تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x4097336
شناسه : 4097336
تاریخ :
فیلم‌های پایان هفته؛ ترکیب ژانرها در قاب تلویزیون یا تکرار مکررات؟ اقتصاد ایران: در روزهای پایانی مرداد و آغاز شهریور، تلویزیون تلاش کرده سفر سینمایی جذابی را برای مخاطبان رقم بزند؛ اما آیا این حجم گسترده از آثار، واقعا پاسخگوی نیازهای امروز تماشاگران است؟ یا صرفاً تکرار قالب‌های کلیشه‌ای و ضعف در انتخاب و ترکیب ژانرها را شاهدیم؟

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با ایام سوگواری و مناسبت‌های مذهبی مهم، شبکه‌های سیما برنامه‌های فیلم خود را متنوع کرده‌اند؛ از آثار تاریخی و مذهبی گرفته تا درام، هیجان‌انگیز و انیمیشن. اما با وجود این تنوع ظاهری، جای خالی خلاقیت و به‌روزرسانی در انتخاب و ترکیب فیلم‌ها به چشم می‌آید.

این سؤال مطرح است که آیا تلویزیون توانسته با نیازهای مخاطب مدرن و سلایق متنوع او همگام شود یا همچنان در دام سلیقه‌های محافظه‌کارانه و ژانرهای تکراری گرفتار است؟

تحلیل و ترکیب ژانرها:

در این بسته فیلمی، شاهد ترکیبی متنوع از ژانرهای سینمایی هستیم که هر کدام به نوعی حس و حال خاصی به بیننده منتقل می‌کنند:

فیلم‌های تاریخی و مذهبی: آثاری مانند «محمد رسول الله (ص)»، «بوعلی سینا»، «ابراهیم خلیل الله» و «نذر بی بی» با تمرکز بر وقایع مهم تاریخی و مذهبی، فضای تأمل و معرفت را در این ایام افزایش می‌دهند.

فیلم‌های درام و اجتماعی: فیلم‌هایی مانند «سپاسگزاری»، «لالایی برای آدم بزرگ‌ها»، «صلح با زندگی» و «روزهای پاییزی» بیشتر به زندگی روزمره و احساسات انسانی می‌پردازند و فضایی آرام‌بخش و دلنشین برای بیننده فراهم می‌کنند.

فیلم‌های پلیسی و هیجانی: آثاری مانند «داستان پلیسی: قرنطینه»، «عملیات ناممکن» و «آمبولانس» با وجود فضای هیجان‌انگیز و پرتنش، تنوع ریتم و هیجان را در این بسته سینمایی حفظ کرده‌اند.

انیمیشن و ماجراجویی: فیلم‌های «عصر دایناسورها: سفر دلیرانه»، «افسانه شاهزاده کاگویا» و «دینا در ماجراجویی دونارک» با ژانری مناسب برای کودکان و خانواده‌ها، شور و نشاط و سرگرمی را به برنامه تلویزیونی اضافه کرده‌اند.

فیلم‌های مستند و علمی: آثاری همچون «قدرت طبیعت» و «اورست» که بر پایه واقعیت و حوادث طبیعی ساخته شده‌اند، جنبه آموزشی و آگاهی‌بخشی دارند.

تحلیل انتقادی ترکیب ژانرها:

فیلم‌های مذهبی و تاریخی: انتخاب فیلم‌های متعددی در ژانر مذهبی مثل «محمد رسول الله (ص)» و «بوعلی سینا» جای تقدیر دارد اما آیا تکرار این ژانرها بدون افزودن رویکردهای نو و جذاب، می‌تواند برای نسل جوان که از تلویزیون توقع بیشتری دارد، قانع‌کننده باشد؟ آیا تلویزیون از ظرفیت سینمای مستقل و مستندهای نوآورانه در این حوزه بهره برده است؟

درام‌های اجتماعی: اگرچه فیلم‌هایی مانند «سپاسگزاری» و «صلح با زندگی» دغدغه‌های انسانی را مطرح می‌کنند، اما این آثار به‌نظر می‌رسد همچنان گرفتار کلیشه‌های رایج هستند و کمتر به مسائل روز جامعه با زاویه‌ای تازه نگاه کرده‌اند. فقدان نوآوری در قصه‌گویی و پرداخت شخصیت‌ها، ممکن است مخاطب را دلسرد کند.

