تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x4086208
شناسه : 4086208
تاریخ :
فروپاشی فرمولی؛ وقتی اسم‌ها بزرگ هستند اما نتایج نه! اقتصاد ایران: همزمان با تعطیلات تابستانی نگاهی داریم به ضعیف‌ترین رانندگان نیم‌فصل اول فرمول یک. فهرستی پر از شگفتی که حتی نام بزرگترین راننده‌ تاریخ را هم در خود دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیم‌فصل نخست فرمول یک 2025 به پایان رسید؛ زمانی مناسب برای بررسی عملکرد رانندگان. در این گزارش، 11 نفری را مرور می‌کنیم که پایین‌ترین نمرات را کسب کردند؛ از تازه‌کارهای ناموفق تا قهرمانان سابقی که دیگر در اوج نیستند.

21. فرانکو کولاپینتو (میانگین امتیاز: 5.13 / مجموع: 41)
کسی انتظار نداشت که کولاپینتو امسال در فرمول یک حضور داشته باشد اما فلاویو بریاتوره به این نتیجه رسید که جک دوهان توان کافی ندارد و صندلی او را به فرانکو سپرد اما دریغ که این تصمیم تغییری ایجاد نکرد. اگرچه کولاپینتو سال گذشته در ویلیامز با وجود تصادفات گاهی سرعت خوبی نشان می‌داد و پا به پای آلبون پیش می‌رفت اما امسال فقط تصادف‌ها باقی مانده‌اند. او نتوانسته با خودروی آلپاین هماهنگ شود و به‌ وضوح از گسلی عقب مانده است. به نظر می‌رسد تغییر راننده در تیم آلپاین تنها مسئله‌ زمان است.

20. جک دوهان (5.17 / 31)
آلپاین با انتقال زود هنگام دوهان به تیم ذخیره، تنها پس از 6 مرحله، رفتاری تا حدی ناعادلانه داشت اما واقعیت این است که جک در مقایسه با سایر تازه‌کاران نیز عملکرد ضعیفی داشت. تقریباً در تمامی تعیین‌خط‌ها از گسلی شکست خورد و در هیچ مسابقه‌ای بالاتر از رده‌ی سیزدهم قرار نگرفت. شاید او شایسته‌ فرصتی دیگر باشد اما احتمال رسیدن به چنین فرصتی، روز به‌ روز کمرنگ‌تر می‌شود.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

19. لیام لاوسون (5.36 / 75)
فصل 2025 برای لاوسون با یک فاجعه آغاز شد؛ اخراج از تیم اصلی ردبول تنها پس از دو گرندپری. با این حال، او رفته‌ رفته بهبود یافت و نزدیک تعطیلات تابستانی عملکرد خوبی در اتریش و مجارستان داشت. با این وجود، در مجموع، نیم‌فصل اول برای لاوسون ناامیدکننده بود؛ حتی در تعیین‌خط‌ها نیز با نتیجه‌ی 3-9 به هاجر لاوسون، راننده‌ کم‌تجربه‌تر باخت. البته هنوز 10 مسابقه باقی مانده و زمان برای نجات فصل هست.

18. یوکی تسونودا (5.43 / 76)
تسونودا یکی دیگر از قربانیان سیستم ردبول در این فصل بود. شروع او در تیم اصلی امیدوارکننده بود اما امیدها خیلی زود رنگ باخت. خودروی ناپایدار و پیچیده‌ ردبول باعث شد یوکی به‌ دفعات اشتباه کند و به اندازه‌ هم‌تیمی‌های پیشینش از فرستاپن عقب بماند. با این حال، هرچه وضعیت شاسی پیچیده‌تر شد، تسونودا به شکل عجیبی به مکس نزدیک‌تر شد. شاید در ادامه‌ فصل او بتواند ارتباط بهتری با خودرو پیدا کند.

17. لنس استرول (6.12 / 79.5)
استرول در فصل 2025 لحظه‌های درخشانی داشت و حتی گاهی از آلونسو نیز بهتر ظاهر شد اما این نکته‌ تازه‌ای نیست؛ لنس پیشتر هم نشان داده بود که توان بهره‌برداری کامل از خودرو را دارد. مشکل اینجاست که چنین عملکردهایی بسیار نادر هستند. تعداد آخر هفته‌های ناموفق بیشتر است و به نظر می‌رسد این ناکامی‌ها بر انگیزه‌ی او تأثیر گذاشته‌اند. شاید استرول، همانند سایر اعضای تیم، چشم به فصل آینده و ورود AMR26 طراحی‌شده توسط آدریان نیوی دوخته است.

