تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4074456
شناسه : 4074456
تاریخ :
رمز و راز سامورایی چابک «سوزوکی» چیست؟ اقتصاد ایران: هر وقت که بحث قدرت موتور، سرعت بالا، ترمزگیری خوب و شتاب هیجان‌انگیز موتورسیکلت به‌میان می‌آید، نام برند سوزوکی در ذهن‌ها نقش می‌بندد. اسپرت‌بایک این کمپانی مطرح ژاپنی یعنی GSX-R۱۰۰۰R پرچمدار محصولات اسپرت آن بوده که به‌لطف بهره‌گیری از تکنولوژی سطح بالا، به‌چنین جایگاه خاصی دست یافته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

از آن‌جا که هرساله بهترین‌های هر کلاس موتورسیکلت معرفی می‌شود، اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی نیز بهترین اسپرت‌بایک‌های سال ۲۰۲۵ میلادی (که در ابتدای بهار سال جاری به دست مشتریان رسید)، معرفی شدند. سوزوکی GSX-R۱۰۰۰R در فهرست بهترین اسپرت‌بایک‌های سال قرار گرفت که در ادامه این موتورسیکلت را از نظر فنی بررسی می‌کنیم.

طراحی اسپرت و آیرودینامیک سوزوکی

سوزوکی GSX-R۱۰۰۰R رقیب سرسختی برای اسپرت‌بایک‌هایی مانند یاماها YZF-R۱، کاوازاکی نینجا ZX-۱۰R، هوندا CBR۱۰۰۰RR فایربلد، دوکاتی پانیگال V۴، ب‌ام‌و S۱۰۰۰RR و آپریلیا RSV۴ ۱۱۰۰ به‌شمار می‌رود. آن‌چه سبب برتری پرچمدار سوزوکی شده، تکنولوژی منحصربه‌فرد آن است. نسل هفتم GSX-R۱۰۰۰R از سال ۲۰۱۷ میلادی با یک طراحی خاص‌تر به‌تولید رسید. در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی این موتورسیکلت دستخوش تغییرات طراحان سوزوکی قرار گرفت.

با نگاهی به پروفیل این اسپرت‌بایک شاهد استفاده از فلاپ‌های حجیم یکپارچه هستیم که انحنای پوزه، باک حجیم، فلاپ‌های تیز عقب و اگزوز زاویه‌دار، استایل هیجان‌انگیز و اسپرتی برای این پرچمدار سوزوکی به‌وجود آورده است. ناگفته نماند که در نسخه ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ شاهد طراحی فلاپ‌های تیز عقب و پوزه جدید هستیم که طراحی کاسه‌چراغ و LED درون آن، استایل جدیدتری به این اسپرت‌بایک بخشیده است.

در نمای جلو، شاهد طراحی چراغ لوزی‌شکل هستیم که دو LED باریک روی فلاپ و ورودی هوا روی دماغه، چهره جسورانه‌تری از GSX-R۱۰۰۰R را به‌نمایش می‌گذارند. در نمای عقب نیز همچنان چراغ لوزی‌شکل با گرافیک LED و حجم خاص فلاپ‌ها، نمای بسیار جذاب و زیبایی به این اسپرت‌بایک داده است. پرچمدار سوزوکی در سه رنگ قرمز همراه با مشکی پیانویی، مشکی براق و نقره‌ای همراه با خطوط آبی‌رنگ و همچنین سه رنگ متنوع به‌دست مشتریان می‌رسد.

رمز و راز سامورایی چابک «سوزوکی» چیست؟

راحتی و ارگونومی سطح بالا

سوزوکی GSX-R۱۰۰۰R با فاصله محوری ۱۴۲۰ میلی‌متری، دارای ارتفاع صندلی ۸۲۵ میلی‌متری است. این اسپرت‌بایک به‌لطف چنین سطح ارتفاعی، دارای زاویه قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان ۲۴.۷ درجه‌ای است که این مهم به معنای ارگونومی سطح بالا در زمان استفاده از آن است. ناگفته نماند که یک نمایشگر ۵.۷ اینچی TFT باکیفیت به‌منظور نمایش تمام اطلاعات حرکتی و سرعت، دور موتور، میزان مصرف سوخت، سوخت موجود در باک، چراغ چک، دمای موتور و سایر علائم حرکتی و فنی نیز تعبیه شده تا سطح راحتی راکب را ارتقا بخشد.