فیلم‌های اکشن و هیجانی: حضور آثاری مانند «عملیات ناممکن» و «آمبولانس» می‌تواند به تنوع برنامه کمک کند، اما آیا تلویزیون به جای تکیه صرف بر فیلم‌های اکشن پرهزینه خارجی، امکان تولید یا نمایش آثار بومی با کیفیت را بررسی کرده است؟

انیمیشن و فیلم کودک: انیمیشن‌ها معمولا نقطه قوت این مجموعه هستند، ولی تعداد اندک آن‌ها نسبت به فیلم‌های سینمایی بزرگسال، نشان از کم‌توجهی به مخاطب کودک دارد. آیا تلویزیون به اندازه کافی به نسل‌های آینده سینما اهمیت می‌دهد؟

تلویزیون در پخش گسترده فیلم‌ها تلاش کرده تنوع را حفظ کند، اما همچنان با چالش انتخاب‌های محافظه‌کارانه و عدم به‌روزرسانی جدی در محتوا روبرو است. این حجم از فیلم‌ها شاید مخاطب را غرق کند اما آیا او را راضی می‌کند؟ آیا کیفیت و تازگی در کنار کمیت به چشم می‌آید؟ به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا مدیران شبکه‌های سیما نگاه جدی‌تر و جسورانه‌تری به سبد فیلم‌های پخش شده داشته باشند و با خلاقیت و نوآوری، بیشتر به نیازهای مخاطب امروز پاسخ دهند.

تلویزیون می‌تواند با تمرکز بر تولید و پخش فیلم‌های کوتاه، مستندهای تازه و سینمای مستقل، ضمن حفظ احترام به مناسبت‌های مذهبی، فضای متنوع‌تر و پرجنب‌وجوش‌تری برای مخاطب بسازد. این گام نه تنها به جذب مخاطب کمک می‌کند بلکه به ارتقای کیفیت محتوای ملی نیز منجر خواهد شد.

نقدی بر تنوع و کیفیت فیلم‌های پخش شده در شبکه‌های سیما؛ فرصت یا تکرار؟

در کنار بحث تنوع ژانرها و ترکیب فیلم‌های سینمایی شبکه‌های تلویزیونی، مرور دقیق‌تر فیلم‌های منتخب شبکه‌های سیما در روزهای پایانی مرداد و آغاز شهریور، تصویری ملموس‌تر از چالش‌های پیش روی تلویزیون ارائه می‌دهد.

شبکه یک:

انتخاب فیلم‌هایی مانند «سپاسگزاری» (به کارگردانی ریچارد آیر) و «محمد رسول الله (ص)» (کار مصطفی عقاد)، نشان از رویکرد شبکه یک به سمت آثاری با بار اجتماعی و مذهبی دارد. «سپاسگزاری» داستان مقاومت کارکنان و بیماران آسایشگاهی در برابر بسته شدن مرکز درمانی را روایت می‌کند و تلاش می‌کند پیچیدگی‌های انسانی و تضادهای اخلاقی را به تصویر بکشد. با این حال، روایت‌های این فیلم و مشابه آن، گرچه تلاش در نمایش مشکلات انسانی دارند، اما اغلب در دام ساختارهای سنتی و قابل پیش‌بینی گرفتار شده‌اند. حضور فیلمی مذهبی چون «محمد رسول الله (ص)» با روایتی تاریخی و تقریبا کلاسیک، گرچه ارزشمند است، اما بیش از حد به سبک و سیاق قدیمی وفادار مانده و کمتر به دغدغه‌های امروز مخاطب معاصر پاسخ می‌دهد.

شبکه دو:

در شبکه دو، فیلم‌هایی مثل «تپش» (با محوریت موضوع اهدا عضو و مسائل اخلاقی پیرامون آن) و «لالایی برای آدم بزرگ‌ها» (که مسائل اجتماعی و خانوادگی را در قالب چند داستان کوتاه روایت می‌کند)، تلاش برای پرداخت به موضوعات اجتماعی به چشم می‌خورد. با این حال، پرداخت قصه‌ها همچنان به شیوه‌ای محافظه‌کارانه انجام شده و کمتر از زاویه‌ای نوآورانه و چالش‌برانگیز بهره گرفته شده است. فیلم «منطقه سبز» با محوریت موضوع جنگ و سیاست‌های نظامی آمریکا، گرچه ژانری متفاوت و هیجان‌انگیز را به برنامه‌ها افزوده، اما انتخاب آن در بستر تلویزیون ایران نیز سوالاتی درباره تناسب و اثرگذاری این قبیل آثار مطرح می‌کند.

