ضرورت تمرکز نظام تعلیم و تربیت بر مدرسه و ارتقای نقش مدیران در نقطع ابتدایی
اقتصاد ایران: ایسنا/فارس مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نقش بنیادین دوره ابتدایی در شکلگیری مسیر آموزشی دانشآموزان، بر ضرورت تمرکز نظام تعلیم و تربیت بر مدرسه و ارتقای نقش مدیران در این مقطع تاکید کرد.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محسن کلاری امروز چهارشنبه ۱۴ آبان در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی استان فارس که در تالار ملاصدرا باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد، دوره ابتدایی را زیربنای موفقیت نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: پیشبرد اهداف آموزشی در استان به تفکر و برنامهریزی معاونان ابتدایی وابسته است و اتخاذ رویکرد علمی در این بخش، کیفیت فعالیتها را بهطور محسوس ارتقا خواهد داد.
وی با تاکید بر این که مدرسه باید بهعنوان محور اصلی تعلیم و تربیت شناخته شود، اظهار کرد: عاملیت مدرسه باید به رسمیت شناخته شود و تمامی فعالیتهای آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی باید به سمت تحقق تغییرات واقعی در مدرسه سوق یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به ضرورت تحول در نقش مدیران مدارس، بیان کرد: مدیران باید به رهبران آموزشی تبدیل شوند و برای تحقق این جایگاه، لازم است اختیار و قدرت تصمیمگیری کافی در اختیار آنان قرار گیرد.
کلاری افزود: انتخاب مدیران مدارس نیازمند دقت و حساسیت ویژه است، زیرا مدیر خلاق و پرتلاش قادر است مدرسه را در مسیر پویایی قرار دهد و برنامههای تاثیرگذار را اجرا کند.
وی یادگیری عمیق، توجه به شایستگیهای زندگی و اجرای توأمان و متوازن ساحتهای تربیتی سند تحول بنیادین را از الزامات اساسی نظام آموزشی دانست و گفت: جایگزینی فرهنگ همکاری به جای رقابت در مدارس ابتدایی، زمینهساز تربیت شهروندانی خواهد بود که در فعالیتهای اجتماعی آینده رفتار جمعگرا و یاریرسان خواهند داشت.
کلاری ایجاد فرهنگ یادگیری مداوم در میان معلمان و تبدیل مدرسه به سازمان یادگیرنده را مهم ارزیابی کرد و در ادامه از راهاندازی مرکز کاربردی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش فارس خبر داد و افزود: تلاش میشود فرهنگیان و دانشآموزان استان با ظرفیتهای فناوریهای نوین آشنا شوند.
در ادامه این نشست، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس، دوره ابتدایی را مهمترین مقطع تحصیلی توصیف کرد و گفت: توسعه پایدار کشور از مسیر ارتقای کیفیت آموزشی میگذرد و این هدف از سیاستهای اصلی دولت محسوب میشود.
ژیلا حیدری با بیان اینکه برنامههای دوره ابتدایی در سه محور عدالت و نصیب برابر آموزشی، ارتقای کیفیت در مدارس دولتی و تقویت هویت و احساس تعلق دنبال میشود، اظهار کرد: برای هر یک از این اهداف کلان، راهبردهای عملیاتی پیشبینی شده است.
وی با اشاره به اهمیت نقش کنشگران مدرسه در الگوی مدارس تراز، تصریح کرد: مدیران، معلمان، دانشآموزان، اولیا و نیروهای خدمترسان، هر یک نقشی تعیینکننده در تحقق اهداف تربیتی دارند که در این میان، نقش مدیر مدرسه بهعنوان هماهنگکننده اصلی بسیار برجسته است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در پایان گفت: مهارت خواندن دروازه ورود به یادگیریهای دیگر است و توجه ویژه به این مهارت بهویژه در دوره ابتدایی، ضرورتی غیرقابل انکار محسوب میشود.
انتهای پیام