هوندا آکورد، سدان میانسایز موفق سامورایی است که تا به امروز ۱۱ نسل از آن روی خطتولید این کمپانی صاحبنام قرار گرفته است. نسل نهم آکورد که از آگوست سال ۲۰۱۲ میلادی تا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی روی خط تولید هوندا قرار داشت، جزو یکی از پرفروشترین نسلهای آکورد بهحساب میآید.
این خودرو در بازار ایالاتمتحده در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۵۳ هزار و ۲۰۴ دستگاه، در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۶۶ هزار و ۶۷۸ دستگاه، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۸۸ هزار و ۴۳۵ دستگاه و در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۵۵ هزار و ۵۵۷ دستگاه فروش داشته است. این بهمعنای موفقیت نسل نهم آکورد در بازار رقابتی ایالاتمتحده است.
از نظر طراحی این نسل از آکورد بسیار جذاب و اسپرت بوده و برخلاف سایر نسلها، خودرویی جوانپسندتر و باوقارتر بهحساب میآید. با نگاهی به پروفیل آکورد نسل نهم با یک سدان خوشتراش مواجهیم که با خط تیز افقی شخصیتی بدنه، مجموعهای از سطوح تخت، کاپوت کشیده، زاویه بیشتر ستون C و استفاده از رینگهای ۱۷ و ۱۸ اینچی، کاراکتر جذاب و نافذی دارد.
همچنین استفاده از کرومهای بدنه تاکید بسیاری بر لوکس بودن آکورد نسل نهم دارد. در نمای جلو، شاهد چراغهای کشیده و باریک، مزین به LED هستیم که با خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجره عریض باریک، نمایی بسیار جسورانه و اسپرت ایجاد میکند. در نمای عقب، شاهد طراحی بسیار زیبا و چشمنوازی هستیم؛ چراغهای نسبتا بزرگ مزین به LED، طراحی کروم میان چراغها، حجم خاص صندوقعقب و طراحی اگزوز کروم، نمایی کاملا جذاب و زیبا به این سدان خانوادگی باکیفیت ژاپنی داده است.
نکته بسیار مهم درباره هوندا آکوردهای وارداتی دوره قبل این است که این خودروها از کیفیت رنگ و کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردارند که در هونداهای جدید وارداتی شاید چنین برتری، کمتر مشاهده شود.
کابین لوکس و ایمن
با قرارگیری در پشت فرمان هوندا آکورد نسل نهم شاهد طراحی بسیار لوکس و شیکی از سوی طراحان هوندا هستیم. فضای داخلی آکورد در این نسل، بسیار منحصربهفرد و مدرن است. طراحی کلیت داشبورد، مینیمال و جذاب است. یک کلاستر بزرگ آنالوگ مجهز بهکامپیوتر سفری ۴.۸ اینچی، یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی در بالاترین بخش داشبورد، یک نمایشگر ۶.۸ اینچی در بخش میانی، دو دریچه سیستم تهویهمطبوع و طراحی پنل دیجیتالی دارای دو دکمه روتاری کنترل تهویهمطبوع، سبب انتقال این حس به بیننده میشود.
همچنین طراحی سقف سانروف نسبتا بزرگ، تریم دو رنگ، استفاده از چرم باکیفیت و دقت در ساخت سبب شده است فضای کاملا لوکسی در اختیار سرنشینان قرار گیرد. طراحی غربیلکفرمان خوشدست هوندا، طراحی دستهدندهای مشابه محصولات کادیلاک و طراحی صندلیهای بسیار ارگونومیک سبب شده است در زمان رانندگی بالاترین حس راحتی و ایمنی بهراننده هدیه شود.
هوندا آکورد یکی دیگر از سدانهای باکیفیت بازار جهانی بهشمار میآید که در زمان قرارگیری روی صندلیهای ردیف عقب آن، گویی سوار بر یک سدان فولسایز لوکس هستیم. فاصله محوری ۲۷۷۶ میلیمتری، طول ۴۸۶۲ میلیمتری، عرض ۱۸۴۹ میلیمتری و قامت ۱۴۶۶ میلیمتری، فضای بسیار راحت و جاداری را در اختیار سرنشینان این خودرو قرار میدهد. این مهم سبب برتری آکورد نسبت به سایر رقبای خود در بازار جهانی و ایران میشود.
ناگفته نماند که بهلطف دقت در مونتاژ، کیفیت ساخت بسیار بالای قطعات و استفاده از باکیفیتترین مواد، حتی پس از گذشت بیش از یک دهه، کابین این خودرو آرام و فاقد هرگونه صدا یا ارتعاش اضافه است. در کابین این خودرو از سیستم کاهنده نویز بهره گرفته شده تا فضای کاملا لوکس و آرامی ایجاد شود. تعبیه ۷ بلندگو برای سیستم صوتی پریمیوم، فضای داخلی این خودرو را بسیار خاص و منحصربهفرد جلوه میدهد.