شبکه سه:

شبکه سه با مجموعه‌ای از فیلم‌های متنوع در ژانرهای اکشن، درام اجتماعی و هیجانی به استقبال مخاطبان رفته است. آثاری مانند «دوندگان» که بر محور ورزش پارکور و زندگی در محله‌های مهاجرنشین می‌چرخد، یا «صلح با زندگی» که به موضوع معلولیت و توانمندسازی در ورزش می‌پردازد، گرچه به ظاهر به مسائل نو می‌پردازند، اما در پرداخت شخصیت‌ها و پیچیدگی داستان‌ها گاه سطحی و کلیشه‌ای هستند. فیلم‌های پرتعلیقی مانند «راننده»، «اورست» و «فصل شکار» اگرچه سرگرم‌کننده و پرکشش‌اند، اما در بسیاری موارد به داستان‌های معمول و کلیشه‌ای دزدی، ماجراجویی و بقا محدود شده‌اند. همچنین «کد هشت» با تم علمی-تخیلی تلاش کرده فضای نو و تازه‌ای خلق کند، اما همچنان روایت‌های مشابه هالیوودی و نه چندان بومی در آن مشهود است.

تحلیل انتقادی و چالش‌های موجود/ حاکمیت کلیشه‌ها و کمبود نوآوری

گرچه ژانرها متنوع به نظر می‌رسند، اما رویکرد غالب محافظه‌کارانه و تکراری در انتخاب موضوعات و داستان‌ها دیده می‌شود. این امر باعث شده بسیاری از فیلم‌ها، علی‌رغم موضوعات مهم، نتوانند با مخاطب جوان و امروزی ارتباط عمیق و معناداری برقرار کنند.

تناسب موضوع و مخاطب:

پخش فیلم‌هایی مانند «محمد رسول الله (ص)» با ساختاری سنتی و فاقد تحولات روایی نوین، یا «منطقه سبز» که موضوعات جنگی و سیاسی پیچیده غربی را نمایش می‌دهد، سوال‌برانگیز است که تا چه حد با نیازها و انتظار مخاطب ایرانی امروزی و فرهنگی کشور همخوانی دارد.

غفلت از سینمای بومی و مستقل:

در حالی که تلویزیون با پخش آثار خارجی پرهزینه و شناخته شده سعی در جذب مخاطب دارد، کمتر توجهی به تولیدات داخلی نوآورانه و مستندهای تاثیرگذار می‌شود. این ضعف، فرصت معرفی صدای خلاقان و فیلم‌سازان نوظهور را از بین می‌برد.

کم توجهی به مخاطب کودک و نوجوان:

با وجود برخی انیمیشن‌ها و فیلم‌های کودکانه، سهم این دسته از مخاطبان نسبت به فیلم‌های بزرگسال اندک است. توجه بیشتر به سینمای کودک و نوجوان می‌تواند زمینه رشد فرهنگی بلندمدت را فراهم آورد.

شبکه چهار سیما: فیلم‌های تاریخی و زندگی‌نامه‌ای

شبکه چهار سیما دو فیلم سینمایی با محوریت شخصیت‌های تاریخی و مذهبی را روی آنتن می‌برد:

«ستاره شرق» به کارگردانی علی غفاری: این فیلم در زمان امامت امام حسن عسکری (ع) می‌گذرد و داستانی درباره مقابله با تهدیدهای سیاسی و مذهبی در دوره خلافت عباسی را روایت می‌کند. شخصیت فضل ابن شاذان که در جمع‌آوری احادیث مهدویت فعال است، مورد آزار و تهمت قرار می‌گیرد. فیلم ضمن پرداختن به فضای سیاسی آن دوران، به اهمیت حفظ میراث دینی و ارزش‌های شیعی اشاره دارد و از بازیگران مطرحی همچون انوشیروان ارجمند و محمود پاک نیت بهره برده است.

«بوعلی سینا» به کارگردانی کیهان رهگذار: این اثر زندگی حکیم بزرگ ایرانی، بوعلی سینا، را از کودکی تا رسیدن به شهرت علمی و درمانی روایت می‌کند. فیلم با تمرکز بر جایگاه علمی و فرهنگی این شخصیت، ضمن ارائه تصویری تاریخی، پیام تأکید بر علم و حکمت را به مخاطب منتقل می‌کند. حضور بازیگران شاخصی چون امین تارخ و چنگیز وثوقی بر کیفیت هنری اثر افزوده است.

