تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x4073399
شناسه : 4073399
تاریخ :
بزرگترین چالش صنعت اسباب‌بازی در مسیر صادرات اقتصاد ایران: صادرکننده اسباب‌بازی ایرانی به چالش‌های این صنعت در مسیر صادرات اشاره کرد و گفت: محصولات ایرانی با یک جهش می‌تواند به کشورهای اروپایی صادر شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی، در پنجاه‌ودومین نشست شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: صنعت اسباب‌بازی نوپاست و قابل مقایسه با دیگر صنایع نیست.

وی تصریح کرد: نمایشگاه اسباب‌بازی را استان به استان برگزار می‌کنیم. این هم برای تولیدکنندگان و هم برای خانواده‌ها خوب است. ما به عنوان حاکمیت باید کمک‌کننده و تسهیل‌گر باشیم و به بخش غیردولتی کمک کنیم تا صادرات اسباب‌بازی با افزایش کیفیت صورت گیرد.

بازاری برای صنعت اسباب‌بازی

رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی با اشاره به وجود 33هزار کودکستان و هزار مرکز فرهنگی کانون پرورش فکری در کشور یادآور شد: این‌ها یک بازار خوب برای تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب‌بازی محسوب می‌شوند. اگر کانون و سازمان تعلیم و تربیت کودکان محصولی را تایید کنند، به‌طور مسلم کودکستان‌ها و مراکز فرهنگی کانون آن‌ها را تهیه خواهند کرد.

نمایشگاه ایران تویکس هر سال برگزار می‌شود

لیلا بابایی، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون، نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه نمایشگاه ایران تویکس به‌عنوان بخش تخصصی جشنواره اسباب‌بازی هر ساله در شهر آفتاب برگزار می‌شود، گفت: امسال نیز چهارمین دوره این نمایشگاه برگزار شد.

بابایی افزود: سند ملی اسباب‌بازی در آخرین جلسه شورای اسباب‌بازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و قرار است در شورای معین، به رأی گذاشته و نظر نهایی به شورای اسباب‌بازی اعلام شود.

او به برگزاری نشست تخصصی هم‌اندیشی فعالان صنعت اسباب‌بازی با حامد علامتی اشاره کرد و افزود: این نشست ناظر به مسائلی بود که در شرایط کنونی می‌تواند کمک‌کننده صنعت اسباب‌بازی باشد و روزهای خوبی را برای این صنعت رقم بزند. در حوزه‌های حامل انرژی، صادرات، واردات و تولیدات مواردی در این جلسه مطرح شد.

ارتقای فضا برای واردکنندگان ریشه‌دار اسباب‌بازی

در ادامه این نشست، احسان منشی، رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با بیان اینکه صنعت اسباب‌بازی از نظر تعداد فعالان رشد داشته است، گفت: نیاز دیدیم که فضایی برای تجار، تولیدکنندگان و نمایش آخرین دستاوردهای اسباب‌بازی در قالب نمایشگاه ایران تویکس فراهم شود. نخستین و دومین دور این نمایشگاه به ترتیب در فضای 800 و 3هزار مترمربع برگزار شد.

منشی ادامه داد: امسال، چهارمین نمایشگاه ایران تویکس را در فضای پنج هزار متر مربع برگزار کردیم و سال آینده این نمایشگاه در فضای هشت هزار متر مربع برگزار خواهد شد. عقد قرارداد فروش برای غرفه‌داران و تولیدکنندگان وجه تمایز این دوره با ادوار گذشته بود.

او از طرح‌ریزی با کمک اتحادیه خرازی‌فروشان برای برگزاری نمایشگاه ایران تویکس سال آینده خبر داد و افزود: امیدواریم فضا را برای واردکنندگان ریشه‌دار ارتقا دهیم تا اسباب‌بازی‌های خارجی را که باعث ارتقای سلیقه مخاطب، افزایش دانش فنی و تنوع می‌شوند، شاهد باشیم.

