا تکلیف نمایش فیلم قبلیاش «قاتل و وحشی» مشخص نشود، «بُت» را به جشنواره فجر نخواهد داد؛ موضوعی که نشان از حساسیت او نسبت به مسیر اکران آثارش دارد.

علیرضا داوودنژاد بعد از هشت سال، پروژه جدید خود «مار در آستین» را آماده میکند. این فیلم که براساس پروندهای واقعی در حوزه ساخت و تعمیرات صنعتی است، در فضایی مشابه «کلاس هنرپیشگی» ساخته خواهد شد و علاوه بر داستان جذاب، امکان بهرهبرداری از تجربههای پیشین داوودنژاد در سینمای معاصر را فراهم میکند.

کیانوش عیاری که سالها تجربه ساخت آثار مؤلف و بحثبرانگیز را دارد، با پروژه «خر لنگ» بازگشته است. داستان این فیلم به دوره قاجار و کشف اولین چاه نفت در خاورمیانه بازمیگردد. عیاری همزمان با تحقیق و نگارش فیلمنامه، بخشهایی از لوکیشنها را در مسجدسلیمان بازدید کرده و با همکاری شرکت ملی نفت ایران، مقدمات تولید را فراهم کرده است.

سامان مقدم با پروژه «نهنگ عنبر ۳» بازگشته است. رضا عطاران به عنوان بازیگر اصلی قرارداد بسته و حضور برخی بازیگران اصلی سریهای قبل به دلیل مهاجرت منتفی شده است. این پروژه، با توجه به موفقیتهای دو سری قبل، از نظر جذب مخاطب و بازگشت به سینمای پرفروش ایران اهمیت ویژهای دارد.

رسول صدرعاملی که سالهاست آثارش در سینمای ایران جایگاهی ویژه دارند، تازهترین فیلم خود «تهران» را وارد مرحله پیشتولید کرده است. این پروژه که فیلمنامهاش را پیمان قاسمخانی نوشته، همکاری ۲۷ ساله گذشته میان صدرعاملی و قاسمخانی را یادآوری میکند؛ همکاری که در دهه هفتاد با فیلم «دختری با کفشهای کتانی» تجربه شد و به دلیل موضوع جسورانه فرار یک دختر نوجوان از خانه مورد توجه قرار گرفت. در کنار این همکاری دوباره، حضور سحر دولتشاهی و احتمال بازیگری پیمان قاسمخانی خود عاملی است که توجه مخاطبان را جلب میکند. گفته میشود فیلمبرداری توسط آرمان فیاض انجام خواهد شد و هدف، حضور احتمالی در جشنواره فجر است.