شبکه تهران سیما: تنوع ژانر و تاکید بر محتواهای دینی و اجتماعی

شبکه تهران، با ترکیبی از انیمیشن‌ها و فیلم‌های تلویزیونی، طیف وسیعی از مخاطبان را هدف قرار داده است:

انیمیشن‌های دینی و اخلاقی: مانند «ابراهیم خلیل الله» که زندگی حضرت ابراهیم (ع) را با محوریت خانواده و وفاداری به خداوند بازگو می‌کند و «در مسیر باران» که داستانی از شیعیان زمان امام رضا (ع) است. این انیمیشن‌ها ضمن آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم دینی، اهمیت ایمان، فداکاری و همراهی را آموزش می‌دهند.

فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی: فیلم «روز هشتم» به کارگردانی مهدی کرم‌پور با محوریت چالش‌های اخلاقی و مالی شخصیت‌هایش، روایتگر زندگی مرد خیری است که در شرایط سخت تلاش می‌کند عدالت را رعایت کند. این اثر به مسائل معاصر خانواده، ایمان و عدالت اجتماعی می‌پردازد.

انیمیشن‌های سرگرم‌کننده با پیام‌های اخلاقی: مانند «ماجرای آجیل فروشی» که با داستانی ساده، پیام‌هایی درباره مسئولیت‌پذیری و دوستی به کودکان منتقل می‌کند.

فیلم‌های تلویزیونی با مضمون ایثار و انتظار: «سبز به رنگ زمرد» داستان مادری است که در انتظار بازگشت فرزند مفقود شده‌اش به سر می‌برد. این اثر فضای معنوی و عاطفی خاصی دارد و به موضوع انتظار و امید می‌پردازد.

تحلیل برنامه‌های شبکه نمایش: سینما و فرهنگ در آیینه تصویر

فیلم‌های خانوادگی و انسانی: فیلم «شهرت اسب‌ها» که داستانی عاطفی و انسانی درباره فقدان و بازسازی زندگی است، به بررسی تأثیرات غم از دست دادن عزیزان و مسیر بازسازی روحی خانواده می‌پردازد. حضور شخصیت‌هایی مانند انا، دکتر یتیم‌خانه و ارتباطش با نیکی، ضمن نمایش ابعاد مختلف رنج انسانی، به اهمیت حمایت اجتماعی در مقابله با بحران‌های روانی اشاره دارد. این فیلم با تاکید بر پیوندهای انسانی و تلاش برای بهبود، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در سینمای درام خانوادگی بیابد.

مواجهه با بحران‌های فردی و اجتماعی: فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» با تم فلسفی و اخلاقی، موضوع انتخاب راه درست و نتایج آن را از طریق داستان یک کارمند جوان روایت می‌کند. مواجهه او با پیرمرد مرموز و معامله‌ای که زندگی‌اش را تغییر می‌دهد، نمادی است از چالش‌های اخلاقی که انسان‌ها در مسیر پیشرفت با آن روبرو می‌شوند. این فیلم هشدار می‌دهد که موفقیت بدون رعایت اصول اخلاقی، می‌تواند به انزوای فرد و از دست دادن روابط انسانی منجر شود.

ژانر پلیسی و هیجانی: فیلم «داستان پلیسی: قرنطینه» با حضور جکی چان، به سبک اکشن و معمایی می‌پردازد و به موضوع گروگان‌گیری و تلاش برای نجات افراد بی‌گناه می‌پردازد. این فیلم نمایانگر ترس و اضطراب شرایط بحرانی و نحوه مدیریت آنهاست که برای مخاطبان علاقه‌مند به هیجان و اکشن جذاب است.

آثار کلاسیک و سینمایی تاریخی: نمایش فیلم «پرندگان» ساخته آلفرد هیچکاک، به عنوان یکی از آثار کلاسیک ژانر وحشت، بازتابی از اضطراب‌ها و تهدیدات محیطی است که حتی طبیعت را به تهدیدی علیه انسان تبدیل می‌کند. این فیلم تأثیرگذار همچنان برای مخاطب مدرن جذابیت دارد.

در حوزه تاریخ و سیره مذهبی، فیلم‌های «ستاره سهیل» و «تنهاترین سردار» با پرداخت به زندگی شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام مانند اویس قرنی و امام علی (ع) و امام حسن (ع)، ضمن گسترش دانش تاریخی، به ترویج ارزش‌های اخلاقی و دینی می‌پردازند. این آثار می‌توانند نقشی کلیدی در آشنایی نسل جدید با تاریخ اسلام و فرهنگ دینی ایفا کنند.

