تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4161918
شناسه : 4161918
تاریخ :
نمایش «شهر خنده»؛ تلاشی برای بازآفرینی طنز اجتماعی در تبریز اقتصاد ایران: ایسنا/آذربایجان شرقی نمایش طنز «شهر خنده» به نویسندگی، طراحی، کارگردانی و بازی بابک نهرین از ۳۰ مهر ساعت ۲۲ در سالن ناجی مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن تبریز روی صحنه می‌رود؛ اثری با نگاهی نو به کمدی اجتماعی و هدفی روشن: بازگرداندن نشاط و خنده به روزهای پراضطراب جامعه.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

نشست خبری نمایش «شهر خنده» با حضور بابک نهرین، علیرضا رنجی‌پور و ناصر هاشمی، هنرمندان طنز پرداز تبریزی و بازیگران برگزار شد. این نمایش جدیدترین اثر طنز بابک نهرین است که با ۱۵ بازیگر ثابت، در قالب دو آیتم نمایشی مجزا اما مرتبط اجرا می‌شود.

بابک نهرین در این نشست با تأکید بر اهمیت ارتباط رسانه‌ها و هنرمندان گفت: رسانه و هنرمندان هر وقت کنار هم بودند، به رشد و پیشرفت کار کمک کرده‌اند. حتی انتقاد هم اگر درست و منصفانه باشد، باعث رشد می‌شود. دو سال است که سعی کرده‌ایم در نمایش‌ها روندی تازه را دنبال کنیم و ساختار کمدی را متناسب با تغییر سلیقه مردم بازآفرینی کنیم.

وی با اشاره به شرایط پس از دوران کرونا افزود: کرونا نقطه عطفی بود. بعد از آن، مردم تغییر کردند؛ سلیقه‌شان عوض شد و وقت برایشان خیلی مهم است. در این شرایط دیگر نمی‌شود با روش‌های قدیمی کار کرد. ما هم تصمیم گرفتیم فرمت اجرا را آیتمی کنیم؛ یعنی نمایش را به بخش‌های کوتاه و متنوع تقسیم کنیم تا مخاطب خسته نشود. در بسیاری از کشورهای دنیا نمایش‌های کمدی به همین شیوه اجرا می‌شود. از آن الگو گرفتیم و موضوعات اجتماعی، مشکلات روز و دغدغه‌های مردم را در قالب طنز و کمدی‌های کوتاه روایت کردیم.

نمایش «شهر خنده»؛ تلاشی برای بازآفرینی طنز اجتماعی در تبریز

وی با یادآوری نخستین تجربه گروه در این سبک گفت: اولین کارمان با این ساختار، نمایش «کمدی بازار» بود که هدفش ترویج فرهنگ شادی بود. بعد از آن «کمدی خانا» را اجرا کردیم و حالا در «شهر خنده» سومین تجربه ما رقم می‌خورد. تفاوت این اجرا با دو کار قبلی این است که من و علیرضا رنجی‌پور این بار در یک اثر مشترک روی صحنه هستیم و در کنار هم بازی می‌کنیم، نه جدا از هم.

نهرین درباره ویژگی‌های این نمایش توضیح داد: نمایش دو آیتم دارد و هر شب اجرا خواهد شد. هدف ما این است که شهر خنده به فرهنگی دائمی در تبریز تبدیل شود، جایی که خانواده‌ها بتوانند بدون دغدغه به تماشای یک کار طنز بنشینند. نمایش مناسب افراد بالای ۱۵ سال است، اما تا جای ممکن تلاش کرده‌ایم محتوای آن برای خانواده‌ها مناسب باشد. همچنین باید عرصه را برای هنرمندان جوان و طنزپردازان نسل جدید باز کنیم تا تجربه کسب کنند و جایگاه کمدی را یاد بگیرند. جوانان با تمرین و تلاش است که چگونه و چطور خنداندن مردم تبریز را درک می‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت شادی در جامعه ادامه داد: در این فضای ملتهب جامعه، مردم به شادی و خنده نیاز دارند. وقتی مردم شاد باشند، روحیه می‌گیرند و امیدشان بیشتر می‌شود. هرچه کمدی بیشتر باشد، نشاط جامعه هم افزایش پیدا می‌کند. رقابت سالم میان هنرمندان طنز هم باعث می‌شود کیفیت کارها بالاتر برود. ما باید یاد بگیریم چطور خنده را در قالب هنر، درست و سالم به مردم هدیه بدهیم.