بررسی آپشنهای ایمنی و رفاهی هوندا آکورد
اگرچه هوندا آکوردهای وارداتی به کشورمان شامل سه نسخه EXA، EXB و EXL میشوند، اما در این مطلب نسخه فولآپشن این خودرو، یعنی EXB بررسی میشود. از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی هوندا آکورد میتوان به ۸ ایربگ، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی، سیستم ترمز ABS، سیستم ترمز توزیع نیروی الکترونیکی میان چرخها، سیستم کنترل فعال دینامیکی خودرو، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم Eco Assist، سیستم ANC (کاهنده نویز داخل کابین)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم نشانگر فشار باد تایرها TPMS، سانروف، ورود بدون کلید (کی لس)، استارت دکمهای، سنسور باران، روشن و خاموش شدن خودکار چراغها (سنسور نور)، گرمکن آینههای جانبی، سیستم تهویهمطبوع دو منطقهای با کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، دوربین دید عقب، کروزکنترل، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۱۰ جهت، سیستم هشدار برخورد از جلو بهکمک دوربین، سیستم هشدار انحراف از مسیر، آینه الکتروکرومیک و گرمکن صندلیهای جلو اشاره کرد. از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی، هوندا آکورد مجهز بوده که همین امر منجر به برتری این سدان میشود.
سواری باکیفیت، هندلینگ عالی
این خودرو از سیستم تعلیق مکفرسون مبتنی بر دو طبق (مشابه سیستم دابل ویشبون) در محور جلو و از سیستم مولتیلینک (چند اتصالی) در محور عقب برخوردار است. از این رو، سواری هوندا آکورد بسیار لذتبخش و دلچسب است. همچنین تایرهای ۵۰/۲۲۵ در ایجاد این سواری نرم، اثر بسیار زیادی دارند. نصب رینگهای ۱۷ اینچی نیز بهخوبی در کاهش ارتعاش و ضربات اثرگذار است. از طرفی بهلطف توزیع وزن مناسب میان محور جلو و عقب و مرکز ثقل نسبتا پایین، آکورد نسل نهم کمی بیشفرمان بوده که با توجه به نصب فرمان مکاترونیکی، این مساله نیز بهخوبی برطرف شده است.
قلبی که منحصربهفرد میتپد
آنچه سبب موفقیت و متمایز شدن هوندا آکورد نسبت به سایر سدانهای باکیفیت ژاپنی شده، قلب تپنده آن است که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است.
یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲.۴ لیتری اتسمفریک در زیر کاپوت این خودرو جا خوش کرده است. این موتور با نام K۲۴W شناخته میشود که دارای ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر و مجهز بهسیستم منحصربهفرد تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها به سبک هوندا i-VTEC و سیستم پاشش سوخت مستقیم Earth Dreams است. موتور K۲۴W دارای سیکل کاری اتکینسون بوده که میتواند بهلطف نسبت تراکم ۱۱ به یک، توان و گشتاور بالایی را فراهم آورد.
بر این اساس و با توجه به استفاده از سوخت بنزین دارای اکتان ۹۱، این پیشرانه میتواند حداکثر ۱۸۵ اسببخار قدرت را در ۶۴۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۴۷ نیوتونمتر گشتاور را در ۳۹۰۰ آرپیام به ارمغان آورد. مهندسان قوای محرکه هوندا، این موتور را با سوخت بنزین دارای اکتان ۸۸ نیز کالیبره کردهاند که با استفاده از این سوخت، حداکثر میتواند ۱۷۷ اسببخار قدرت را در ۶ هزار آرپیام و حداکثر ۲۴۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۳۵۰۰ آرپیام فراهم آورد؛ این موضوع بهمعنای سازگاری پیشرانه این خودرو با شرایط سوختی ایران است.
با در نظر گرفتن نگهداری صحیح، تعویض بهموقع روغنموتور و کارکرد سالانه ۲۰ هزار کیلومتر، این موتور حداکثر تا ۴۰۰ هزار کیلومتر کماستهلاک و کمدردسر خواهد بود. از طرفی در این خودرو، یک گیربکس CVT نسل جدید هوشمند، وظیفه انتقال قدرت و گشتاور بهچرخهای جلو را برعهده دارد.
جالب است بدانید که گیربکس CVT محصولات هوندا، یک سر و گردن بالاتر از گیربکسهای CVT محصولات نیسان و میتسوبیشی بوده و تعویض دندههای نرم و یکنواختی را در اختیارتان میگذارد. این گیربکس حداکثر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر، کارکرد باکیفیت و کماستهلاکی دارد. در نظر داشته باشید که قطعات یدکی و تعمیرکار تخصصی هوندا آکورد در کشورمان وجود دارد و این خودرو در این بخش هم چند سر و گردن از محصولات وارداتی این روزها بالاتر است.
نگاهی به ایمنی هوندا آکورد نسل نهم
هوندا آکورد نسل نهم در سال ۲۰۱۴ توانست بالاترین سطح امتیاز ایمنی از سوی موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایالاتمتحده IIHS یعنی TOP SAFETY PICK + را کسب کند. با این حساب، این خودرو یکی از ایمنترین سدانهای جهان لقب گرفته است. این روزها هوندا آکورد مدل ۲۰۱۴ میلادی (نسخه EXB) با کارکرد ۱۲۰ هزار کیلومتر، در بازه قیمتی ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان قرار دارد. باتوجه بهسواری باکیفیت، هندلینگ مطمئن، استهلاک بسیار پایین و سطح امکانات رفاهی و ایمنی بالا، این خودرو یکی از بهترین و ارزندهترین گزینههای خرید در بازه قیمتی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان است.