فیلم‌های اجتماعی و معاصر: فیلم‌هایی مانند «خداحافظ رفیق» و «بوسیدن روی ماه» به مسایل اجتماعی روز می‌پردازند. «خداحافظ رفیق» با تصویر فردی تنها و آسیب‌دیده در جامعه شهری، تنهایی و غم‌های نهفته در زندگی مدرن را به نمایش می‌گذارد. در مقابل، «بوسیدن روی ماه» داستان انتظار مادران شهدا را بازگو می‌کند که با چالش‌ها و سردرگمی‌های اداری و اجتماعی در جستجوی فرزندان گمشده خود مواجه هستند. این فیلم با تمرکز بر احساسات انسانی، اهمیت خانواده و موضوع شهادت را به تصویر می‌کشد.

موضوعات نوین و جهانی: فیلم «پزشکان» که درباره مواجهه نخستین پزشکان در بیمارستان ووهان با بیماری کووید-19 است، به شکل مستقیم به مسائل روز جهانی می‌پردازد و تلاش کادر درمانی در شرایط بحرانی را نشان می‌دهد. این موضوع، علاوه بر انعکاس بحران سلامت جهانی، ارزش تلاش‌های انسانی و مسئولیت اجتماعی را برجسته می‌کند.

ژانرهای متنوع و سرگرم‌کننده: فیلم‌های ماجراجویی و هیجانی مانند «دینا در ماجراجویی دونارک» و «عملیات ناممکن» با داستان‌های پرکشش و شخصیت‌های قهرمانانه، گزینه‌های جذابی برای مخاطبان جوان و علاقه‌مند به داستان‌های هیجان‌انگیز فراهم می‌کنند. همچنین، فیلم‌های روانشناسانه و مهیج همچون «بی حرکت» با موضوع قاتل حرفه‌ای، تنوع ژانری شبکه نمایش را کامل می‌کنند.

نگاهی تحلیلی به فیلم‌های چند شبکه دیگر تلویزیون

شبکه افق | نگاهی انسانی و اخلاق‌مدار با محوریت کرامت و ایثار

فیلم «آسمان هشتم» اثری است اجتماعی، با محوریت هم‌زیستی فرهنگی، کمک‌های بی‌منت، و پیوند انسان‌ها در بستر ایمان. در این فیلم، ارتباط میان خانواده‌ای مهاجر از جمهوری آذربایجان و یک خادم حرم امام رضا (ع) شکل می‌گیرد و با داستانی درگیرکننده، مفاهیمی چون مهرورزی، کمک داوطلبانه، فداکاری و توسل به شفا را در بستر فضای معنوی مشهد و بیمارستان به تصویر می‌کشد. این اثر در دسته آثار با محوریت کرامت انسانی و معنویت قرار می‌گیرد که می‌تواند به تقویت پیوندهای فرهنگی میان مردم ایران و همسایگان مسلمان کمک کند.

شبکه کودک | ترکیبی از ماجراجویی، آموزه‌های دینی، صلح‌طلبی و همدلی

«عصر دایناسورها: سفر دلیرانه» به مفاهیم شجاعت، دوستی و جستجوی حقیقت در بستر فانتزی اشاره دارد.

«سفر به سرزمین خون و خاکستر» انیمیشنی با محتوای سیاسی–انسانی است که واقعیت تلخ زندگی کودکان فلسطینی را از منظر یک خبرنگار اروپایی بازگو می‌کند. این اثر با تصویرسازی رنج و ایستادگی، به تبیین مفهوم مقاومت و مظلومیت در ذهن کودک می‌پردازد.

«افسانه شاهزاده کاگویا» با الهام از فرهنگ و فولکلور ژاپنی، ارزش‌های سنتی، سادگی و طبیعت‌گرایی را با نگاهی شاعرانه و فلسفی منتقل می‌کند.

«در مسیر باران» نمونه‌ای از انیمیشن‌های مذهبی ایرانی است که با روایتی تاریخی، مفاهیم ولایت، وفاداری، سختی در مسیر ایمان و نقش امام رضا (ع) در التیام روحی مردم را بازنمایی می‌کند.

این ترکیب نشان‌دهنده تلاش شبکه کودک برای پرورش نسل جدیدی از مخاطبان است که هم با واقعیت‌های دنیای اطراف آشنا می‌شوند و هم از داستان‌های الهام‌بخش و اسطوره‌ای بهره‌مند.

