ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، احمد صادقی، عضو و رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصد وچهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به تحولات ایجاد شده در زیرساختهای فناوری اطلاعات شهرداری تهران، اعلام کرد: کاهش هزینههای اجرایی، افزایش دسترسی شهروندان به خدمات شهری، و کاهش تصدیگری، از جمله اهداف کلیدی راهاندازی دفاتر خدمات الکترونیکی شهر در تهران بوده است.
وی افزود: در دورهای که دفاتر زیرساختهای فناوری اطلاعات شهرداری تهران فعال شده بودند، سازمان فاوای شهرداری اقدام به تأمین و راهاندازی تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری متعدد کرده بود. در همین راستا، سامانههایی نظیر سامانه شهرسازی، آرشیو الکترونیکی، و سامانه املاک تهیه و راهاندازی شدند. با توجه به نبود پروندههای فیزیکی کامل در مناطق مختلف، اسناد مرتبط با شهرداری اسکن شده و براساس تقسیمبندیهای مشخص، در آرشیو اسناد شهری بارگذاری گردیدند.
صادقی ادامه داد: برای نخستین بار به صورت آزمایشی، حدود ۲۰ دفتر خدمات الکترونیکی در مناطق مختلف توسط کارشناسان فناوری اطلاعات ایجاد شد. هدف از این دفاتر، ارائه راهکارهایی برای توسعه زنجیره ارتباطی میان سامانهها و همچنین فراهم کردن امکان ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان، بدون نیاز به مراجعه مستقیم به ساختمانهای شهرداری بود.
به گفته رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، همزمان با توسعه سامانهها، نحوه تعامل دفاتر، شهروندان و شهرداری نیز پایهگذاری شد و بهتدریج خدمات شهرسازی و معماری از طریق این دفاتر ارائه گردید. این فرایند از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و خدمات مربوط به حوزه معماری نیز به دفاتر خدمات الکترونیکی شهر در ۲۲ منطقه واگذار شد.
وی تأکید کرد: تمام پرسنل این دفاتر از طریق آزمون، مصاحبه و گذراندن دورههای تخصصی انتخاب شدند. در ابتدا، محبوبیت این دفاتر صرفاً به دلیل تشکیل پروندههای شهرسازی بود، اما با آموزشهای مستمر و ارتقای سطح توانمندی پرسنل، دامنه خدمات آنها گسترش یافت.
صادقی تصریح کرد: در طول چهار سال نخست، یعنی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱، مجموعهای از خدمات شهرسازی شامل گزارش مهندسی نازل، صدور مجوز حفاری، قراردادهای پسماند، و امور مرتبط با مهندس ناظر به خدمات این دفاتر افزوده شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به مبنای حقوقی ایجاد این دفاتر اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۶ و براساس مصوبه شهرداری تهران، راهاندازی دفاتر خدمات بیشتر، در دستور کار قرار گرفت. اختیار تدوین آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی نیز به شورای بازنگری نظامات برنامهریزی و اجرایی شهرداری تهران واگذار شد.
وی خاطرنشان کرد: در هفتمین جلسه شورای بازنگری، آییننامه اجرایی دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تصویب شد. با وجود آنکه فرمانداری تهران نیز این اقدام را تأیید کرد و بر لزوم آن اذعان داشت، این آییننامه برای تصویب به شورای شهر ارسال نشد و در نتیجه، مبنای قانونی آن مصوبهای از شورای اسلامی شهر ندارد. با این حال، همین آییننامه مبنای عملیاتی شدن دفاتر خدمات الکترونیکی شهر در تهران قرار گرفت.