ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا رنجبر، با تأکید بر اهمیت نگهداری و ترمیم زیرساختهای شهری، گفت: عملیات بهسازی و مرمت معابر از ابتدای سال جاری با اولویتبندی معابر پرتردد و فرسوده در حال اجرا است.
وی اظهار داشت: منطقه 2 به دلیل موقعیت استراتژیک و برخورداری از بخشی از شبکه شریانی و بزرگراهی پایتخت، همواره تحت بار ترافیکی سنگینی قرار دارد. وجود بیش از 43 هزار کیلومتر از معابر اصلی و فرعی شهری در کنار گستردگی شبکه معابر بزرگراهی، نظیر بزرگراههای همت، چمران، و یادگار امام(ره)، لزوم بهسازی و نوسازی مستمر سطوح آسفالتی را دوچندان میکند تا ایمنی و آسایش شهروندان در بالاترین سطح ممکن تضمین شود.
معاون فنی و عمرانی منطقه 2 در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری، نهضت روکش آسفالت و لکهگیری در دستور کارویژه قرار گرفت و خوشبختانه با بسیج تمامی امکانات و منابع، موفق شدیم تاکنون بیش از 55 هزار تن آسفالت در نواحی مختلف منطقه توزیع شد رنجبر با بیان اینکه عملیات آسفالت در دو بخش دستی و مکانیزه انجام شد، گفت: در حال حاضر بیش از 388 هزار مترمربع از معابر شهری بهسازی و مرمت شد.
جمعآوری حدود 500 خودرو زیرباری از میدان مرکزی
وجود خودروهای زیرباری در میدان مرکزی با توجه به حجم قابل توجه تردد در طول شبانه روز در این قطب اقتصادی پایتخت، باعث ایجاد ترافیک در این محدوده شده بود. مشکلی که هر سال وضعیت ترافیکی میدان مرکزی را بدتر میکرد.
بررسیهای ابتدایی نشان میداد زمانی که میدان مرکزی میوه و ترهبار تهران به این محدوده منتقل شد، یک توافق بین سازمانها و ارگانهای متولی مانند اتحادیه، فرمانداری و شهرداری وقت در آن زمان انجام شده بود که صاحبان هر حجره میتوانند حداقل 2 خودرو باری را در مقابل مجموعه خود پارک کنند و از روی این خودروها بار کشاورزی خود را نیز به فروش برسانند. اما این توافق در طول 3 دهه اخیر مشکلاتی را برای میدان مرکزی میوه و ترهبار به وجود آورده بود.
موضوعی که سید امیر موسوی به آن نیز اشاره میکند و میگوید: یک حلقه گمشده در میدان مرکزی بابت رفع ترافیک وجود داشت بعد از بررسی که انجام شد؛ به این نتیجه رسیدیم یکسری خودروهایی در میدان مرکزی وجود دارند که به اصطلاح به آنها «خودروهای زیر باری» گفته میشود.
آنطور که مدیر میدان مرکزی میوه و ترهبار عنوان میکند؛ خودروهای زیرباری شامل خودروهایی مانند خاور، نیسان و وانتبار میشود.به عبارتی این خودروها، خودروهای فرسوده و اسقاطیای هستند و به این دلیل در مقابل حجرهها به صورت دائمی پارک میشوند که از باربند آنها برای خرید و فروش و بار کردن محصولات کشاورزی به عنوان یک حجره کوچک سیار استفاده شود.
به گفته موسوی؛ خودروهای زیرباری سالها بود که در میدان حضور داشته و بدون اینکه حرکتی کنند از این فضا خارج نمیشدند. به عبارتی حجرهداران فضای بیرونی حجرات خود را به مالکان این خودروها به مدت یکسال اجاره میدادند. رقم اجاره این فضای پارک متفاوت بود و در یک سال درآمد حاصل از این کار به چندصد میلیون تومان نیز میرسید.