شبکه امید | اخلاق، ایمان و مسئولیت‌پذیری نوجوانان در روایت‌های اجتماعی

«نامه‌ای به خدا بفرست» اثری از سینمای اندونزی است که معجونی از ایمان، فقر، امید و تخیل کودکانه را در بستری واقع‌گرایانه به نمایش می‌گذارد. این فیلم با بهره‌گیری از رویکردی معنوی و انسانی، به کودکان نشان می‌دهد که حتی در اوج ناتوانی، ایمان و دعا می‌توانند منبعی برای حرکت و تلاش باشند.

«نذر بی‌بی» با محوریت آیین‌های محلی و مرام پهلوانی، به نقش جمعی مردم و جوانان در احیای سنت‌ها می‌پردازد و ارزش‌هایی چون رفاقت، بخشش، و اصلاح روابط انسانی را پررنگ می‌کند.

«روزهای پاییزی» روایت‌گر تلاش یک طلبه برای خدمت‌رسانی، آموزش، و توسعه روستایی خودکفاست. در دل این داستان، چالش‌های اجتماعی و اقتصادی نیز به شکلی هوشمندانه مطرح می‌شود.

«تابستان عزیز» با درون‌مایه‌ای ساده و نوجوانانه، ترکیبی از حس سفر، اضطراب دوری، تجربه دینی و هیجان‌های نوجوانی را به تصویر می‌کشد.

در مجموع، شبکه امید با این آثار، تلاش دارد نقش‌آفرینی نوجوانان در خانواده و جامعه، تقویت باورهای دینی و روحیه مشارکت‌جویی را ترویج کند.

شبکه سلامت | پرداختن به مفاهیم علمی، زیستی و اخلاقی با ترجمه‌ ویژه برای ناشنوایان

«جوی» به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی بشر یعنی باروری مصنوعی می‌پردازد و در بستر یک روایت اجتماعی-اخلاقی، تقابل بین علم و باورهای سنتی را بررسی می‌کند. شخصیت‌پردازی‌های عمیق و دغدغه‌های انسانی، این فیلم را از یک اثر صرفاً علمی فراتر می‌برد.

«بوعلی سینا» نیز با روایت زندگینامه یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان تاریخ ایران و جهان اسلام، الگویی از پشتکار، نبوغ، و دانش‌طلبی را به مخاطب معرفی می‌کند. حضور چهره‌های برجسته در این فیلم، به اصالت آن افزوده است.

این فیلم‌ها از جنبه تاریخی، علمی و آموزشی دارای ارزش افزوده‌ای هستند که برای نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها به‌ویژه در قالب دسترس‌پذیر بسیار مفیدند.

شبکه فراتر (4K) | تصویرگری خلاق و فنی در اوج کیفیت بصری

«در جستجوی نمو» از تولیدات فاخر پیکسار، با نگاهی روان‌شناختی به ترس، رشد شخصیت، استقلال و عشق خانوادگی پرداخته و در عین حال روایتی ماجراجویانه و دلنشین برای کودکان و خانواده‌ها دارد.

«فینچ» با بازی درخشان تام هنکس، نمونه‌ای از درام‌های پسا-آخرالزمانی است که از زاویه‌ای انسانی به تنهایی، فناپذیری، و پیوند عاطفی میان انسان و تکنولوژی می‌پردازد.

«به وقت شام» به عنوان نماینده سینمای دفاعی ایران، با کیفیت بالا و تولید حرفه‌ای، نمایشی از فداکاری، نجات جان انسان‌ها و خطرات حضور تروریسم در منطقه را نشان می‌دهد. این فیلم بازتابی از واقعیت‌های میدانی مقاومت اسلامی است که با سبک حماسی و جلوه‌های ویژه قوی روایت شده است.

شایان ذکر است؛ آنچه در مجموع از این برنامه‌ها دریافت می‌شود، تلاش گسترده تلویزیون در ارائه‌ی محتوای متنوع، هدفمند، و گروه‌محور است. از کودک تا بزرگسال، از علاقمندان به مفاهیم دینی و اخلاقی تا دنبال‌کنندگان علم و تکنولوژی، همه می‌توانند در میان این آثار، محتواهای ارزشمند و درخور توجه پیدا کنند. تنوع موضوعی، گستره ژانری، بهره‌مندی از آثار داخلی و خارجی، و توجه به نیازهای خاص (همچون زیرنویس برای ناشنوایان)، نمایانگر سیاستی فراگیر و فرهنگی است که رسانه ملی در مسیر تعالی محتوای تصویری در پیش گرفته است.

انتهای پیام/