حضور واردکنندگان در نمایشگاه اسباب‌بازی سال آتی

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال اسباب‌بازی از رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ترکیه دعوت کردیم، بیان کرد: او توان و ظرفیت تولیدکنندگان ایرانی را خوب ارزیابی کرد؛ گرچه ما و ترکیه در این زمینه رقیب هستیم. رویکرد ما در سال آتی این است که واردکنندگان و شبکه‌های فروش در نمایشگاه اسباب‌بازی حاضر باشند و در بُعد بین‌المللی نیز میهمانان خارجی را دعوت خواهیم کرد.

منشی با بیان اینکه جلسه‌ای با حضور 40 نفر از فعالان اسباب‌بازی با هدف ارزیابی از شرایط بازار و وضعیت روانی جامعه برگزار کردیم، گفت: قرار است جلسه «مدیریت بحران» را در هفته آتی برگزار کنیم که نقشه راهی تعریف و راهکارهایی در شرایط کنونی ارائه شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی اظهار داشت: تولیدکننده در شرایط فعلی دو راه دارد: عدم تولید و یا گردش کار با سود کمتر. خانواده‌ها در این شرایط نیاز به همدلی و بازی دارند. اسباب‌بازی می‌تواند به عنوان یکی از نیازهای ضروری این روزها مطرح شود. ناامیدی باید از جامعه بیرون رود، رویکرد در بازار عوض شود و گردش کار برای فروشگاه‌داران باید مهم‌تر از سود باشد.

اسباب‌بازی ایرانی با یک جهش می‌تواند به کشورهای اروپایی صادر شود

مریم رضوانی، صادرکننده اسباب‌بازی، نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه در ترکیه شرکتی با هدف رفع موانع صادراتی و مالی ثبت کردم، گفت: قاره اروپا بزرگ‌ترین واردکننده اسباب‌بازی است. در منطقه ترکیه، امارات و ایران صادرکننده اسباب‌بازی هستند و در این زمینه رقابتی بین ترکیه و ایران وجود دارد.

رضوانی اضافه کرد: در ترکیه با مشکلاتی مثل تأمین منابع اولیه و مالی روبرو هستیم که باعث می‌شود اسباب‌بازی در آن کشور تجملی محسوب شود و سرانه مصرف در آنجا کاهش پیدا کند. ایران با منابع اولیه، هزینه‌های پایین انرژی و نیروی انسانی موفق در حوزه اسباب‌بازی در نقطه عطف قرار دارد و محصولات ایرانی با یک جهش می‌تواند به کشورهای اروپایی صادر شود.

او با بیان اینکه دریافت نشان CE (استاندارد اروپا) بزرگ‌ترین مشکل ماست، گفت: آمریکا، اروپا و کشورهای عربی هر کدام استاندارهای خود را دارند. سخت‌ترین مرحله،CE اروپایی است و ما باید در زمینه کیفیت بیشتر کار کنیم تا بتوانیم به بازارهای اروپایی ورود پیدا کنیم.

محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید و سرپرست شبکه پویا سیما از آمادگی تمام‌قد صدا و سیما برای همکاری با کانون پرورش فکری برای حمایت از صنعت اسباب‌بازی و برداشتن گام‌هایی در این راستا خبر داد.

در این جلسه، تعدیل نیرو، به کف رسیدن سودها، کاهش نقدینگی و افزایش معوقات بانکی از جمله مشکلات موجود بازار در بعد از جنگ 12 روزه مطرح و بر همراهی تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان در کنار یکدیگر و ارائه بسته‌های تشویقی به تولید کنندگان به منظور رشد و رونق صنعت اسباب بازی تاکید شد.

این نشست با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون، احسان منشی رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون، سیدمحمدهادی میرطاهری نماینده شورای فرهنگ عمومی، حسن مَداد نماینده صدا و سیما، علی علیپور، معاون اداره‌کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید و سرپرست شبکه پویا سیما، شهروز کیهان نماینده وزارت صمت، مرضیه سلطان‌دوست نماینده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، منصورعلافچیان دبیر اتحادیه خرازی‌فروشان و امیرمسعود استادحسین نماینده هنری از وزارت ارشاد در سالن نشست‌های دفتر مدیرعامل کانون پرورش فکری برگزار شد.

انتهای پیام/