تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راه و شهرسازی
لینک : econews.ir/5x4103158
شناسه : 4103158
تاریخ :
از مقاوم‌سازی ۵۱ پل تا آخرین وضعیت فرونشست در تهران اقتصاد ایران: رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران توضیحاتی درباره سرانجام مقاوم‌سازی ۵۱ پل، ساخت پناهگاه، روند بازسازی خانه های آسیب دیده از جنگ و آخرین وضعیت فرونشست در تهران ارائه داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حجت الاسلام سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته عمران و زیر ساخت شورا به منظور شفاف سازی عملکرد چهار ساله عمرانی و برنامه‌ها و اقدامات شهری، شهر تهران صبح امروز برگزار شد.

سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، از تصمیم دولت برای واگذاری مسئولیت جبران خسارات ناشی از جنگ ۱۲ روزه به شهرداری تهران خبر داد و جزئیات دقیق میزان خسارات و اقدامات انجام شده را تشریح کرد.

آقامیری با اشاره به اینکه شهر تهران در این جنگ بیشترین آسیب‌ها را متحمل شد، گفت: در جریان این حملات، تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و خسارات سنگینی به زیرساخت‌ها و ساختمان‌های شهر وارد شد. در آخرین جلسه هیئت دولت مقرر شد که بار مسئولیت جبران این خسارات بر دوش شهرداری تهران باشد.

وی افزود: در مجموع ۸ هزار و ۴۱۱ واحد مسکونی در تهران آسیب دیده‌اند که بیش از ۴۰ درصد این خسارات مربوط به منطقه ۴ تهران است و حجم بسیار سنگینی از کار را شامل می‌شود.

آقامیری در ادامه با اشاره به تقسیم‌بندی واحدهای آسیب‌دیده به چهار گروه اظهار داشت: گروه اول: واحدهایی که آسیب‌های جزئی داشتند، شامل ۵ هزار و ۲۵۰ واحد.گروه دوم: واحدهایی که نیاز به تعمیرات اساسی داشتند و ترک‌ها و خرابی‌های داخلی در آنها مشاهده شده است. این گروه شامل ۲ هزار و ۴۸۰ واحد می‌شود که ۸۴ درصد از آنها تاکنون تعمیر شده یا در حال تعمیر هستند.گروه سوم: واحدهایی با آسیب‌های بسیار جدی که نیاز به مقاوم‌سازی دارند و نیازی به تخریب نیست؛ این گروه شامل ۶۶ واحد است که از این تعداد، ۵۸ واحد تعیین‌تکلیف شده‌اند. گروه چهارم: واحدهایی که نیاز به تخریب و نوسازی دارند، شامل ۶۱۹ واحد در تهران که تاکنون ۳۸۱ واحد تعیین‌تکلیف شده یا در مراحل گودبرداری و بازسازی قرار دارند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تأکید کرد: تمام عوارض ساخت و بازسازی این واحدها به صورت رایگان محاسبه شده است.

وی همچنین درباره اسکان موقت خانواده‌های آسیب‌دیده گفت: در مجموع ۵۴۷ خانواده که منازل آنها غیرقابل سکونت بود، به عنوان مهمان در هتل‌های شهر تهران اسکان داده شدند. از این تعداد، ۴۹۲ خانواده تاکنون در هتل‌ها مستقر شده‌اند و بقیه مراجعه نکرده‌اند. همچنین مشکل ۱۰۱ خانواده حل شده و از هتل‌ها خارج شده‌اند.

آقامیری خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با تمام ظرفیت در حال بازسازی واحدهای آسیب‌دیده است و روند جبران خسارات با سرعت در حال انجام است.

شهرداری تهران همچنان در حال اسکان موقت و جبران خسارات جنگ ۱۲ روزه است

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، مطرح کرد: از روز دوم جنگ تا همین امروز، شهرداری تهران درگیر رسیدگی به خسارات و اسکان موقت آسیب‌دیدگان بوده است. طبق آماری که تا دو هفته پیش دریافت کردیم، در جلسه‌ای که با مدیران شهرداری داشتیم، مشخص شد که ۳۹۱ خانواده همچنان در هتل‌ها ساکن هستند. این خانواده‌ها در حال جست‌وجوی منازل جدید هستند و تا زمان یافتن خانه، مهمان شهرداری تهران خواهند بود.

