ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، یکی از مهمترین مزایای این تکنولوژی کمک به تعادل شبکه برق است. با توجه به ماهیت متغیر منابع انرژی تجدید پذیر مثل خورشید و باد، خودرو های الکتریکی میتوانند در زمان تولید مازاد انرژی، آن را ذخیره و در ساعات اوج مصرف به شبکه بازگردانند. این قابلیت هم از هدر رفت انرژی جلوگیری میکند و هم در کاهش هزینه های عملیاتی شبکه برق نقش خواهد داشت. از طرف دیگر دارندگان خودرو های برقی میتوانند با مشارکت در این سیستم درآمد داشته باشند یا هزینه های شارژ خود را کاهش دهند.
البته چالش های زیادی بر سر راه توسعه این تکنولوژی وجود دارد. نگرانی درباره تاثیر شارژ و دشارژ مکرر بر عمر و عملکرد باتری ها یکی از موانع اصلی است، هرچند تحقیقات اخیر نشان میدهند که با مدیریت هوشمند میتوان این اثر را به حداقل رساند. همچنین نیاز به توسعه زیرساخت های پیشرفته مثل شارژر های دو طرفه و شبکه های هوشمند برق کاملا مشخص است. علاوه بر این ها باید گفت که هماهنگی بین نهاد های دولتی، شرکت های انرژی و سازندگان خودرو برای ایجاد استاندارد های مشترک ضروری است.
از طرفی باید گفت که پیشرفت های اخیر در این حوزه بسیار امیدوار کننده بوده است. شرکت های پیشرو صنعت خودرو مثل فورد، نیسان و تسلا در حال سرمایه گذاری گسترده روی تکنولوژی V2G هستند و پروژه های آزمایشی در اروپا و آمریکا نتایج مثبتی به همراه داشتهاند. کارشناسان پیشبینی میکنند که این تکنولوژی تا سال 2030 به یک بخش جدایی ناپذیر از سیستم انرژی پایدار تبدیل خواهد شد. در صورتی پیاده سازی این سیستم، خودرو های الکتریکی یک تحول بزرگ در صنعت حمل و نقل و البته در کل نظام مدیریت انرژی جهانی ایجاد خواهند کرد.