کنترل خطوط ویژه اتوبوسرانی هوشمند میشود
							
					اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که با اجرای برنامه برقیسازی ناوگان، تاکنون 390 اتوبوس تمامبرقی در تهران فعال شده و حدود 50 درصد از ناوگان هسته مرکزی شهر با این اتوبوسهای پاک در حال خدماترسانی است.
				
					ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد قیومی در نشست خبری مشترک با سخنگوی شهرداری تهران که امروز در شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: شرکت واحد در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نزدیک به 1800 دستگاه اتوبوس فعال داشت که 1000 دستگاه از آنها در خطوط بودند. این وضعیت دلایل متعددی داشت، از جمله اینکه از سال 1392 به بعد اتوبوس جدیدی وارد تهران نشد.
وی ادامه داد: همین امر باعث شد میراثی تحویل بگیریم که شامل اتوبوسهای فرسوده بود. اما اتفاق خاص، ویژه و نگاه عمیقی که آقای زاکانی به حملونقل داشت، باعث شد این کاستیها تقریباً جبران شود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تصریح کرد: طبق برنامه تحول و توسعه شهرداری تهران، برنامهای برای اتوبوسرانی در نظر گرفته شد که در مسیر اجرای آن هستیم و اتفاقات خوبی رخ داده است. اتوبوسهایی با عقد قراردادهای داخلی وارد ناوگان شدهاند که این قراردادها همچنان ادامه دارد و در حال تحویل گرفتن اتوبوسها هستیم تا به عدد 1500 دستگاه برسیم؛ تاکنون 60 درصد آنها تحویل گرفته شده است.
وی افزود: یکی از ضرورتهای ویژه شهر تهران، حرکت به سمت برقیسازی بوده که در این دوره محقق و تثبیت شده است. با وجود همه مسائل، این تصمیم شجاعانه باعث شد اکنون در تهران 390 اتوبوس تمامبرقی فعال باشد. اتوبوسهای برقی یکبار در دورهای مورد استفاده قرار گرفتند، اما بهتدریج از چرخه خارج شدند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تصریح کرد: تا این لحظه نزدیک به 50 درصد ناوگان هسته مرکزی شهر را با اتوبوسهای برقی پوشش دادهایم. با ورود اتوبوسهای 12 متری تا پایان سال، بهجز 28 خط، تمام 110 اتوبوس در سایر خطوط به کار گرفته خواهند شد.
وی افزود: 40 درصد ناوگان اتوبوسرانی باید ملکی و در اختیار شهرداری باشد که همه آنها بهجز خطوط بیآرتی نوسازی شدهاند. با تدابیر شهرداری تهران، برای نوسازی تمام اتوبوسهای بیآرتی نیز اقدام شده است.
قیومی گفت: میانگین سنی اتوبوسهای بیآرتی بالای 10 سال است و حرکت آنها در خطوط با کمک همکاران حوزه فنی امکانپذیر شده است. 75 دستگاه متروباس 26 متری تمامبرقی نیز وارد خطوط خواهد شد و در نتیجه 60 درصد ناوگان بیآرتی تمامبرقی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه همه اتوبوسها توسط شهرداری تهران خریداری شده است، گفت: ناوگان بیآرتی بهطور کامل نوسازی خواهد شد و تا 10 سال آینده میتوانیم از ناوگانی سرحال و نو استفاده کنیم. برقیسازی 60 درصد آنها ـ که برای نخستینبار محقق میشود ـ به کاهش آلودگی هوا منجر خواهد شد. هر اتوبوس سالانه بیش از 50 هزار لیتر گازوئیل مصرف میکند و زمانی که فرسوده میشود، مصرف سوخت آن نیز افزایش مییابد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اتوبوسهای مدرسه گفت: این اتوبوسها که شکل و شمایل متفاوتی دارند و در بسیاری از شهرهای دنیا از آن استفاده میشود، نیز در ناوگان اتوبوسرانی مورد استفاده قرار گرفتهاند. توسعه حملونقل عمومی به شکلهای مختلف، از جمله بهکارگیری اتوبوسهای مدرسه، در کاهش ترافیک مؤثر است. بر همین اساس، امسال در دو هفته آغاز مهر با 50 درصد ترافیک کمتر مواجه بودیم.
وی ادامه داد: مأموریت اصلی اتوبوسرانی خدمترسانی به شهروندان است و باید سطح رضایتمندی را افزایش دهیم. بر همین اساس، در اتوبوسها کیوآرکدهایی وجود دارد که شهروندان میتوانند نظرات خود را با ما در میان بگذارند و این ارتباط ادامه خواهد داشت.
قیومی در پاسخ به پرسشی درباره تکمیل شبکه اتوبوسرانی و اتصال آن به خطوط مترو گفت: این ضرورت کاملاً خودنمایی میکند و بهعنوان یک پژوهش عملیاتی ویژه در دستور کار قرار دارد. بر اساس آن، کار بزرگی انجام خواهد شد. هرجا که ازدحام جمعیت ایجاد شده، خطوطی ایجاد کردهایم تا اتصال به شبکه مترو برای شهروندان فراهم شود. اما اگر در این میان مواردی از چشم ما دور مانده باشد، با اقدامی که به آن اشاره کردم، به آن خواهیم پرداخت.
قیومی افزود: تقریباً این امر محقق شده است که شهروندان طی 15 دقیقه به یک مد حملونقلی دسترسی داشته باشند؛ البته هنوز به نقطه ایدهآل نرسیدهایم و این مسیر ادامه خواهد داشت. در حال حاضر در تهران 4500 ایستگاه اتوبوس داریم که 43 ایستگاه آن در مدت اخیر افزوده شده و بر اساس نیازهای جدید ایجاد شدهاند.
تجهیز 3 خط ویژه به دوربینهای نظارتی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در ادامه سخنان خود درباره ورود خودروها به خطوط ویژه اتوبوسرانی نیز گفت: نظارت در خطوط ویژه اتوبوسرانی را از نظارت امروزی که در حال انجام است به سمت نظارت هوشمند می بریم.این یک طرح ویژه است که تا پایان سال در 3 خطو اتوبوسرانی اجرا خواهد شد.
به گفته وی، در این صورت اگر خودرویی وارد خطوط ویژه شود با جرایم خاصی مواجه خواهد شد.