بررسیها نشان میدهد، برخی از حجرهداران که اقدام به انجام این کار میکردند به دلیل اینکه میدانستند اجارهدادن فضای جلوی حجرهها غیر قانونی است بدون اینکه قولنامهای بنویسند اقدام به اجاره دادن این فضا به صورت لفظی میکردند تا سندی مبنی بر این تخلف وجود نداشته باشد.
مدیر میدان مرکزی میوه و ترهبار بیان کرد: بعد از تشکیل کارگروه ساماندهی میدان مرکزی مصوبه لازم جهت ساماندهی این خودروها را دریافت کردیم و اکنون پنج مرحله جمعآوری و ساماندهی خودروهای زیرباری با حضور قاضی مستقر در میدان مرکزی، پلیس راهور و کلانتری انجام شده است.
به گفته سید امیر موسوی؛ به عبارتی با دستور قضایی و همراهی پلیس راهور این خودروها به پارکینگی که به این منظور در نظر گرفته شده بود، منتقل شد.
آنچه مسلم است، این است که آمار دقیقی از خودروهای زیرباری در مساحت 270 هکتاری میدان مرکزی وجود ندارد. اما به نظر میرسد تعداد کمی از این خودروها در میدان مرکزی باقی مانده است که به زودی ساماندهی میشود.
معاون مدیرعامل سازمان میادین تاکید میکند: اجرای این طرح در رفع مشکلات ترافیکی میدان مرکزی تاثیر بسیار خوبی داشت و یک نظم ترافیکی خوبی را در این مجموعه ایجاد کرده است. مالکان این خودروها برای آزادسازی خودروهای خود از پارکینگ راهور با مراجعه به قاضی میدان و دریافت مجوزی میتوانند خودروهای خود را از پارکینگها خارج کنند. با ثبت مشخصات این خودروها دیگر راهی به داخل میدان میوه و ترهبار ندارند.
با اجرای این طرح بسیاری از حجرهداران نسبت به اجرای آن از سازمان میادین میوه و ترهبار تشکر کردند و با اعلام اجرای آن نیز مالکان بسیاری قبل از اینکه این خودروها به پارکینگ منتقل شوند خودروهای خود را از میدان مرکزی خارج کردند.
کاهش 16 درصدی پیامهای مردمی سامانه 137 در منطقه 13 تهران
بر اساس ارزیابی عملکرد سامانه 137 پلاس، در ششماهه نخست سال جاری در مجموع 13 هزار و 439 پیام مردمی از سوی شهروندان این منطقه ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 16 درصدی را نشان میدهد.
مجیدی، مسئول سامانه 137 پلاس منطقه 13، با اعلام این خبر گفت: موضوعات مربوط به نظافت معابر، لایروبی انهار، ترکیدگی لولههای آبیاری، رفع خطر درختان خشک و آبیاری فضای سبز بیشترین درخواستهای شهروندان را در این بازه زمانی تشکیل دادهاند که در اغلب موارد نسبت به سال گذشته کاهش پیام مشاهده شده است.
وی افزود: در شاخص رضایتمندی شهروندان از نحوه رسیدگی به پیامها، امسال شاهد افزایش رضایتمندی تا سطح 97 درصد بودهایم که بیانگر بهبود عملکرد واحدهای اجرایی منطقه است.
بر اساس نتایج این ارزیابی، ناحیه 2 منطقه 13 بهعنوان برترین ناحیه در پاسخگویی و رسیدگی به پیامهای مردمی معرفی شد. همچنین ادارات خدمات شهری ناحیه 4، شهرسازی ناحیه 2، فنی و عمرانی ناحیه 3، ترافیک ناحیه 4، اجتماعی و فرهنگی ناحیه 2 و اداره 137 ناحیه 1 در بین ادارات نواحی، بهترین عملکرد را در نیمه نخست سال جاری داشتند.