وی همچنین با اشاره به تجربه اقتصادی و اجتماعی دوران کرونا گفت: در دوران کرونا واقعاً وضعیت هنرمندان، به‌ویژه بازیگران تئاتر، سخت بود. بسیاری از ما در تنگنای مالی قرار گرفتیم و متأسفانه کمک خاصی از طرف اداره ارشاد به هنرمندان نشد. اما همین سختی‌ها باعث شد امروز بیشتر قدر صحنه و مردم را بدانیم.

این هنرمند در ادامه با اشاره به استقبال مردم از این نمایش گفت: در عرض پنج روز، ۲۴ سانس اجرا و حدود هشت‌ هزار بلیت فروخته شده است. این نشان می‌دهد مردم نیز به دنبال طنز، شادی و روحیه گرفتن هستند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش درباره وضعیت کمدی در تبریز گفت: در اقصی نقاط دنیا، در تئاترهای کمدی از تماشاگران هم استفاده می‌شود و موقعیت‌های آنی و بداهه بخش مهمی از اجراست. اما در شهر ما خط قرمزها و ممیزی‌ها دایره محدودی برای طنز باقی می‌گذارند. با این حال، ما سعی می‌کنیم در همان چارچوب، خلاق باشیم و خنده را از دل موقعیت بیرون بکشیم، نه از لودگی و رفتار سطحی.

وی تأکید کرد: کمدی در لحظه اتفاق می‌افتد. ذات طنز همین است. نمی‌شود همه چیز را در بازبینی نشان داد، چون بخشی از خنده در لحظه‌ی اجرا شکل می‌گیرد. ما هر شب با واکنش‌های متفاوت تماشاگر مواجه می‌شویم و بخش‌هایی از طنز بر اساس انرژی جمعی شکل می‌گیرد.

نهرین درباره حضور بلاگرها و چهره‌های فضای مجازی در تئاتر نیز گفت: هیچ ایرادی ندارد اگر بلاگرها یا چهره‌های اینستاگرامی وارد صحنه نمایش شوند، به شرطی که آموزش ببینند و قواعد بازیگری را یاد بگیرند. طنز فقط شوخی نیست، شناخت موقعیت است. اگر موقعیت درست توسط کارگردان ساخته شود، بازیگر نیازی به لودگی ندارد و بدون اغراق می‌تواند مخاطب را بخنداند.

وی با اشاره به لزوم جذب نسل جدید گفت: باید نسل جدیدرا بشناسیم، دغدغه‌هایشان را درک کنیم و با زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنیم. طنز می‌تواند بهترین راه ارتباطی بین نسل‌ها باشد. ما باید یاد بگیریم طنز را جدی بگیریم، چون خنده فقط تفریح نیست، درمان است.

وی در پایان افزود: فراموش نکنیم که ما هیچ‌وقت در ایران فیلم کمدی ترکی نداشتیم، در حالی که پتانسیل بسیار بالایی دارد. اگر حمایت شود، می‌تواند به یک جریان فرهنگی مؤثر تبدیل شود. از انجمن هنرهای نمایشی استان هم تشکر می‌کنم که از وقتی فعال‌تر شده‌اند، شور و حال تئاتر در استان بیشتر شده است. سالن ناجی هم امروز یکی از بهترین سالن‌های تئاتر تبریز است و از نظر امکانات و کیفیت در سطح بالایی قرار دارد.

ناصر هاشمی، بازیگر تلویزیون و طنزپرداز  نیز با ابراز خوشحالی از حضور در گروه گفت: بعد از ۴۵ سال هنوز از حضور روی صحنه لذت می‌برم. خنداندن مردم برایم زیباترین لحظه است. کمدین باید درونش عشق به طنز داشته باشد، چون خنده واقعی از دل عشق می‌آید.

به گزارش ایسنا، علیرضا رنجی‌پور، دیگر هنرمند طنز پرداز و بازیگر نیز تأکید کرد: هدف ما ایجاد فضای صمیمی و شاد است. حتی اگر سلیقه‌ها تغییر کند، با تلاش و توانمندی می‌توان مردم را خنداند. راز ماندگاری در همین پشتکار و عشق به کار است.

نمایش «شهر خنده»؛ تلاشی برای بازآفرینی طنز اجتماعی در تبریز

انتهای پیام