تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4156411
شناسه : 4156411
تاریخ :
کسب ۸ رتبه برتر جشنواره نوجوان خوارزمی توسط دانش‌آموزان قمی اقتصاد ایران: ایسنا/قم رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان قم از کسب ۸ رتبه برتر کشوری توسط دانش‌آموزان این استان در جشنواره نوجوان خوارزمی خبر داد و گفت: این تعداد افتخار برای اولین بار در طول یازده دوره این جشنواره توسط دانش‌آموزان استان قم رقم خورده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مصطفی سبحی منعم، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با یک برنامه ریزی راهبردی مناسب و تقویم اجرایی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حدود ۲۵ هزار دانش آموز(حدود ۲۵ درصد) دبیرستان‌های دوره اول متوسطه، در جشنواره  نوجوان خوارزمی شرکت کردند؛ این جشنواره در چهار مرحله برگزار می‌شود که اولین و مهمترین مرحله، مرحله مدرسه‌ای است، دانش آموزان برگزیده مرحله مدرسه‌ای به مرحله منطقه و سپس استانی راه پیدا می‌کنند.

رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: در نهایت در تیر سال جاری در استان قم، ۹۱ دانش آموز در ۵۶ گروه و ۱۳ محور به مرحله کشوری راه یافتند؛ پس از اعلام نتایج مرحله کشوری در مهر، ۸ دانش آموز قمی در ۶ محور موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شدند و این تعداد افتخار برای اولین بار در طول یازده دوره این جشنواره توسط دانش آموزان استان قم، رقم خورده است که برگ زرینی در کتاب افتخارات آموزش و پرورش استان است.

سبحی منعم یکی از مهمترین رسالت‌های این جشنواره را شناخت استعدادهای دانش آموزان و رشد و شکوفا کردن این استعدادها دانست و گفت: مهمترین هدف این جشنواره، هدایت تحصیلی دانش آموزان در جهت انتخاب درست رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه است.

وی افزود: ۱۳ محور جشنواره نوجوان خوارزمی از بطن کتب درسی این دوره استخراج شده است و هر محوری به نحوی با یکی از کتب درسی، پیوند خورده است و انتخاب دانش آموزان جهت شرکت در هر کدام از این‌محورها، نشانگری از علائق و رغبت دانش آموزان به رشته تحصیلی مورد علاقه خودشان است؛ این جشنواره علاوه بر ایجاد یک فضای هیجانی، تفریحی، روحیه علمی، پژوهشی، مشارکتی، مسئولیت پذیری و در نهایت هدایت گری در آینده نگری انتخاب شغلی را به‌صورت کاملا هدفمند دنبال و تقویت می‌کند.

سبحی منعم تصریح کرد: به‌منظور تقویت و بهبود عملکرد اهداف این جشنواره، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، تیم سازی از مدرسه تا استان با عناوین دبیران راهنما(دبیر درس) و دبیران اجرایی مدارس(معاون آموزشی مدرسه) و ناظران منطقه‌ای و استانی، در دستور کار قرار گرفت و همچنین در جهت  ارتقاء آگاهی مدیران و عوامل اجرایی مدارس و برقراری یک ارتباط چندلایه بین اداره کل، ادارات نواحی/مناطق و مدیران، اقداماتی از قبیل؛ برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوع، آشنایی با شیوه نامه جشنواره نوجوان خورازمی و همچنین کارگاه‌های علمی تخصصی بصورت حضوری برای مدیران مدارس صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه در جهت تشویق و تقویت دانش آموزان در این جشنواره، توصیه کردیم مدارس با برگزاری اختتامیه‌ای از دانش آموزان فعال و برگزیده، قدردانی کنند، گفت: نواحی و مناطق نیز از دانش آموزان برگزیده مرحله منطقه‌ای در یک برنامه شایسته، تقدیر کنند؛ همچنین در جهت تقدیر  و قدردانی از دانش آموزان منتخب استانی و برگزیدگان استان در مرحله کشوری و همچنین ناظران و فعالان این جشنواره نیز در اواسط آبان با حضور مسئولین استانی و مدیرکل آموزش و پرورش تقدیر خواهد شد.

رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد: این افتخار نتیجه اهتمام‌جدی و تلاش و پشتکار دانش آموزان است و جا دارد به تمام دانش آموزان و همکاران خودم در استان بویژه ۸ دانش آموزی که موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شدند و خانواده هایشان تبریک عرض کنیم.

وی ادامه داد: در جهت ادامه این موفقیت‌ها در سال جدید در حال طراحی یک برنامه راهبری هستیم. به امید خدا با شناسایی نقاط قوت سعی در تقویت آن و همچنین برطرف کردن نقاط ضعف هستیم؛ قطعا کارگاه‌های آموزشی استانی و منطقه‌ای و وبینارهای علمی تخصصی در دستور کار قرار خواهد گرفت، تقدیر و تشویق دانش آموزان برتر استانی و کشوری به‌منظور الگو سازی نیز در برنامه‌های استان قرار دارد.

سبحی منعم بیان کرد: در پی تشکیل یک تیم علمی تخصصی با عنوان اندیشکده نخبگانی جشنواره نوجوان خوارزمی هستیم که متشکل از همکاران با تجربه و دانش آموزان افتخار آفرین و ناظران استانی، خواهد بود؛ یکی از اهداف این تیم طراحی برنامه راهبردی و نظارت و راهبری این جشنواره از مرحله مدرسه تا مرحله کشوری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه گسترش و تامین همه جانبه عدالت آموزشی و تربیتی یکی از اهداف کلان سند توسعه است، تصریح کرد: یک دیگر از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین نیز به تنوع بخشی به محیط های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی می پردازد؛ این جشنواره می‌تواند در جهت تقویت و بهبود عدالت آموزشی و ارتقاء فرصت‌های یادگیری برای تمام دانش آموزان نقش آفرینی کرده و همچنین کمک کند دانش آموزان تا حدی از فضای آموزش تئوری فاصله بگیرند و یادگیری کلاسی را به فضای بیرون و واقعی و مهارتی پیوند دهند.

انتهای پیام