وی افزود: به تعداد زیادی از خانواده‌هایی که منازلشان آسیب دیده بود و اکنون در حال اجاره خانه جدید هستند، حواله ۲۵۰ میلیون ریالی برای خرید لوازم اولیه منزل داده شده است. این حواله‌ها به آنها امکان می‌دهد از فروشگاه‌های تعیین‌شده لوازم ضروری خود را تهیه کنند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر ادامه داد: دولت تصمیم گرفته است که بخشی از مسئولیت‌ها در خصوص اماکن اداری و تجاری آسیب‌دیده را نیز به شهرداری واگذار کند. حدود یک ماه پیش، در بازدیدی که از منطقه ۴ تهران داشتیم، تعدادی از مغازه‌داران با ما صحبت کردند و درخواست جبران خسارات کردند. نهایتاً مصوب شد که پرداخت اجاره مغازه‌های آسیب‌دیده نیز بر عهده شهرداری باشد و اکنون مالکان و مستأجران این واحدها در حال مراجعه به شهرداری برای دریافت خسارت هستند.

آقامیری همچنین به خسارات واردشده به خودروها اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۹۰۰ خودروی شخصی در جریان این جنگ آسیب دیده‌اند. دولت موظف شده است که مسئولیت جبران این خسارات را بپذیرد. در حال حاضر پیشنهادهایی به دولت ارائه شده تا نحوه پرداخت خسارت به مالکان خودروها مشخص شود.

وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی مدیران و نیروهای شهرداری تهران در این بحران تأکید کرد: در طول جنگ ۱۲ روزه، مدیران و کارکنان شهرداری شبانه‌روز پای کار بودند. از آواربرداری و خاک‌برداری در محل تخریب‌ها گرفته تا اسکان موقت و پشتیبانی از خانواده‌های داغدار، همه این اقدامات با همت و غیرت جهادی همکاران شهرداری انجام شد.

آقامیری افزود: شهرداری تهران با تمام ظرفیت در کنار همشهریان خود ایستاده و از هیچ تلاشی برای جبران خسارات فروگذار نکرده است. بهترین ارتباط مردم در چنین شرایطی با شهرداری است، چرا که رسیدگی به درخواست‌های شهروندان از طریق این نهاد سریع‌تر و ساده‌تر انجام می‌شود. این همراهی و حضور شهرداری در کنار مردم باعث شد که همشهریان دچار سردرگمی در مراجعه به ادارات و وزارتخانه‌ها نشوند.

وی اظهار کرد: هدف شهرداری این است که همه واحدهای آسیب‌دیده هر چه سریع‌تر بازسازی و تعیین‌تکلیف شوند. حمایت از خانواده‌هایی که منازل خود را از دست داده‌اند و یا بستگانشان را در این جنگ از دست داده‌اند، همچنان ادامه دارد.

افزایش ۴ برابری بودجه عمرانی تهران؛ بهره‌برداری از ۷۵ پروژه در سال جاری

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۲۳۸ پروژه تملک دارایی سرمایه‌ای در این دوره ایجاد شد که ۷۵ طرح امسال به بهره برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۵ همت بود اما امسال به ۱۵.۵ همت رسیده که با احتساب تورم عدد چهار برابر شده است. علاوه بر این ۶ همت نیز پروژه‌هایی است که به معاونت فنی و عمرانی واگذار شده است.

تکمیل ۶۰ تقاطع غیرهمسطح و بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگراهی تهران تا پایان سال

وی ادامه داد: در تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح ۹۸ تقاطع شناسایی کردیم. تقاطع‌هایی که معارض ملکی نداشت، در دوره‌های قبلی اجرا می‌شد اما مابقی پروژه‌ها ناقص بود. از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۷ تقاطع تکمیل شده و ۱۳ پروژه نیز در دست اجراست و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال ۶۰ تقاطع تکمیل شود.