کمپانی سوزوکی پرچمدار خود یعنی GSX-R۱۰۰۰R را در نسخه فول‌آپشن، به‌قیمت ۱۸ هزار و ۶۴۹ دلار به‌دست مشتریان می‌رساند.

بررسی کیفیت سواری، عملکرد هندلینگ

مهندسان سوزوکی در محور جلو از دو دامپر (کمک‌فنر) قابل تنظیم بهره گرفته‌اند که حداکثر تا ۴۳ میلی‌متر امکان تنظیم دارد. در محور عقب از ساختار جدید (نسل جدید مونوشوک به نام لینک-تایپ یا لایت-شوک) بهره گرفته شده است. این سیستم دارای یک کمک‌فنر هیدروپنوماتیکی و فنر لول است که منجر به‌ایجاد سواری بسیار باکیفیت شده است. جالب است بدانید که کمک‌فنر محور عقب قابل تنظیم در ۶ حالت است. همچنین به‌لطف طراحی دو اهرم وی-شکل آلومینیومی و نصب تایر ۷۰/۱۲۰ با رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی در جلو و نصب تایر ۵۵/۱۹۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در عقب، سواری بسیار باکیفیت و نرمی در اختیار راکب و سرنشین قرار می‌گیرد. از طرفی تایرهای سفارشی بریجستون RS۱۰ نیز کیفیت سواری را در سطح بالایی قرار می‌دهد. به‌لطف مرکز ثقل نسبتا پایین فرمان‌پذیری و هندلینگ فوق‌العاده‌ای که این موتورسیکلت دارد، مجله موتورسیکلت GSX-R۱۰۰۰R را از نظر هندلینگ، یک سر و گردن بالاتر از آپریلیا RSV۴ و حتی KTM ۹۹۰RC می‌داند. از نظر سیستم ترمز دردانه سوزوکی در محور جلو به دو دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده با کالیپر سفارشی برمبو چهارپیستونه و در محور عقب به تک‌دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده با کالیپر سفارشی نیسن تک‌پیستونه مجهز است. این سیستم با هماهنگی سیستم کنترل کشش و ABS عملکرد بی‌نظیری دارد.

رمز و راز سامورایی چابک «سوزوکی» چیست؟

قدرت سامورایی چابک

سوزوکی در بخش فنی و قوای محرکه همواره برتری داشته است. بر این اساس GSX-R۱۰۰۰R از یک موتور ۴ سیلندر خطی به‌حجم ۹۹۹.۸ سی‌سی اتمسفریک با ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر برخوردار است. این پیشرانه از ساختار دو میل‌سوپاپ‌رو DOHC، ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر، قطر سیلندر ۷۶ میلی‌متری، کورس پیستون ۵۵.۱ میلی‌متری، کاهش ارتفاع فضای محفظه احتراق، نسبت تراکم به ۱۳.۲ به یک، بهره‌گیری از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، استفاده از دو دریچه‌گاز ۴۹ میلی‌متری و دو انژکتور روی آن برخوردار است. این پیشرانه با توجه به‌ویژگی‌های ذکرشده، توان خروجی را به ۲۰۳ اسب‌بخار در ۱۳۲۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور را به ۱۱۷.۶ نیوتون‌متر در ۱۰۸۰۰ آرپی‌ام می‌رساند.

ناگفته نماند که رسیدن به این قدرت ۲۰۳ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۱۷.۶ نیوتون‌متری به‌لطف استفاده از بنزین دارای اکتان ۹۲ امکان‌پذیر است. البته کمپانی سوزوکی برای کشورهای خاورمیانه، این اسپرت‌بایک را با بنزین با اکتان ۸۸ نیز کالیبره کرده است. بر این اساس، با استفاده از بنزین دارای اکتان ۸۸، حداکثر قدرت این پیشرانه به ۱۹۵ اسب‌بخار در ۱۲هزار آرپی‌ام و حداکثر گشتاور آن به ۱۰۷ نیوتون‌متر در ۹۵۰۰ آرپی‌ام می‌رسد.

