تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x4057386
شناسه : 4057386
تاریخ :
اجرای حضوری و مجازی برنامه‌های تابستانی آموزش‌وپرورش در کشور اقتصاد ایران: برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی وزارت آموزش‌وپرورش از ابتدای تیرماه تا ۲۰ شهریور در سراسر کشور به‌صورت حضوری و مجازی در حال اجراست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی وزارت آموزش‌وپرورش از ابتدای تیرماه تا 20 شهریورماه در سراسر کشور به‌صورت حضوری و مجازی در حال اجراست. این برنامه‌ها با هدف تقویت هویت دینی، ملی و اجتماعی دانش‌آموزان، ارتقای سلامت جسمانی، پرورش مهارت‌های فردی و اجتماعی، و پاسخ‌گویی به علایق و نیازهای آنان طراحی شده‌اند.

مدارس، کانون‌های فرهنگی‌تربیتی، کانون‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره، پژوهش‌سراها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تشکل‌های دانش‌آموزی و کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد از جمله ظرفیت‌های موجود برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند.

صادق حسین‌زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، با اعلام آغاز فعالیت پایگاه‌های تابستانی به تسنیم گفت: نباید اجازه داد شرایط موجود به انفعال تربیتی منجر شود؛ بلکه باید از این فرصت برای ارتقای توانایی‌های دانش‌آموزان بهره گرفت.

وی با اشاره به تفویض اختیار به استان‌ها برای تصمیم‌گیری متناسب با شرایط خاص افزود: در مناطقی با وضعیت عادی، برنامه‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و در مناطق دارای محدودیت، فعالیت‌های پرورشی از طریق آموزش مجازی یا مدل‌های کم‌تجمع دنبال خواهد شد.

بهره‌گیری از ظرفیت کامل نهادها و بسترهای موجود

پایگاه‌های تابستانی با استفاده از ظرفیت مدارس، کانون‌های فرهنگی‌تربیتی، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره، پژوهش‌سراها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تشکل‌های دانش‌آموزی و کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد در حال فعالیت هستند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان از طریق بستر «نورینو» انجام می‌شود و برنامه‌ها در قالب کارویژه‌های متنوعی از جمله:

در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

آمادگی برای انتقال فعالیت‌ها به فضای مجازی

حسین‌زاده ملکی با اشاره به تجربه دوران کرونا و تأثیر آن بر فضای تربیتی اظهار کرد: نباید اجازه دهیم جنبه‌های تربیتی در فضای آموزشی مغفول بماند. امروز نیز، در صورت بروز شرایط غیرعادی، کلاس‌ها باید آمادگی انتقال به فضای مجازی را داشته باشند.

وی همچنین از طراحی برنامه‌هایی ویژه اوقات فراغت در خانه خبر داد و گفت: مسابقات، سرگرمی‌های مفید و بسته‌های متنوع فرهنگی به استان‌ها ارائه شده تا دانش‌آموزان حتی در خانه نیز درگیر فعالیت‌های تربیتی هدفمند باشند.

برنامه‌هایی برای هویت‌سازی و کنشگری نوجوانان

معاون پرورشی و فرهنگی به اجرای طرح‌هایی مانند «کتاب‌نوش» و برنامه «وطن‌دار» اشاره کرد و افزود: این طرح‌ها با هدف ارتقای هویت فرهنگی و ملی دانش‌آموزان طراحی شده و بسترهایی برای نقش‌آفرینی آنان در عرصه‌های اجتماعی و ملی فراهم کرده‌اند.

وی تأکید کرد: در شرایطی که کشور با تهدیدها و بحران‌هایی مواجه است، برخی نوجوانان با انگیزه بیشتری وارد عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شوند. این فرصت باید با طراحی برنامه‌های مؤثر و مشارکت‌محور تقویت شود.

انتهای پیام/