ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
برترینها: کودکان و نوجوانان با توجه به آن که آینده یک کشور را میسازند، از ارزش و اهمیت خاصی برای دولتها برخوردار بوده و همواره در اولویت برنامهریزیهای کشورهای مختلف قرار دارند. ایران نیز از این قاعده کلی مستثنی نبوده و با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان بخش مهمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند، توجه ویژه به آنها یک سرمایه گذاری کلان برای آینده به حساب میآید. به خصوص در بحث فرهنگ و هنر که سینما به عنوان هنر هفتم در راس آن قرار دارد. پس از پیروزی انقلاب و با به راه افتادن چرخ های سینمای نوپای ایران در آغاز دهه ۱۳۶۰، سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از تولیدات سالیانه سینمای کشور را به خود اختصاص داده و موفق به جذب میلیونها مخاطب شد. موضوعی که در دهههای بعد کمرنگ تر شده و سهم اندکی از تولیدات سالیانه سینمای ایران به این گونه پرطرفدار اختصاص داده میشد. بالا بودن هزینه تولید این دسته از آثار که تخیل نقشی کلیدی در ساختارش دارد، مزیت بر علت شده و بخش خصوصی را از رفتن به سمت این حوزه برحذر داشت. اندک فیلمهای کودک و نوجوان هم که نیاز به جلوههای ویژه رایانهای داشت، به خاطر کمبود تجهیزات و نیز نیروی فنی متخصص چندان خوب از کار درنیامده و مخاطب کم سن و سال آشنا با سینمای روز جهان را به سمت تولیدات استاندارد جهان به ویژه هالیوود کشاند.
در سالهای اخیر، دولت توجه بیشتری به سینمای کودک و نوجوان نشان داده و به ویژه در بخش انیمیشن شاهد تولید آثاری متنوع با کیفیتهای مختلف بودهایم؛ از یک سو تجهیزات مورد نیاز به شکل راحتتری در اختیار سینماگران قرار گرفته و از سوی دیگر نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده به سینمای انیمیشن کشورمان وارد شدند. حاصل آن نیز حضور چند انیمیشن در جشنواره فیلم فجر و اکران آن در سالنهای سینما است که بعضا در ردههای بالای پرفروشترینهای اکران قرار گرفتهاند. در عین حال، خانوادهها هم با خیال راحت دست فرزندان خود را گرفته و به تماشای آثاری مینشینند که دیگر نگران محتوای آن نبوده و خود نیز سری به روزگار کودکی خود میزنند. انیمیشنهای یاد شده که در مارکت بینالمللی هم موفق عمل کرده ند، پس از پایان اکران عمومی و برای ارتباط بیشتر با مخاطبان کودک و نوجوان خود نیاز به شکل دیگری از اکران دارند. پلتفرمهای داخلی بهترین امکان برای جذب حداکثری مخاطبان کم سن و سال در هر گوشهای از کشور به حساب میآیند که میتوانند بخشی از هزینههای سنگین تولید را به تهیهکنندگان این آثار بازگردانند. اکران آنلاین، بهترین گزینه برای موارد اشاره شده در بالا به حساب میآید که میتواند اوقات فراغت مخاطبان میلیونی این طیف سنی را به شکل مطلوبی پر کند.
پلتفرم فیلمنت، به دو شکل محتوای مرتبط با کودکان و نوجوانان را در اختیارشان قرار میدهد: نخست از طریق آرشیو پروپیمان خود که محصولاتی متنوع را گردآوری کرده و با هزینهای اندک در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد؛ آثاری که در آن تنوع حرف اول را زده و توان راضی کردن هر سلیقهای را دارد. دیگری قرار دادن انیمیشنها و فیلمهای سینمایی این گروه سنی در فهرست اکران آنلاین که آنها را با هزینهای به مراتب کمتر از بلیط سینما و هزینه های جانبی، برایشان به نمایش درمیآورد. از «بچه زرنگ» به عنوان پرفروشترین انیمیشن سال سینمای ایران تا آثاری همچون: «سلفی با رستم» که هر کدام در اکران آنلاین مخاطبان زیادی را به سمت خود کشاندند. در کنار اینها، مجموعهای ارزشمند از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از گذشته تا امروز نیز در آرشیو غنی فیلمنت قرار گرفته که میتواند برای نوجوانهای علاقمند به سینما ،جذاب باشد. همچنین این پلتفرم به مناسبت روز جهانی کودک و از 16 تا 18 مهرماه سال جاری اقدام به پخش رایگان 20 هزار عنوان فیلم از انیمیشن و فیلم سینمایی تا سریالهای گروه سنی کودک و نوجوان کرد. کاری که مشابه آن را در زمان جنگ 12 روزه انجام داده و برای همراهی و همدلی با مردم ایران، محتوای این طیف سنی را رایگان اعلام کرد؛ کاری در راستای احترام به کودکان و نوجوانان که مخاطبان بالقوه فیلمنت در آینده به حساب میآیند.
محمد جلیلوند