ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
خبرگزاری مهر – گروه استانها: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، بار دیگر استان کرمانشاه و بهویژه مرز بینالمللی خسروی در شهرستان قصرشیرین در کانون توجه ملی قرار گرفتهاند. مرزی که با پیشینهای کهن در تبادلات تجاری و ترددهای رسمی، در سالهای اخیر به یکی از مسیرهای مهم و رسمی عبور زائران حسینی از جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق تبدیل شده و حالا در آستانه بزرگترین اجتماع سالانه جهان، خود را برای میزبانی از خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) آماده کرده است.
زیرساختهای مرزی، جادهای، رفاهی، امنیتی و خدماتی در مرز خسروی که یکی از رسمیترین و مجهزترین مرزهای زمینی غرب کشور محسوب میشود، طی ماههای گذشته به شکل گستردهای مورد بازبینی و تقویت قرار گرفتهاند. این آمادگی، نهتنها نتیجه برنامهریزی دقیق دستگاههای اجرایی در استان کرمانشاه، بلکه حاصل تجارب چند سال اخیر و لزوم پاسخگویی مؤثر به سیل عظیم جمعیتی است که با پای دل، از سراسر کشور و حتی سایر کشورها، راهی کربلا میشوند.
مرز خسروی، با قدمتی طولانی در ترددهای بینالمللی و ظرفیتهای جغرافیایی و لجستیکی ویژه، از جایگاهی ممتاز در میان گذرگاههای غربی کشور برخوردار است. این مرز که بهعنوان نزدیکترین مرز رسمی کشور به شهرهای زیارتی عراق از جمله کربلا و نجف شناخته میشود، به دلیل برخورداری از امکانات نسبی مناسب، همواره مورد توجه برنامهریزان ستاد اربعین بوده است. مسیر کوتاهتر، آسفالت مناسب، اقلیم خشک و معتدلتر نسبت به مناطق جنوبی، و فاصله زمانی کمتر تا بغداد و کربلا از جمله مزیتهایی است که سبب شده این مرز، سالبهسال سهم بیشتری از زائران اربعین را به خود اختصاص دهد.
در طول ماههای گذشته، اقدامات متعددی در حوزه بهسازی معابر ورودی و خروجی، توسعه گیتهای گذر مرزی، تجهیز پایانه مسافربری، افزایش ظرفیت توقفگاهها، احداث سایهبانها و ایستگاههای استراحت موقت، و همچنین تأمین زیرساختهای بهداشتی و خدماتی در این مرز انجام شده است. علاوه بر آن، جادههای منتهی به مرز خسروی نیز مورد ترمیم، لکهگیری و ارتقا قرار گرفتهاند تا زائران در طول مسیر با کمترین اختلال و بیشترین امنیت و آرامش به مقصد برسند.
از سوی دیگر، نهادهای انتظامی و نظامی استان نیز برای تأمین امنیت زائران، تمهیداتی ویژه در نظر گرفتهاند. تجهیز پایگاههای مراقبتی، و تقویت سامانههای نظارتی از جمله اقداماتی است که در راستای تضمین امنیت کامل زائران صورت گرفته است. همچنین پایگاههای امداد و نجات، فوریتهای پزشکی، اورژانس جادهای و مراکز هلال احمر نیز در طول مسیر تا نقطه صفر مرزی مستقر شدهاند تا در صورت نیاز، خدمات لازم را به زائران ارائه دهند.
یکی دیگر از نقاط قوت مرز خسروی، هماهنگی و تعامل مطلوب میان مسئولان دو سوی مرز، یعنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است. در سالهای اخیر، بهویژه پس از بازگشایی رسمی این مرز در مسیر زائران اربعین، هماهنگیهای مناسبی در سطح استانداریهای مرزی، دفاتر سیاسی، و گمرکات دو کشور صورت گرفته و این روند امسال نیز با جدیت پیگیری شده است. برگزاری نشستهای مشترک مرزی، ایجاد بسترهای تبادل اطلاعات در لحظه، و هماهنگیهای مستمر میان نیروهای مرزبانی دو طرف، از جمله اقدامات مهمی است که نقش مستقیمی در تسهیل عبور زائران خواهد داشت.
در کنار همه این موارد، نمیتوان از نقش مردمی در آمادهسازی این مسیر غافل شد. مردم مهماننواز قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و سایر شهرها و روستاهای غرب استان کرمانشاه، از ماهها قبل با برپایی موکبها، تهیه اقلام ضروری، تدارک مکانهای اسکان موقت و ارائه خدمات داوطلبانه، برای پذیرایی از زائران آماده شدهاند. این همراهی مردمی، جلوهای بینظیر از همدلی و عشق حسینی را به نمایش گذاشته و مرز خسروی را به گذرگاهی نهفقط رسمی و اداری، بلکه معنوی و انسانی بدل کرده است.