مسئول سامانه 137 پلاس منطقه در پایان تأکید کرد: رسیدگی سریع و دقیق به درخواستهای شهروندان از اولویتهای اصلی مدیریت شهری است و تلاش میکنیم با بهبود فرآیندها، سطح رضایتمندی عمومی را بیش از پیش ارتقاء دهیم.
بیش از 50 اقدام حمایتی شهرداری منطقه 19 برای مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید
احمد همتی سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه با اشاره به نقش فعال شهرداری در استقبال از مهر گفت: در مدت اخیر، مجموعه شهرداری منطقه 19 در حوزههای عمرانی، ترافیکی، خدمات شهری و اجتماعی اقدامات گستردهای را برای آمادهسازی مدارس انجام داده است.
وی افزود: در حوزه عمرانی، آسفالتریزی 24 مدرسه و اجرای ایزوگام برای 14 مدرسه در دستور کار قرار گرفت. همچنین در همکاری با آموزش و پرورش، 10 دستگاه پرینتر، 10 تخته هوشمند، 10 ویدیو پروژکتور و 10 قلم نوری تهیه شده و در حال تحویل به مدارس است.
همتی ادامه داد: چهار دستگاه کپی حرفهای و 100 صندلی آزمون دانشآموزی نیز خریداری شده و در حال نصب و تحویل است. این اقدامات با هدف ارتقای زیرساختهای آموزشی و رفاهی مدارس صورت گرفته است.
وی همچنین به حمایت از دانشآموزان بیبضاعت اشاره کرد و گفت: در حوزه اجتماعی، بیش از 5000 بسته کامل نوشتافزار تهیه و به دانشآموزان نیازمند اهدا شده است.
سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 19 در پایان تأکید کرد: این اقدامات تنها بخشی از برنامههای حمایتی شهرداری در طول سال تحصیلی است و در مناسبتهای مختلف نیز کمکرسانی به مدارس ادامه خواهد داشت.
خطکشی 285 کیلومتر از معابر منطقه 15
شهرداری منطقه 15 در راستای بهبود ایمنی عبور و مرور و ارتقای نظم ترافیکی، عملیات خطکشی محوری 285 کیلومتر از معابر اصلی و فرعی سطح منطقه را به اجرا درآورد. این طرح توسط معاونت حملونقل و ترافیک منطقه انجام شده و با هدف افزایش دید رانندگان، هدایت صحیح وسایل نقلیه و کاهش تصادفات شهری به اجرا درآمده است.
در این طرح، علاوه بر نوسازی خطوط محوری، خطوط عابر پیاده، توقفگاهها، ایستگاههای تاکسی و اتوبوس نیز بازپیرایی و بهروزرسانی شدهاند. استفاده از رنگهای مقاوم در برابر سایش و شرایط جوی، از جمله ویژگیهای این پروژه است که به افزایش دوام و ماندگاری علائم افقی ترافیکی کمک میکند.
عملیات خطکشی با برنامهریزی منظم و در ساعات کمتردد ترافیکی انجام شده تا کمترین اختلال در تردد شهروندان ایجاد شود. این طرح با هدف نگهداشت معابر، ارتقای کیفیت تردد و افزایش خوانایی مسیرها در سطح منطقه اجرا شده و به ساماندهی بهتر جریان ترافیک شهری کمک میکند.
اجرای این پروژه توسط معاونت حملونقل و ترافیک منطقه، جلوهای تازه به معابر بخشیده و با ایجاد نظم بصری و ایمنی بیشتر، چهرهای منسجمتر و آرامتر از شهر را پیش روی شهروندان قرار داده است.
دورهمی هزار نفر از سالمندان، مادران و کودکان منطقه14
مجتبی فیلسوف زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ، از برگزاری موفق رویداد بزرگ «سه نسلیها» تحت عنوان «شمیم زندگی» در مجموعه ورزشی مهرورزان خبر داد، این گردهمایی عظیم با حضور بیش از 1000 نفر از اعضای کانونهای سالمندان، مادران و کودکان، با هدف تقویت پیوند عاطفی و همبستگی بین سه نسل برگزار شد و شاهد استقبال پرشور شهروندان بود.