آقامیری با بیان اینکه ۲۵۰ کیلومتر از مسیر با تکمیل تقاطع‌های نیمه تمام کوتاه شد، تصریح کرد: دو بزرگراه شهید بروجردی و بزرگراه شهید شوشتری از سال ۱۳۸۸ آغاز شدند اما در این دوره کار به طور جدی دنبال شد. بزرگراه شهید شوشتری با اضافه شدن ۶ متر به عرض آن به آزادراه تبدیل شد و پس از سال‌ها بیش از ۹ کیلومتر آن به زودی به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: ما به سه شکل مختلف پیشنهاد دادیم که آزادراه از سرخه حصار عبور کند اما هنوز با سازمان محیط زیست به توافق نرسیده ایم.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه پروژه بزرگراه شهید بروجردی با ۳۰ درصد پیشرفت تحویل گرفته شد، گفت: ۱.۷ کیلومتر از این پروژه باقی مانده که به دلیل معارضین تاسیساتی و ملکی به طول انجامیده اما در طول سال جاری تکمیل و بهره برداری می‌شود. با افتتاح این بزرگراه و بزرگراه یادگار امام و میدان فتح، یک بزرگراه ۱۶ کیلومتری به بهره برداری خواهد رسید.

آقامیری با بیان اینکه تقاطع دوگاز تقاطع پنچ بزرگراه است، یادآور شد: ۱.۲ کیلومتر از این تقاطع به زودی افتتاح می‌شود. مابقی پروژه معارضین ملکی دارد که در تلاش هستیم این معارضین نیز رفع و مابقی پروژه نیز افتتاح شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد زمان پروژه را رفع معارضین به خود اختصاص می‌دهند. شاید اگر معارض در بزرگراه شهید بروجردی و یا شهید شوشتری وجود نداشت، تا به امروز به طول نمی‌انجامید و در عرض یک سال به اتمام می‌رسید.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای رفع معارضین ملکی و تأسیساتی در ۳۰۰ نقطه به تعداد هزار و ۶۴ معارض هزینه شده است، تصریح کرد: در میدان فتح به عنوان بزرگترین میدان شهر، یکی از پل‌های هم سطح در سال ۱۳۹۵ اجرا و به دوره پنجم تحویل داده شد. دوره قبل ریسک و هزینه رفع معارضین را نپذیرفت و ترجیح داده شد که روی پروژه خاک بریزند و حصارهای کارگاهی را جمع آوری کنند.

وی ادامه داد: به ما گفتند که یک پل از پیش ساخته اند اما ما پلی نمی‌دیدم و پس از بررسی‌ها مشخص شد که زیر خاک مانده که بیرون کشیده شد.

آقامیری با بیان اینکه علاوه بر رفع معارضین ملکی، یک لوله آب نیز از غرب به جنوب غرب در مسیر پروژه وجود داشت که آب مورد نیاز دو میلیون نفر از شهروندان پایتخت را تأمین می‌کرد، گفت: آبفا زیر بار جابجایی لوله‌ها نمی‌رفت و شهرداری لوله‌ها را سفارش داد و خریداری کرد. پس از مدتها وعده دادن، نهایتاً در اردیبهشت ماه با حضور ۲۵۰ نفر از ساعت ۱۰ شب تا ۱۲ ظهر روز بعد، آبفا برای جابجایی لوله‌ها اقدام کرد و ساعت ۶ صبح آب در لوله‌ها جاری شد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: اقدام خوب و پرریسکی صورت گرفت و به دلیل حساسیت بالای کار، وزیر کشور از این عملیات بازدید کرد و همه دغدغه داشتند که طرح به درستی اجرایی شود.

مقاوم‌سازی ۵۱ پل تهران تا پایان امسال

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت مقاوم سازی پل‌ها، یادآور شد: اگر زلزله‌ای به قدرت ۶ یا ۷ ریشتر رخ دهد، عرشه پل‌ها آسیب می بیند؛ در همین راستا در سال ۱۳۸۰ اعلام شد که ۶۶ پل باید مقاوم سازی شد و ۲۴ پل تا سال ۱۳۹۱ مقاوم سازی شد. در دوره ششم مدیریت شهری ۱۷ پل مقاوم سازی شد و امسال نیز ۱۰ پل در دستور کار است. تا پایان امسال ۵۱ پل مقاوم سازی می‌شود و تنها ۱۴ پل باقی خواهد ماند.