در چنین فضایی، با بهرهگیری از تجارب سالهای گذشته، بسیج همه ظرفیتهای استانی و ملی، و همدلی میان دستگاههای اجرایی، امنیتی، خدماتی و مردمی، مرز خسروی آماده است تا در مسیر حرکت میلیونی زائران حسینی، نقش مؤثر خود را ایفا کند. به نظر میرسد با آمادگی موجود، این مرز امسال یکی از پرترددترین و منظمترین گذرگاههای اربعینی خواهد بود؛ گذرگاهی که در کنار نقش ارتباطی، حامل پیام همدلی، اخوت اسلامی و وفاداری ملت ایران به آرمانهای حسینی است.
مسیر کربلا به خسروی نیازمند توجه جدی در حوزه حملونقل است
مهدی مرادی یکی از زائران اهل کرمانشاه که سالیانه چندین بار با انگیزه زیارت حرم امام حسین (ع) به کربلا مشرف میشود، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی مشکلات موجود در مسیر بازگشت از عراق، به خصوص در ایام غیر از اربعین، از نبود وسایل نقلیه منظم از کربلا به مرز خسروی انتقاد کرد.
وی با بیان اینکه سالانه هزاران زائر در طول سال نیز از مرز خسروی عبور میکنند، اظهار داشت: در سفرهای غیراربعینی، یکی از مهمترین مشکلات ما زائران کرمانشاهی، نبود وسیله نقلیه مستقیم از کربلا به مرز خسروی است. حتی وقتی که مسافت نسبت به مرز مهران کوتاهتر است، اما به دلیل نبود سیستم حملونقل منظم، ناچار به مسیرهای طولانیتر میشویم.
پیشنهاد رایزنی با عتبه حسینیه برای راهاندازی ناوگان روزانه به مرز خسروی
مرادی با تأکید بر اینکه مشکل حملونقل در طرف عراقی قابل حل است، افزود: پیشنهاد من این است که مسئولان استان کرمانشاه با انجام یک رایزنی ساده با عتبه مقدسه حسینیه، که همین حالا هم بهصورت روزانه و منظم بین کربلا و شهرهایی مثل نجف، سامرا، کاظمین و حتی مرز مهران ناوگان حملونقل دارد، مسیر کربلا به مرز خسروی و بالعکس را فعال کنند.
وی ادامه داد: میتوانند حتی یک دفتر رسمی فروش بلیت شرکتهای وابسته به عتبه حسینیه را در پایانه مرزی خسروی راهاندازی کنند تا زائران در طول سال دچار سردرگمی نشوند. با این کار، هم تردد تسهیل میشود، هم استقبال از مرز خسروی افزایش مییابد، و هم تجربه زیارت برای زائران کرمانشاهی و دیگر استانها شیرینتر میشود.
مرادی تاکید کرد: خسروی یک مرز امن، مجهز و با ظرفیت بالا است، اما اگر زنجیره رفت و برگشت زائران به ویژه در طرف عراق کامل نباشد، بخشی از ظرفیت آن مغفول خواهد ماند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی اربعین، این رایزنی اگر سریع انجام شود، میتواند تا پیش از پیک سفرهای اربعینی نتیجهبخش باشد و تحولی در تردد زائران از مرز خسروی ایجاد کند.
زیرساختهای مرز خسروی امسال هم مرا به انتخاب این مسیر ترغیب کرد
حسن محمدی زائر همدانی که سال گذشته به صورت اتفاقی مرز خسروی را برای سفر زیارتی اربعین انتخاب کرده بود، در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مهر، از تجربه مثبت خود در استفاده از این مرز و امکانات مناسب آن سخن گفت و اعلام کرد: امسال نیز با توجه به ارتقای زیرساختها و خدمات رفاهی، قصد دارد مجدداً از همین مسیر برای زیارت عتبات عالیات استفاده کند.
وی اظهار داشت: سال گذشته چون اطلاعات دقیقی نداشتم و مرز خسروی برایم مسیر آشنایی نبود، اما به دلیل راهنمایی برخی دوستان و مشاهده امکانات خوب این مرز، تصمیم گرفتم از آن عبور کنم. آنچه در آن سفر بیش از همه برایم جالب بود، نظم خوب در عبور و مرور، وجود سایهبانها و محلهای استراحت مناسب و خدمات مطلوب در پایانه مرزی بود.
محمدی افزود: امسال که برای سفر اربعین برنامهریزی میکنم، حتماً مرز خسروی را به عنوان گزینه اصلی در نظر دارم چرا که از طریق اخبار و پیگیریها اطلاع پیدا کردم که زیرساختها و تسهیلات این مرز به طور قابل توجهی ارتقا یافته و به مرز پیشرفتهای تبدیل شده است.
