ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
حجتالاسلام دکتر محمدجواد یاوری در گفتوگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، در مورد نقش تمدنی پیامبر اکرم(ص) با تأکید بر توحیدمحوری حضرت گفت: در خصوص پیامبر رحمت و نقش ایشان، سخنان زیادی وجود دارد؛ اما بنا دارم زاویهای از نقش پیامبر(ص) در عصر و دورانی که مردم در جاهلیت به سر میبردند و آن حضرت توانست تمدن اسلامی را عرضه کند؛ بیان کنم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: حضرت محمد(ص) در دوران پیامبری خویش توانست معرفت و شناخت انسانها را از سطوح حداقلی به حداکثری تبدیل و آنها را با دین خدا آشنا کند و این گامی مهم برای تعالی جامعه و سعادت بشر است.
وی تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص)در مکه و مدینه مردم را به سوی خدا و توحید دعوت کرد؛ چرا که منبع قدرت و سعادت بشر و راه رسیدن به منبع ثروت و موقعیت، شناخت خداوند و توحید است.
حجتالاسلام یاوری عنوان کرد: شناخت جایگاه خدای متعال از طریق انبیای الهی و به ویژه پیامبر اعظم(ص) ممکن شد؛ چرا که ایشان این طریق را می شاسند و پیامبر رحمت نیز مردم را به این طریق دعوت و حکومتی را مبتنی بر نظام ولایت الهی برای آنان معرفی کرد.
وی خاطرنشان کرد: صدای پیامبر(ص) را افرادی آگاه به دین و آشنا به معرفت متوجه شدند و درک کردند؛ کسانی که از وضعیت موجود در دوران جاهلیت خسته شده بودند و از قریش و مشرکان و حاکمان جریان شرک رنج میبردند این پیام را با عمق جان پذیرفتند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: حتی آنهایی که مورد ظلم و ستم یهودیان قرار گرفتند نیز به دین اسلام گرایش یافتند و انصار و اوس و خزرج که در دوران جاهلیت با هم نزاع داشتند و نزاع آنها ناشی از اختلاف افکنی یهود بود، اینها نیز صدای نور و رحمت الهی را شنیدند و سراغ پیامبر(ص) رفتند و پیامبر نیز دین خود را به آنها عرضه کرد.
وی افزود: مردمِ خسته از عصر جاهلیت و ظلم ستمگران، براساس اطلاعتپذیری و ولایتپذیری با پیامب(ص) بیعت کردند و حکومت پیامبر(ص) نیز از آنان به حمایت پرداخت و یک حکومت دینی تشکیل شد.
حجتالاسلام یاوری بیان کرد: با بررسی یک سری مولفههایی که امروز برای پیشرفت بشر در نظر میگیرند میتوان به خدمات پیامبر اسلام(ص) در آن دوران توجه داشت؛ خدماتی که قدرت الهی را در نجات مردم و حل مشکلات آنان به خوبی نشان میداد.
وی عنوان کرد: مردم در دوران جاهلیت از نظر وضعیت بهداشت در شرایط بغرنجی قرار داشتند و در تب و انواع بیماری به سر میبردند، دندان هایشان زرد شده بود و بیماریهای مختلفی شیوع داشت؛ پیامبر اسلام(ص) بسیاری از مردم را از مرگ نجات داد و بهداشت را به سطحی رساند که مردم کمتر نیازمند به طبیب شدند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) با درایت برگرفته از قدرت الهی وضعیت کشاورززی و اقتصادی مردم را به یک وضعیت مطلوب رساند تا جایی که مردم آزادانه به کشاورزی میپرداختند و گندم مورد نیاز را تامین میکردند و به خودکفایی رسیدند.
وی اظهار داشت: مردم توانستند انواع و اقسام میوهها را کشت و برداشت کنند؛ آنان توسط پیامبر(ص) از سلف فروشی منع شدند و توصیه شد تا سود بیشتر را در ثمره تلاش خود به دست بیاورند.
حجتالاسلام یاوری ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) در سایه دین اسلام، خدمات زیادی را به جامعه عرضه کرد و مردم ثمرات زیادی از خدمات به دست آوردند؛ در حوزه نظام خانواده نیز زن جایگاه قدسی پیدا کرد و زن از موجود درجه دو به یک انسان کریم دارای کرامت تبدیل شد و خانواده جایگاه خودش را پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت موضوع دیگری است که پیامبر(ص) به آن توجه زیادی داشت و مردم را با سواد خواندن و نوشتن آشنا و نهادهای اجتماعی زیادی را برای آنها تاسیس کرد؛ مانند بیت المال و مسجد با کاراییهای متنوع را به ارمغان آورد و بازار را ساماندهی کرد و نهاد حسبه و نهاد نقابت و عرافت یا همان شورای امروزی را شکل داد.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: پیامبر اسلام(ص) با راهنماییهای خود مردم را به ساخت مهمان سرا و ندامتگاه و حتی حمام و امکانات بهداشتی تشویق کرد و در این دوران ساخت حمامهای عمومی و خصوصی شکل گرفت در حالی که قبل از آن مردم کمترین دسترسی بهداشتی به این امکانات را نداشتند.
وی افزود: این بخشی از خدمات عمرانی و توسعهای پیامبر(ص) بود؛ ایشان جامعهای توحیدمحور شکل داد که با حکومت اسلامی، رفاه خوبی را برای مردم به ارمغان آورد و نتیجه این تلاشها حضور صحابه و برجستگانی است که میراث پیامبر(ص) را برای ما به ارث گذاشتند.
حجتالاسلام یاوری عنوان کرد: امیرالمومنین(ع)، یکی از تربیت یافتگان دست پیامبر رحمت است و از طریق ایشان میراث پیامبر(ص) به ما رسید؛ با توجه به چنین شخصیت برجستهای در شکل گیری تمدن اسلامی و انسانی، چه خوب است که در این مناسبتها، توجهای ویژه به نقش تمدنی پیامبر اعظم(ص) داشته باشیم.
وی بیان کرد: نقش تمدنی پیامبر اعظم(ص) در ساحتهای معنویت و نرمافزاری و مادی و دستاوردهای عمرانی و بشری بیبدیل و بینظیر است و این ثمرات و نقش تمدنی رسول خدا(ص)، نشان داد نظامهای غیرتوحیدی کارآمدی جز رنج و گرفتاری و استبداد برای بشر ندارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: در نظام توحیدی برخلاف نظام استبدادی، همه به طور یکسان کرامت و ارزش و جایگاه دارند و تقوا ملاک برتری است و مردم در کنار یکدیگر رفتارهای پسندیده و حس نوعدوستی و صداقت را یاد میگیرند و ارزش انسانها با این رفتارهای پسندیده بیشتر میشود و سعادت دنیا و آخرت را برای خودشان رقم خواهند زد.
انتهای پیام/