ثبت برند ملی و بینالمللی زعفران در مراحل نهایی است
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد کشور گفت: در حال حاضر در مراحل انتهایی ثبت برند ملی و بینالمللی زعفران هستیم و علامت تأییدی برای زعفران ایرانی صادر خواهد شد که اصالت این محصول را برای ایران تثبیت میکند.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
سیامک اسلامی، امروز ۵ مهرماه در همایش روز ملی زعفران که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، با اشاره به برند زعفران، اظهار کرد: پنلهای تخصصی در حوزه برندینگ با تمرکز در حوزه زعفران در اتاق بازرگانی مشهد برگزار و مطالب کلی ثبت، بررسی شد. در مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد وظیفه ثبت و حمایت حقوقی از داراییهای فکری افراد در عرصه ملی و بینالمللی داریم تا کمک شود که حقوق صاحبان تولید و خدمت مورد حراست قرار گیرد.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری که در سوئیس مستقر است، پروژه برندسازی زعفران را آغاز کردیم و اکنون در فاز دوم پروژه قرار دارد. هدف از این برنامه این است که برای فرش دستبافت ایرانی اجرا کرده و منجر به ثبت علامت تاییده برای فرش ایرانی شد، برای زعفران نیز این راه را انجام خواهیم داد.
رئیس مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد کشور با بیان اینکه چالشهای زعفران همانند چالشهای فرش همانند کپیبرداری طرح فرش است، بیان کرد: پیگیریهای زیادی از طریق شورای ملی زعفران و تمامی دستاندرکاران زعفران انجام شد تا به دستور فنی رسیده و این مسئله مورد طرح و بررسی قرار گیرد. در حال حاضر در مراحل انتهایی ثبت برند ملی و بینالمللی زعفران هستیم. یکی از خروجیهای کار در این حوزه، علامت تاییدی است که برای زعفران ایرانی بوده و حالت حاکمیتی دارد و بر زعفران ایرانی هک شده و تایید میکند که اصالت این محصول برای ایران است.
اسلامی با اشاره به علامت جمعی زعفران خراسان، بیان کرد: در تلاش هستیم که رقابت محلی توسعه و تقویت شود. علامت جمعی منطقه خراسان با پیشوند و پسوند ایران اعطا شده و تلاش میکنیم مورد ثبت بینالمللی قرار گیرد. زعفران هویت ملی ماست که مزیت رقابت مطلق بین کشورها در سطح جهان دارد که میتوان از این محصول در حوزه فرهنگ، هنر و طراحی استفاده شود.
وی با اشاره به اختلالات مبتنی بر زعفران، عنوان کرد: طرحهای متنوعی در بستهبندی زعفران وجود دارد. تقاضا داریم که در حوزههای فرهنگی و هنری زعفران بسیار فعالیت کنید. باید تلاش کنیم زعفرانی که عرضه میکنیم با نما و داستان مخصوص عرضه شده تا صنعت توریسم و گردشگری تقویت شود.
رئیس مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد کشور با بیان اینکه طرحهای مبتنی بر زعفران نسبت به دو سال قبل افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: زعفران به عنوان منشا نشاط میتواند ظرفیتهای رقابتپذیر در عرصه نوشیدنی و محصولات خوراکی داشته باشد. زعفران میتواند شخصیسازی شود و باید جنبش زعفران در منطقه خراسان ایجاد کنیم.
انتهای پیام