تمام تقاطع‌های میدان فتح تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسد

وی افزود: تا پایان آبان ماه تقاطع‌های میدان فتح در چهار تا پنج فاز و به تدریج به بهره برداری می‌رسد. خوشبختانه نیروهای معاونت فنی و عمرانی به خوبی زیر بار مسئولیت رفتند و این طرح را اجرایی کردند.

آقامیری ادامه داد: تقاطع بزرگراه نواب-تندگویان نیز در این دوره به بهره برداری رسید و ترافیک موجود در آن محدوده را کاهش داد.

افزایش هزینه ساخت پایانه شرق از ۴۰ به ۷۵۰ میلیارد تومان

آقامیری با بیان اینکه دوره چهارم پایانه شرق را با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی به دوره پنجم تحویل داده بود، گفت: در ابتدای این دوره دیدیم که فضای پایانه شرق به مخروبه تبدیل شده بود و تجهیزات آن به سرقت رفته بود. ما یک سال در دادگاه دوندگی کردیم و خلع ید پیمانکار انجام شد. با تخریب‌ها و سرقت‌هایی که صورت گرفته بود، پیشرفت فیزیکی پروژه در آن زمان ۶۰ درصد بود.

وی ادامه داد: اگر این پروژه در سال ۱۳۹۶ اجرا می‌شد ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشت اما این اقدام انجام نشد. در دوره ششم مدیریت شهری طرح اجرایی شد و سال گذشته به بهره برداری رسید و متأسفانه ۴۰ میلیارد تومان به ۷۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. با همین رویکرد، نگاه ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بود و جز یک یا دو پروژه ضروری، این سیاست را به کار گرفتیم.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه یک ایستگاه در مسیر خط ۲ مترو در این پایانه راه اندازی می‌شود، اظهار کرد: با این اقدام زیرزمین پایانه شرق به مترو متصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه متوسط تولید آسفالت در دوره‌های قبل ۵۰۰ هزار تن بود، گفت: تولید آسفالت در دو سال قبل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید و تا پایان مردادماه امسال هم تولید آسفالت به یک میلیون و ۵۰ هزار تن رسیده است. در مجموع در دوره ششم ۵.۵ میلیون تن آسفالت تولید شده است.

بهره‌برداری از ۳ پارکینگ جدید تا پایان سال

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این دوره ۹ پارکینگ در دستور کار قرار گرفت که چهار پارکینگ مربوط به به دوره قبل بود و سه مورد از آن را به بهره برداری رساندیم. مابقی نیز در دست ساخت است که سه پارکینگ در سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

ورود ۲ هزار و ۱۹۶ دستگاه اتوبوس در ۴ سال اخیر

وی با بیان اینکه سه هزار و ۳۵ اتوبوس فعال در خطوط وجود دارند، گفت: هزار و ۶۰۸ اتوبوس در این دوره خریداری شده و ۵۸۸ اتوبوس نیز بازسازی شده است. درمجموع ۲ هزار و ۱۹۶ دستگاه اتوبوس در این دوره وارد خطوط شده است.

رکورد بازسازی مترو؛ اورهال ۴۵۴ واگن و ریل‌گذاری ۱۰ کیلومتر در خط یک

آقامیری با بیان اینکه ۴۰۲ واگن مترو از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ بازسازی شده بود، اظهار کرد: ۴۵۴ واگن در دوره ششم اورهال شده است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۸ واگن بازسازی شد که مترو این اقدام را یک رکورد برای خود می‌داند.

وی با اعلام اینکه خطوط ریلی مترو پس از مدتی به دلیل نشست و فرسودگی به زیرسازی نیاز دارند، گفت: در خط یک حدود ۱۰ کیلومتر بازسازی و ریل گذاری شد. در خط پنج مترو نیز بخشی از مسیر ریل گذاری شد.

رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه قرارداد خط ۸ و ۹ مترو با حضور رئیس جمهور منعقد شد، خاطرنشان کرد: قرارداد خط ۱۰ نیز از قبل منعقد شده بود و بخشی از خط ۱۰ اجرایی شده است. قرارداد خط ۱۱ نیز منعقد خواهد شد.

