تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4165706
شناسه : 4165706
تاریخ :
سرمست: انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید باید همسو با نیازهای آنها باشد اقتصاد ایران: تبریز- استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم تحول در شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی گفت: برای تأثیرگذاری واقعی بر نسل جوان، این مفاهیم باید به شکلی کاربردی و همسو با نیازهای آنها ارائه شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سرمست عصر شنبه در یکصدمین نشست شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به کاستی‌های موجود در ترویج همه‌جانبه‌ی فرهنگ دینی، اظهار داشت: متأسفانه درکی تقلیل‌یافته از دینداری رواج یافته که آن را صرفاً در چارچوب مناسک و عبادات می‌گنجاند؛ در حالی که دینداری حقیقی، افزون بر این موارد، بر اخلاق، کنش‌های اجتماعی و جهان‌بینی نیز استوار است.

ضرورت آموزش کاربردی و محتوا محور

وی در ادامه افزود: انتقال مفاهیم دینی به نسل نو، باید با زبان و بیانی همسو با ذائقه و نیازهای آنان صورت پذیرد. اگر این آموزش‌ها کاربردی و محتوایی باشند، از افت دینداری به سطح ظواهر جلوگیری کرده و تأثیر آن را در سبک زندگی و رفتار جوانان به وضوح خواهیم دید.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نقش حیاتی نهادهای فرهنگی و آموزشی، بر لزوم مسئولیت‌پذیری همگانی در این عرصه تاکید و تصریح کرد: اگر تصور کنیم ترویج فرهنگ دینی تنها بر عهده‌ی نهادهایی خاص مانند آموزش‌وپرورش یا سازمان تبلیغات اسلامی است، نگاهی ناقص و تقلیل‌گرایانه داشته‌ایم.

سرمست، نظام آموزشی را به الگوسازی عملی و عینی فراخواند و گفت: آموزش‌وپرورش می‌تواند با تبیین عملی مفاهیم دینی، زمینه‌ی نهادینه‌سازی آن در متن جامعه را فراهم آورد.

لزوم تقسیم کار ملی در ترویج فرهنگ دینی

وی با تأکید بر لزوم تعریف تقسیم‌کاری روشن بین نهادهای ذی‌ربط، اعلام کرد: همه‌ی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی باید سهم خود را در ترویج ارزش‌های دینی ایفا کنند و این مهم باید در شورای فرهنگ عمومی به صورت جدی پیگیری شود.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان، با برشمردن کانون‌های اصلی جامعه‌پذیری از جمله خانواده، گروه همسالان و نهاد آموزش، بر نقش حساس رسانه‌ها در این مسیر نیز تأکید و تصریح کرد: اگر تقسیم کار و مسئولیت‌پذیری به شایستگی در شورای فرهنگ عمومی محقق شود، می‌توان امید داشت که بخش عمده‌ای از چالش‌های پیش‌روی آموزش دینی در کشور مرتفع گردد.