وی همچنین درباره سختیها و مشکلات مسیر در مرزهای دیگر گفت: بعضی از دوستانم سالهای قبل از مرزهای دیگر استفاده کردهاند و با مشکلات ترافیکی، کمبود امکانات و انتظارهای طولانی مواجه شدهاند، اما آنچه در مرز خسروی دیدم، کاملاً متفاوت و قابل قبول بود.
زائر همدانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان مربوطه در سالهای آینده نیز این روند پیشرفت و توسعه را حفظ کنند تا عموم زائران بتوانند با آرامش و امنیت از مرز خسروی عبور کنند.
یزدان خسروی مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه راهبردی استان کرمانشاه در مسیر تردد زائران اربعین حسینی اظهار کرد: کرمانشاه به عنوان یکی از اصلیترین محورهای عبور زوار، نهتنها مسیر ارتباطی زائران از سایر نقاط کشور به استانهای همجوار است، بلکه مرز بینالمللی خسروی نیز در این استان واقع شده که به دلیل برخورداری از امکانات گسترده و زیرساختهای پیشرفته، یکی از بهترین گذرگاههای زمینی برای سفر به عتبات عالیات محسوب میشود.
وی با بیان اینکه از پایان اربعین سال گذشته برنامهریزیها برای ارتقای مسیرها آغاز شده است، افزود: با وجود بارندگیهای سنگین زمستان، حدود ۱۵۰ کیلومتر از مسیرهای مواصلاتی استان لکهگیری و روکش آسفالت شده و ۱۹ نقطه حادثهخیز شناساییشده، اصلاح و بهرهبرداری شدهاند.
تکمیل بزرگراه کربلا در دستور کار
خسروی به محور قصرشیرین و قطعات ۹ و ۱۰ بزرگراه کربلا اشاره کرد و گفت: این پروژه توسط ادارهکل راه و شهرسازی در حال اجراست و از مجموع ۲۱ کیلومتر مسیر باقیمانده، حدود ۱۰ کیلومتر همچنان دوطرفه است. تلاش بر این است که تا پیش از اربعین امسال، بخشی از این مسیر تکمیل و ایمنسازی شود و مابقی پس از آن بهرهبرداری شود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمانشاه ادامه داد: در پایانه مرزی خسروی اقدامات عمرانی گستردهای انجام شده که از آن جمله میتوان به اجرای بیش از ۱۳ هزار متر مربع سایبان، آسفالت کامل محوطه پایانه، نصب سیستم مهپاش، توسعه سرویسهای بهداشتی و افزایش فضای استراحتگاهی اشاره کرد. البته پارکینگ منذریه هنوز آسفالت نشده و یکی از چالشهای باقیمانده است.
نرخگذاری شفاف بلیت اتوبوس
خسروی با اشاره به آغاز پیشفروش بلیتهای اربعین از ۲۵ تیرماه بیان کرد: نرخ بلیتها با هدف مدیریت منصفانه سفر و خدمات ایمن، بر اساس فاصله و نوع ناوگان مشخص شده است. بهعنوان نمونه، نرخ بلیت از سنندج ۵۷۸ هزار تومان، تهران ۱.۳ میلیون تومان و از زاهدان بیش از ۴.۱ میلیون تومان است. نرخها به صورت پلکانی و بر اساس ظرفیت اتوبوسها تنظیم شدهاند.
افزایش سهمیه و توزیع کارت آزاد سوخت
وی به موضوع سوخت نیز اشاره کرد و گفت: برای پشتیبانی از ناوگان عمومی، سهمیه سوخت اتوبوسها به ۱۵۰ لیتر در هر نوبت افزایش یافته و در بازه ۱۰ روزه اربعین، این سهمیه به ۴۰۰ لیتر ارتقا پیدا میکند. همچنین کارتهای آزاد سوخت نیز در جایگاههای منتخب مسیر توزیع شده تا در صورت نیاز، ناوگان با مشکل سوخت روبرو نشوند.
ارتقای ایمنی راهها اولویت محوری استان
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمانشاه با تاکید بر ایمنسازی محورهای مواصلاتی استان افزود: علاوه بر اصلاح ۱۹ نقطه حادثهخیز مصوب، در سال گذشته ۱۵۸ نقطه مستعد تصادف نیز شناسایی و رفع شده است. این نقاط گرچه مصوب رسمی نبودهاند، اما به علت وضعیت جادهای خاص، احتمال بروز حادثه در آنها بالا بوده است.
یزدان خسروی در پایان با دعوت از زائران برای استفاده از مرز خسروی گفت: این مرز نهتنها به بغداد نزدیکتر است، بلکه مسیر عبور به استان با چهار فصل زیبای طبیعی، برای زائران خاطرهای از ترکیب زیارت و سیاحت به یادگار میگذارد. زیرساختهای مهیا شده در مرز خسروی در مقایسه با دیگر مرزها، از امنیت، نظم و رفاه بیشتری برخوردار است و ظرفیت پذیرایی از حجم بالای زائر را دارد.