16. گابریل بورتولتو (6.18 / 86.5)
شروع بورتولتو در این فصل دشوار بود. او در تعیین‌خط‌ها معمولاً بهتر از هالکنبرگ ظاهر می‌شد اما در مسابقات، به‌ ویژه در شرایط بارانی عملکرد ضعیف‌تری داشت. با این حال، بورتولتو به‌ تدریج پیشرفت کرد و در گرندپری‌های اتریش، بلژیک و مجارستان به Q3 راه یافت و امتیاز کسب کرد. نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید تازه در نیمه‌ دوم فصل، چهره‌ واقعی این راننده‌ برزیلی را خواهیم دید.

15. الیور برمن (6.21 / 87)
برمن از همان آغاز سرعت خوبی نشان داد اما اشتباهات متعدد به‌ ویژه در شرایط پیچیده‌ آب‌وهوایی، مانع پیشرفت او شدند. تنها عملکرد بی‌نقص او در ژاپن رقم خورد و پس از گرندپری بحرین دیگر نتوانست به جمع 10 نفر برتر برسد. با این حال، در چهار مسابقه‌ اخیر، او چهار بار رتبه‌ یازدهم را کسب کرده است. اگر برمن بتواند کمی بیشتر ثبات داشته باشد، شانس امتیازگیری‌اش بالا خواهد رفت.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

14. کارلوس ساینس (6.21 / 87)
انتقال از فراری به ویلیامز برای ساینس آزمونی دشوار بود اما او در کل، عملکرد قابل قبولی داشته است. تطبیق با خودروی جدید زمان‌بر بود اما در بحرین، آلبون را در تعیین‌خط شکست داد و در عربستان با استراتژی تیمی به او کمک کرد. متأسفانه با نزدیک شدن به نیم‌فصل، افت سرعت ویلیامز مانع درخشش ساینس شد. با این وجود، هنوز احساس می‌شود که او کاملاً جا نیفتاده و در نیمه‌ دوم فصل می‌تواند شگفتی‌ساز باشد.

13. نیکو هالکنبرگ (6.50 / 91)
نیکو هالکنبرگ که در سال 2010 اولین مسابقه‌اش را در فرمول یک انجام داد، امسال سرانجام پس از 15 سال به نخستین سکوی دوران حرفه‌ای‌اش رسید؛ بنابرین این فصل به‌ هرحال در کارنامه‌ او ماندگار خواهد بود. با این حال، هالکنبرگ رفته‌ رفته فرم خود را از دست داده است. عملکرد او در سیلورستون، بارسلونا و مونترال خوب بود اما در تعیین‌خط‌ها معمولاً مشکل دارد و بیش از پیش ضعیف‌تر از بورتولتو به نظر می‌رسد. اگر این روند ادامه یابد، حضور او در آئودی چندان دوام نخواهد داشت.

12. آندره‌آ کیمی آنتونلی (6.54 / 91.5)
کیمی از جوان‌ترین و تازه‌کارترین رانندگان این فصل است و شاید انتظارات از او پیش از آغاز فصل بیش از حد بالا بوده است. در شرایط آغاز مسابقه یا لحظه‌های حساس، هنوز اعتماد به‌ نفس لازم را ندارد و اگر خودرو دچار مشکل شود، او به‌ کلی سردرگم می‌شود اما این رفتار برای یک تازه‌کار 18ساله طبیعی است. اگر خودرو شرایط را فراهم کند، آنتونلی می‌تواند بدرخشد؛ همان‌طور که در میامی و اسپا نشان داد.

اتومبیلرانی فرمول یک ,

11. لوئیس همیلتون (6.57 / 92)
شاید بزرگترین ناامیدی نیم‌فصل نخست، همیلتون باشد. او به فراری پیوست اما مشکلاتش در مرسدس را نیز همراه آورد. همچنان در تعیین‌خط‌ها اعتماد به‌ نفس ندارد و اشتباهاتش ادامه دارند؛ چنان‌که در اسپا، دو بار در بخش نخست کنار رفت. در مسابقات هم از هم‌تیمی‌اش عقب‌تر است و حتی در چین با وجود آسیب‌دیدگی خودروی لکلرک اجازه‌ عبور به او داد. نیم‌فصل دوم باید فرصتی برای جبران باشد؛ در غیر این‌ صورت، این فصل نیز برای همیلتون به خاطره‌ای تلخ بدل خواهد شد.

انتهای پیام