ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو »، 1- کیا سورنتو 2013
سورنتو یکی از محبوبترین شاسی بلندهای وارداتی بازار محسوب میشود که با اولین نسل خود و با مدل 2009 در ایران حاضر شد و توانست با موتور 6 سیلندر 3342 سیسی حسابی برای خریداران دلبری کند. یک نکته مهم در رابطه با سورنتو BL وجود دارد که شاسی آن از نوع نردبانی (Body on frame) است و به نوعی در دسته شاسی بلندها قرار میگیرد؛ اما خودرو مورد نظر ما نمونه فیس لیفت نسل دوم این خودرو است. نسل دوم که با کد اتاق XM شناخته میشود، با مدل 2010 وارد بازار شد. این خودرو بر خلاف نسل قبلی به شاسی یکپارچه مجهز شد و از لحاظ فضای داخل کابین، ابعادی مشابه با سانتافه CM را در اختیار سرنشینان میگذارد اما باز هم خودرو مد نظر ما این خودرو نیست! بلکه نمونه 2013 سورنتو با چهره جدید، امکانات بیشتر و طراحی داخل کابین گزینه قابل خرید با بودجه 3.5 میلیارد است.
امروزه برای خرید سورنتو XM فیس لیفت با بودجه 3.5 میلیاردی که فقط هم با مدل 2013 در بازار موجود است، باید به سراغ نمونههای با کارکرد 150 الی 200 هزار کیلومتر رفت که نیاز است تا از سلامت فنی و صحت کارکرد خودرو اطلاعات کسب نمایید.
سورنتو 2013 به موتور 6 سیلندر با حجم 3470 سیسی مجهز شده که از سری پیشرانههای لامبدا کیا-هیوندای است. این موتور به کمک سیستمهای DVVT (زمانبندی متغیر سوپاپهای هوا و دود) و VIS (سیستم ورودی هوا متغیر) حداکثر قدرت 277 اسببخار و بیشینه گشتاور 335 نیوتنمتر را به کمک گیربکس 6 سرعته AT به هر چهارچرخ منتقل میکند. این موتور قدرتمند به شما کمک میکند تا شتاب 0-100 را در 8.5 ثانیه ثبت کنید.
از آنجایی که در آن سالها خودروها هم به صورت شرکتی و هم به صورت شخصی وارد میشدند، به همین دلیل تجهیزات ایمنی و رفاهی خودروها بسته به مدل و نوع واردکننده دارد. با این حال ما کاملترین نمونه سورنتو 2013 فیس لیفت را معرفی میکنیم. این خودرو به امکاناتی نظیر : سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، سیستم صوتی infinity با سابووفر، کروزکنترل، تنظیم برقی صندلیها، حافظه صندلی راننده، سردکن صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، سنسور نور و باران، چراغ جلو از نوع زنون با سیستم AFS و چراغشور، مالتی مدیا 7 اینچی با دوربین دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، آینه الکتروکرومیک، پرده عقب، سنسور پارک جلو و عقب، 6 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی مجهز شده است که برای خودرویی با 11 سال سن تجهیزات مناسبی محسوب میشود.
2- نیسان X-Trail 2016
اواخر سال 95 بود که بعد از مدتها دوباره برند محبوب نیسان به صورت رسمی توسط شرکت جهان نوین آریا به کشورمان برگشته بود و نسل سوم ایکس تریل یکی از محصولاتی بود که این شرکت برای عرضه در بازار آن را انتخاب کرد. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2013 رونمایی شد. ایکس تریل که در برخی بازارها با نام Rogue هم شناخته میشود، بر اساس پلت فرم CMF-CD طراحی و تولید شده که خودروهایی نظیر نیسان قشقایی، رنو کولئوس و حتی میتسوبیشی اوتلندر جدید وارداتی هم بر روی همین ساختار توسعه یافتهاند. فیس لیفت این خودرو که در سال 2017 در بازارهای جهانی معرفی شد، درست یک سال بعد توسط جهان نوین آریا به کشورمان معرفی و عرضه شد.
با بودجه 3.5 میلیاردی میتوان سراغ نمونههای 2016 این کراساوور ژاپنی رفت. البته باید در نظر داشته باشید که با توجه به این که این خودرو از رقبا مستقیم خود همانند : سانتافه و سورنتو کمتر وارد شده، بنابراین پیدا کردن نمونه سرحال آن کار چندان آسانی نیست.
نیسان X-Trail وارداتی به یک پیشرانه 4 سیلندر با حجم 2488 سیسی مجهز شده است. این پیشرانه تمام آلومینیومی که با کد QR25DE شناخته میشود، حداکثر قدرت 171 اسببخار و حداکثر گشتاور 233 نیوتنمتر را به کمک گیربکس CVT (با 7 دنده مصنوعی) اختصاصی نیسان که با نام CVT X-TRONIC شناخته میشود، به هر چهارچرخ منتقل میکند.
از آنجایی که ایکس تریلهای وارداتی تنها توسط شرکت وارد شدهاند، امکانات یکسانی دارند. این خودرو البته به برخی ویژگی خاص مجهز شده که در کمتر رقیب آن میتوانید این آپشنها را ببینید. به طور مثال سیستم ARC که با نام کنترل فعال شاسی شناخته میشود، میتواند با کنترل گاز و ترمز تکانهای ناشی از دست انداز را کاهش دهد. همچنین این کراساوور به سیستم AEB (ترمز فعال موتور) مجهز شده که به نوعی از رفتار گیربکس دستی در کاهش سرعت استفاده کرده است. این سیستم با کمک گیربکس CVT برای بهتر پیچیدن، از سرعت خودرو میکاهد تا خودرو از مسیر واژگون نشود.