اورهال ۳۷۱ دستگاه پله برقی در ایستگاه‌های مترو

وی با اعلام اینکه تکمیل ۱۷ ایستگاه مترو در دوره ششم پیش بینی شد، اظهار کرد: ۱۸ ورودی جدید در ۱۵ ایستگاه مترو ایجاد شد و چهار ورودی جدید نیز امسال افتتاح می‌شود. ۳۷۱ دستگاه پله برقی در ایستگاه‌های مترو نیز اورهال شده و ۲۴ دستگاه بارگذاری شده است.

ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۲ رام قطار مترو به تهران

آقامیری با اعلام اینکه تاکنون ۳۹۱ دستگاه اتوبوس برقی وارد شده و ۱۰۹ دستگاه نیز وارد خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین نیز تا پایان پاییز وارد تهران می‌شود.

وی درخصوص خرید واگن‌های مترو نیز گفت: وقفه‌ای در تأمین واگن‌ها به دلیل شهادت شهید رئیسی و روی کار آمدن دولت جدید، ایجاد شد. خوشبختانه با همکاری دولت جدید، قرارداد مجدداً احیا شد و زمستان امسال ۲ رام قطار وارد کشور می‌شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه ما در این دوره کارگروه فرونشست را با حضور ۷۰ کارشناس و متخصص تشکیل دادیم، گفت: فرونشست در کشور شرایط بحرانی دارد اما آنچنان که باید به آن اهمیت داده نشد.

مشکل تهران کمبود آب نیست؛ بحران مدیریت آب و فرونشست نگران‌کننده است

آقامیری با بیان اینکه بحران آب ۱۰۰ درصد راهکار دارد، گفت: سوال ما این است که اگر آب از سد طالقان هم انتقال دهیم، پس از آن می‌خواهیم چه کار کنیم؟ ما مشکل آب نداریم؛ مشکل مدیریت آب داریم. وضعیت فرونشست در تهران وحشتناک است.

احیای آبخوان‌ها سال‌ها زمان می‌برد

وی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم بپذیریم تعدادی از آبخوان‌ها و ذخایر آب شرب را از دست دادیم و احیای آبخوان‌ها سال‌ها زمان نیاز دارد. اگر طرح فرونشست اجرایی شود طی ۱۰ سال میزان فرونشست به صفر خواهد رسید و سه سال بعد از آن آب به چاه‌ها بازمی گردد.

رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه میلیون‌ها مترمکعب آب از چاه‌ها و میلیون‌ها مترمکعب آب از سدها استفاده می‌کنیم، یادآور شد: برنامه ما این است که آب مصرفی مجدداً بازگردانده شود و در واقع آب تجدیدپذیر باشد. ما شیوه‌های تزریق مصنوعی را در طرح لحاظ کردیم.

وی با اعلام اینکه زمانی زمین را چهار تا پنج متر حفر می‌کردیم به آب می‌رسیدیم، خاطرنشان کرد: امروز ۴۰ تا ۵۰ متر هم حفر می‌کنیم به آب نمی رسیم. ما امروز چاه‌ها با آب با کیفیت را به آبفا تحویل داده ایم و چاه‌های باقی مانده هم مجاز هستند.

استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در منطقه ۱۸؛ فرونشست به ۲۰ سانتی‌متر در سال رسید

وی افزود: آبفا در منطقه ۱۸ بیش از حد از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کند و عمق فرونشست در این منطقه به ۲۰ سانتی متر رسیده است.

رئیس کمیته عمران شورا در مورد مقاوم سازی ساختمان‌ها در پایتخت، یادآور شد: با ۱۰ درصد از هزینه ساخت یک ساختمان می‌توان آن را مقاوم سازی کرد. کارگروه زلزله کارشناسی دقیقی در این مورد انجام می‌دهد و ساختمان‌هایی که مقاوم سازی می‌شوند، می‌توانند پروانه مقاوم سازی بگیرند.

تهران آمادگی مقابله با زلزله بالای ۶ ریشتر را ندارد

آقامیری با بیان اینکه تهران برای زلزله با ۶ ریشتر به بالا آمادگی ندارد، اظهار کرد: اگر زلزله رخ دهد، فاجعه رخ خواهد داد؛ چراکه تأسیسات آب و گاز برای زلزله آماده نیستند.

وی همچنین با اعلام اینکه هنوز تصمیم جدی برای ساخت پناهگاه گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: تمام مباحث مطرح شده در این خصوص در حال حاضر در حد مباحث کارشناسی است.