رمز و راز سامورایی چابک «سوزوکی» چیست؟

در این پیشرانه‌، سیستم خنک‌کاری و روانکاری بی‌نظیری نصب شده است. همچنین در میل‌لنگ، روزنه‌هایی طراحی شده که روغن را با فشار حداکثر ۱.۵ بار، به‌زیر پیستون‌ها منتقل می‌کند. این امر منجر به‌کاهش دمای پیستون‌ها در دورهای بالاتر از ۵ هزار آرپی‌ام می‌شود. همچنین کمپانی سوزوکی از اویل‌پمپ (پمپ روغن) نسل جدیدی استفاده کرده که حق ثبت آن متعلق به‌کمپانی سوزوکی است. برای این اویل‌پمپ یک دریچه دیاگرامی تعبیه‌شده که در زمان افزایش دور موتور از ۵ هزار آرپی‌ام، میزان دبی خروجی از پمپ تا ۳.۵ برابر افزایش پیدا می‌کند. این افزایش دبی سیال در سیستم روانکاری منجر به‌بهبود روانکاری و کاهش دمای موتور در دورهای بالا می‌شود. همچنین یک واترپمپ (پمپ آب) در این موتور بسیار جمع‌وجور طراحی شده که دارای یک سنسور و پردازشگر است.

رمز و راز سامورایی چابک «سوزوکی» چیست؟

این ساختار سبب شده است در صورت عدم باز شدن ترموستات یا وجود اشکال در مدار آب، این اشکال به ECU اطلاع داده شود؛ همین مکانیزم، سبب برتری قلب تپنده سوزوکی GSX-R۱۰۰۰R شده است. از سوی دیگر گیربکس ۶ سرعته دنده‌ثابت با ضرایب بسیار کوتاه و با مکانیزم تسریع تعویض دنده‌ها، به‌صورت مکاهیدرولیکی دنده‌ها را نرم تعویض کرده و شتاب بسیار هیجان‌انگیزی را در اختیار راکب قرار می‌دهد. این گیربکس، قدرت و گشتاور را به‌کمک زنجیر نسل جدید که دارای آلیاژ فولاد سبک‌وزن است به‌چرخ عقب منتقل می‌کند. این گیربکس دارای کلاچ‌های چند صفحه‌ای غوطه‌ور در روغن است که مجهز به کنترل‌کننده گشتاور نیز شده تا اتلاف انرژی کمتری صورت بگیرد. این سیستم، لانچ و شتاب بی‌نظیری را در اختیار راکب قرار می‌دهد. همین مکانیزم کلاچ منجر به‌افزایش عمر مفید این قطعه و افزایش لذت رانندگی با این موتورسیکلت شده است.

رمز و راز سامورایی چابک «سوزوکی» چیست؟

کاهش وزن به سبک سوزوکی

بر اساس ادعای سوزوکی، در نسخه‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ این موتورسیکلت از مواد جدیدی در سازه بدنه بهره گرفته شده است. در سازه بدنه از آلومینیوم دایکستینگ دارای پروفیل دوبل بهره گرفته شده که این مهم سبب کاهش وزن و ارتقای استحکام شده است. پروفیل سازه بدنه، آلومینیوم دارای پنل دوبل بوده که در فریم جلو از مقداری پلاستیک فشرده نیز استفاده شده است. این تکنولوژی وزن GSX-R۱۰۰۰R را به ۲۰۳ کیلوگرم رسانده است. ناگفته نماند که وزن ۲۰۳ کیلوگرمی با احتساب ۱۶ لیتر بنزین موجود در باک و سیستم ترمز ضدقفل ABS است. جالب است بدانید که حداکثر توان خروجی GSX-R۱۰۰۰R ، ۲۰۳ اسب‌بخار و مجموع وزن خالص آن ۲۰۳ کیلوگرم است؛ این به معنای رسیدن به عدد شگفت‌انگیز به ازای هر کیلوگرم، یک اسب‌بخار است. این امر سبب برتری مهندسی سوزوکی شده است.