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، در صندوق برقی، مالتی مدیا 7 اینچی لمسی با دوربین 360 درجه، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای جلو، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، سیستم MOD (تشخیص اشیا متحرک)، سنسور پارک عقب، چراغهای LED با سیستم شستشو، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک چراغهای جلو، سنسور نور و باران، نورپردازی داخلی، کول باکس، تهویه اتوماتیک دوکاناله، آینه الکتروکرومیک، 6 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی تنها بخشی از امکانات این ژاپنی باکیفیت است.
3- هیوندای سانتافه 2016
بدون شک سانتافه پرفروشترین خودرو وارداتی بازار است که توانسته با نسلهای مختلف خود در ایران حضور موفقی را پشت سر بگذارد. نسل سوم سانتافه که با کد DM شناخته میشود، در نمایشگاه خودرو نیویورک سال 2012 رونمایی شد. این مدل سانتافه با دو اتاق اسپرت با کد DM و گرند سانتافه با کد NC (با فاصله محوری بیشتر که در مناطق آزاد با موتور 6 سیلندر عرضه میشود) تولید و عرضه شد.
برای خرید سانتافه با بودجه 3.5 میلیاردی باید سراغ نمونههای با کارکرد 70 الی 150 هزار کیلومتر بروید. البته این نکته را فراموش نکنید که به دلیل سنگینی اتاق و ضعف موتورهای تتا، این خودرو اکثرا دچار یاتاقان زدن میشود!
سانتافههای وارداتی به موتور 4 سیلندر با حجم 2359 سیسی مجهز هستند اما یک نکته مهم دارند. این خودرو با موتور تتا هم با سیستم MPI (پاشش سوخت چند نقطهای) و هم با سیستم GDI (پاشش سوخت مستقیم) عرضه شده که نمونه GDI از لحاظ قدرت اندکی از نمونه دیگر قدرتمندتر است. با این حال نمونه مدنظر ما GDI است که حداکثر قدرت 188 اسببخار و حداکثر گشتاور 245 نیوتنمتر را به کمک گیربکس 6 سرعته AT به هر چهارچرخ منتقل میکند.
در خرید سانتافه حتما شخصی که مدرک دکتری (خرید سانتافه) را دریافت کرده با خود ببرید! شاید این حرف خنده دار باشد اما سانتافه همانند 207 دارای تیپهای مختلف با تنوع آپشن بسیار زیاد است. 3 واردکننده اصلی یعنی : آسان موتور، کرمان موتور و شخصی مسئول واردات این خودرو محبوب به ایران بودند که هر کدام این خودرو را با سطح تجهیزات مختلف وارد کردند.
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، مالتی مدیا لمسی، دوربین 360 درجه، دنده پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، تنظیم برقی صندلیهای جلو، هفت ردیف صندلی، گرمکن صندلیهای ردیف اول و دوم، سردکن صندلیهای جلو، گرمکن فرمان، پرده شیشههای جانبی، رادار نقطه کور، هشدار حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، کروزکنترل، سنسور نور و باران، (در برخی تیپها اتوپارک)، 6 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی بخشی از امکانات بیشمار این کراساوور کرهای محبوب است.
4- تویوتا کمری 2013
هفتمین نسل مستقل کمری، سری XV50 است که از سال 2011 تا 2020 روی خطوط تولید تویوتا تولید شد. شاید لقب این مدل را بتوان بی هویت ترین کمری نامید چرا که نه طراحی جلو و عقب آن با همخوانی دارد و نه از اصول طراحی نسلهای گذشته در آن استفاده شده است و صرفا یک سدان سایز متوسط است که ابعادی مشابه به نسل قبل دارد. این سدان محبوب در چند تیپ با مدلهای 2012 و 2013 به ایران وارد شد که تکمیلترین آنها GLX است.
برای خرید تویوتا کمری 2013 با بودجه 3.5 میلیاردی، میتوانید سراغ نمونههای GLX با کارکرد 130 الی 150 هزار کیلومتر بروید. هر چند که میتوانید کمبود آپشن را در تیپ GL قبول کنید و آن را با کارکرد کمتر هم خریداری کنید.
کمری XV50 به یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم 2494 سیسی مجهز شده است. این موتور که با نام 5AR-FE شناخته میشود از بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی بهره میبرد و حداکثر توان 181 اسببخار را با گشتاور 235 نیوتنمتر تولید میکند. تمامی توان تولیدی موتور از طریق گیربکس 6 سرعته AT بهبودیافته به چرخهای جلو منتقل میشود.
در بحث امکانات هم با توجه به اینکه با خودرویی ژاپنی و کم استهلاک طرف هستیم، نباید انتظار امکانات عجیب و غریب همانند کرهایها داشته باشیم. در فولترین تیپ این خودرو که GLX نام دارد امکاناتی نظیر : سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، کروزکنترل، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله، مالتی مدیا با بلوتوث و USB، آینه الکتروکرومیک، 6 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی دیده میشود.