ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
جاسم الحیدری، مدیر سابق طراحی و برنامهریزی وزارت حملونقل عراق در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح ابعاد اهمیت اتصال ریلی ایران و عراق اظهار کرد: ارتباط ریلی ایران و عراق برای ملت و دولت عراق بسیار مهم است؛ چراکه زمینه ارتباط عراق با کشورهای دیگر را فراهم میکند.
وی افزود: با توجه به جایگاه جغرافیایی عراق، ارتباط ریلی با ایران میتواند بستر اتصال به کشورهای دیگر باشد و ایران نیز از طریق این اتصال قادر خواهد بود به کشورهای همسایه عربی عراق دسترسی پیدا کند.
الحیدری با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی ایران و عراق و همچنین رشد چشمگیر گردشگران دینی، سیاحتی و درمانی در سالهای اخیر گفت: نیاز به یک شبکه حملونقل ریلی کارآمد و چندوجهی بیش از گذشته احساس میشود.
وی با بیان اینکه ضعف ساختارهای حملونقل میان ایران و عراق مشهود است، تصریح کرد: اهمیت حملونقل زمینی بهویژه ریلی در حوزه اقتصادی و گردشگری بر کسی پوشیده نیست و استفاده از قطار دارای مزایای متعددی همچون انتقال بیشتر کالا و مسافر و هزینه کمتر در مقایسه با حملونقل هوایی است.
مدیر سابق طراحی و برنامهریزی وزارت حملونقل عراق افزود: با وجود این، شبکههای جادهای و ریلی موجود میان دو کشور با توجه به رشد چشمگیر گردشگران و افزایش مبادلات کالا از ظرفیت کافی برخوردار نیست و باید تقویت شود.
وی تأکید کرد: علاوه بر خط ریلی شلمچه - بصره که بهعنوان در دسترسترین پروژه اتصال ریلی میان دو کشور شناخته میشود، باید برنامهریزی لازم برای ایجاد خطوط ریلی دیگر از مسیرهای مهران - بدره و خانقین - خسروی نیز انجام گیرد.
الحیدری حملونقل ریلی و جادهای را مکمل یکدیگر دانست و گفت: ساخت خطوط ریلی به معنای آسیب به حملونقل جادهای نیست، بلکه این دو حوزه در کنار یکدیگر به تکامل میرسند و ارتباط ریلی بدون ارتباط جادهای کامل نخواهد بود.
وی با اشاره به امکان اتصال خط ریلی شلمچه - بصره به پروژه جاده توسعه عراق گفت: یکی دیگر از مزایای این خط ریلی آن است که میتواند در آینده به پروژه مشترک جاده توسعه عراق و ترکیه متصل شود و از این طریق شبکه گستردهای از حملونقل ریلی شکل گیرد.
مدیر سابق طراحی و برنامهریزی وزارت حملونقل عراق افزود: البته تشکیل چنین شبکهای منوط به تکمیل پروژه جاده توسعه است که اجرای آن چندین سال زمان خواهد برد.
به گزارش خبرگزاری مهر، اتصال ریلی ایران به عراق از طریق مرز شلمچه-بصره بیش از دو دهه است که میان دو کشور در جریان است، اما بهدلیل، موانع فنی و سیاسی، به ویژه در طرف عراق، از جمله ادعاهایی مبنی بر تعارض با توسعه بندر فاو، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
همچنین مطابق آخرین توافق میان مقامات دو کشور، ایران متعهد به مینروبی ۱۶ کیلومتر نخست مسیر و احداث پل بازشو ۸۰۰ متری بر روی شطالعرب شده است و طرف عراقی نیز مسئولیت احداث خط ریلی ۳۳ کیلومتری را بر عهده دارد.
برهمین اساس، پس از این توافق، در ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ مقامات دو کشور ضمن کلنگزنی پروژه اعلام کردند که اتصال ریلی باید طی ۱۸ ماه تکمیل شود، اما با گذشت ۶ ماه از این بازه زمانی، هنوز تعهدات طرفین به طور کامل اجرا نشده است.