فیلسوف زاده با اشاره به اهمیت ایجاد بسترهای تعاملی میان گروههای سنی مختلف، گفت: رویداد «سه نسلیها» که با استقبال چشمگیر شهروندان به نقطه اوج خود رسید، با هدف تقویت ساختارهای خانوادگی و اجتماعی، 1000 نفر از اعضای کانونهای فعال منطقه را گرد هم آورد.
وی افزود: حضور مقامات ارشد شهری در این رویداد، نشاندهنده اهمیت ویژهای است که مدیریت شهری برای سرمایههای اجتماعی قائل است.
فیلسوف زاده در ادامه و در تشریح بخشهای جانبی این رویداد اظهار داشت: غرفههای مختلفی برای ارائه خدمات تخصصی برپا شد که بازتابدهنده نیازهای متنوع این سه نسل بود که از جمله می توان به مکتب خانه، آموزش فضای مجازی به سالمندان، پلی به دنیای دیجیتال؛ فرهنگ خانه: محفلی با حضور نویسندگان مطرح سالمند در حوزه سلامت؛ گنج خانه: معرفی و عرضه هنرنماییهای هنرمندان سالمند؛ بازی خانه: معرفی بازیهای سالمندی و غرفه کودک و
تقدیر از دبیران کانون سالمندان محلات، نخبگان علمی، فرهنگی و هنری سالمند اشاره کرد.
معاون فرهنگی منطقه با اشاره به برنامههای ویژه برای ثبت خاطرات، گفت: یکی از جلوههای ویژه برنامه، غرفه عکساخانه بود که فرصت ثبت عکسهای یادگاری از ترکیب سه نسل (مادربزرگ، مادر و نوه) را فراهم کرد تا این خاطرات ماندگار شود.
وی افزود: جلوه شادی و نشاط در این رویداد با حضور عمو بانی و هفت کوله که با اجرای شاد و مهیج خود کودکان را سرگرم کردند، دوچندان شد. همچنین مفتخریم که هنرمند گرانقدر، رضا بنفشه خواه، به عنوان یکی از مدعوین ویژه، در جمع ما حضور یافتند و بر اهمیت حفظ نشاط در دوران سالمندی تأکید کردند.
فیلسوف زاده در پایان تاکید کرد: این رویداد نشان داد که با برنامهریزی هدفمند، میتوان زمینههای لازم برای انتقال تجربه از نسلهای پیشین به نسلهای آینده و ایجاد همبستگی عمیقتر در جامعه هدف منطقه 14 را فراهم کرد و شهرداری منطقه 14 مصمم به تداوم این دست برنامه ها است.
تولید 6هزار و 500 دست البسه کارکنانشهرداری مراکز توانمندسازی کوثر واگذار شد
مریم اردبیلی، رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، با اشاره به دستور مستقیم شهردار تهران، برایحل مشکل تأمین البسه بانوان کارمند شهرداری گفت: پس از حدود چهار سال تلاش برخیسازمانها در تولید لباس پرسنل زن شهرداری، با دستور شهردار این مسئولیت به مرکززنان و خانواده واگذار شد تا از ظرفیت مراکز توانمندسازی کوثر برای تولید این البسهاستفاده شود.
وی با بیان اینکه این طرح از مردادماه آغاز شده است، افزود: تاکنون 6500 نفر از بانوان شاغل در شهرداریها و ادارات کل(بهجز سازمانها و شرکتها) بهصورت فردبهفرد غربالگری و سایزگیری شدهاند. سایزمانتو و شلوار هر نفر بهطور جداگانه ثبت شده تا بهترین تناسب و رضایت کارکنانفراهم شود.
رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به مشارکت کارکنان و نظرسنجی از آنها در انتخاب طرح و جنس پارچه نیز، تصریح کرد: در جریان غربالگری، بسیاری از بانوان نسبت به نوع پارچه و مدل مانتو،اظهار نارضایتی کردند که با نظر آنها تغییرات اساسی انجام شد و حتی برای رفع مشکلاتپارچه، با کارخانههای داخلی مذاکره کردیم تا پارچه لطیفتر و مناسبتری تولیدکنند.
اردبیلی با اشاره به بهرهگیری از ظرفیتداخلی هم بیان کرد: تمامی پارچههای مورد استفاده در داخل کشور تولید شده و هیچپارچه خارجی به کار نرفته است. همچنین فرایند تولید از دوخت مانتو، شلوار و مقنعهتا چاپ لوگو روی کاور، بهطور کامل در مراکز توانمندسازی کوثر مناطق 20، 8، 14، 9و 17 انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: با آغاز فرآیند تولیددر این مراکز، بخشی از لباسها تا ماه آینده تحویل بانوان پرسنل شهرداری تهران خواهد شد.
برگزاری هفته ملی سلامت روان با برنامههای متنوع
حمید صاحب؛ مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اهمیت سلامت روان گفت: سلامت روان دیگر مسئولیتی فردی نیست و همه ما در ایجاد فضایی امن، پذیرنده و حمایتگر برای همنوعانمان سهیم هستیم. هر لبخند مهربان، هر شنیدن بیقضاوت و هر همراهی صمیمانه، قدرتی شگرف برای کاهش فشارها و استرسهای روزمره دارد و جامعهای که در آن هر فرد نقش خود را در حمایت از سلامت روان ایفا کند، بالنده و پایدار خواهد بود.
وی افزود: در این ایام، ویژهبرنامههای متنوعی طراحی شده است تا شهروندان در سطوح مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی از خدمات سلامت روان بهرهمند شوند. در مرکز آموزشی و درمانی روانپزشکی رازی مراسم افتتاحیه با عنوان «فصل همدلی» برگزار میشود تا ضمن تقدیر از تلاشهای کادر درمان، امید و نشاط در دل بیماران زنده شود. همچنین تور گردشگری ویژه بیماران فرصتی است تا آنان لحظاتی شاد و آرام را تجربه کنند و تعامل اجتماعی مثبت داشته باشند.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: برای دسترسی آسان شهروندان به خدمات مشاورهای، اتوبوس سیار سلامت روان در نقاط مختلف تهران مستقر میشود. در کنار آن، جشنواره حال خوب مادری ویژه مادریاران برگزار خواهد شد تا این عزیزان با انرژی و نشاط بیشتر به مسئولیتهای خود در مراکز نگهداری از کودکان بپردازند. همایش توسعه سلامت اجتماعی و روان نیز با حضور کارشناسان، پژوهشگران و مدیران شهری، بستری برای تبادل دانش و طراحی برنامههای اثربخش پیشگیرانه فراهم میآورد.
صاحب همچنین از برنامههای آموزشی و حمایتی خبر داد و گفت: کارگاههای مهارتهای زندگی و مدیریت هیجانات منفی، زنگ سلامت روان در مدارس، مهارتکدههای روان در مکانهای پرتردد شهر و ارائه خدمات مشاورهای رایگان به افراد کمبرخوردار، همه با هدف ارتقاء سواد سلامت روان و ایجاد فضایی پویا و فراگیر برای شهروندان اجرا میشوند. تور گردشگری و برنامههای تقدیر از مادران نیز فرصتی است برای بازآفرینی روح و دل آنان و ارتقاء حال خوب اجتماعی.
وی در پایان تأکید کرد: هفته سلامت روان فرصتی ارزشمند است تا نه تنها سلامت روان فردی را جدی بگیریم، بلکه به یکدیگر کمک کنیم تا جامعهای مهربان، حمایتگر و تابآور بسازیم.
انتهای پیام/