تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4053021
شناسه : 4053021
تاریخ :
سیاست تولید در «جنسیس» تغییر می‌کند اقتصاد ایران: خودروساز کره‌ای در سپتامبر سال 2021 اعلام کرده بود که همه خودروهای تولیدی آن‌ها از سال 2025 مدل تمام‌الکتریکی نیز خواهند داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سانگ اضافه کرد: «ما آینده را در خودروهای برقی می‌بینیم؛ اما وجود هیبریدها در خط تولید به این معنی است که خریداران گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارند.»

این اتفاق در کل صنعت خودرو در حال انجام است. خودروسازهایی که قول داده بودند در آینده فقط محصولات برقی تولید کنند، حالا به‌دنبال تغییر در نقشه‌های قبلی خود هستند. مشتریان دیگر مثل آن چیزی که خودروسازان پیش‌بینی می‌کردند ماشین‌های برقی را نمی‌خواهند. این مساله باعث شده صنعت‌خودرو از سرعت تولید ماشین‌های الکتریکی کم کرده و به فکر تولید مدل‌های هیبرید باشد. حالا جنسیس هم با اعتراف به این موضوع، هرچه سریع‌تر به دنبال تغییر خط تولید آینده خود است.

برند پرفورمنسی که جلودار پیشرفت می‌شود

جنسیس از طریق بخش پرفورمنس خود به‌نام ماگما در حال توسعه خودروهای هیبریدی بردافزا است که گفته شده شگفت‌انگیز خواهند بود.

جنسیس با عرضه خودروهای لوکس، نامی برای خود دست‌وپا کرد؛ اما حالا قصد دارد فراتر از کابین‌های مجلل و سدان‌های شیک عمل کند. این برند با ورود به موتوراسپرت و معرفی زیربرند جدید ماگما که می‌توان آن را پاسخ جنسیس به بخش M ب‌ام‌و دانست، به‌سمت پرفورمنس حرکت می‌کند.

در کنار این تحول، جنسیس برنامه‌ای جدی برای گسترش الکتریکی‌سازی دارد. مانفرد هارر، رئیس واحد توسعه فناوری عملکرد جنسیس اخیرا اعلام کرد که این سیستم‌های جدید در حال پیشرفت هستند.

درحالی ‌که جنسیس اکنون ترکیبی محدود از خودروهای احتراقی و الکتریکی ارائه می‌دهد، این برند قصد دارد با افزودن هیبریدهای سنتی به سبد محصولاتش، دامنه خودروهای الکتریکی‌شده خود را گسترش دهد.

سال گذشته برای اولین‌بار از برنامه‌های هیبریدی جنسیس شنیدیم؛ اما هارر اکنون تایید کرده که جنسیس روی هیبریدهای سنتی و خودروهای بردافزا کار می‌کند. او همچنین فاش کرد که تجربه رانندگی با یکی از نمونه‌های اولیه بردافزا را داشته است.

هارر درباره این پروژه گفت: «این پروژه با سرعت پیش می‌رود؛ اما هنوز زمان دقیق عرضه به بازار مشخص نیست. قول می‌دهم که ما با جدیت در تلاشیم تا این فناوری را زودتر به دست مشتریان برسانیم. این فناوری پیشرفته کاملا با رویکرد لوکس و ممتاز جنسیس هماهنگ است و گام بعدی در پیشرانه‌های الکتریکی ما محسوب می‌شود.»

تجربه‌ای که آشنا خواهد بود

هارر درباره خودروهای بردافزای جنسیس توضیح داد که این خودروها تجربه رانندگی مشابه خودروهای الکتریکی را با برد بیشتر ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود اولین مدل بردافزای جنسیس نسخه‌ای ویژه از شاسی‌بلند GV70 برای بازار آمریکای شمالی باشد؛ هرچند هارر این موضوع را مستقیما تایید نکرد.

او گفت: «زیبایی خودروهای بردافزا در ترکیب ویژگی‌های رانندگی خودروهای الکتریکی یعنی گشتاور آنی و کابین آرام با برد بیشتر است. می‌توانید روزانه از این مدل‌ها به‌عنوان خودرو الکتریکی استفاده کنید، اما برای سفرهای طولانی نیازی به برنامه‌ریزی مسیر بر اساس ایستگاه‌های شارژ ندارید؛ زیرا موتور احتراقی برق مورد نیاز را تولید می‌کند. این آزادی در سراسر جهان هیجان زیادی ایجاد کرده است؛ اما بردافزا فقط به‌برد محدود نمی‌شود. قدرت فراوان برای ظرفیت یدک‌کشی نیز از مزایای آن است که همچنان چالشی برای خودروهای الکتریکی باقی مانده است.»

جنسیس علاوه‌بر پیشرانه‌های جدید، روی پلت‌فرم نسل بعدی خودروهای الکتریکی هم کار می‌کند که برد رانندگی را افزایش می‌دهد. این پلت‌فرم از گزینه‌های بردافزا پشتیبانی می‌کند و شامل سیستم جدید توزیع گشتاور است.

هارر توضیح داد: «نمی‌توانیم وزن باتری‌های زیر کف خودروهای الکتریکی را تغییر دهیم؛ اما می‌توانیم با بهینه‌سازی جای‌گذاری اجزا و تنظیم تعادل سیستم‌ها، توزیع وزن را بهبود بخشیم.

برای مثال، استفاده از لاستیک‌های متفاوت در محورهای جلو و عقب می‌تواند چسبندگی را افزایش دهد. همچنین در آینده شاهد موتورهای الکتریکی قدرتمندتر با تمرکز بر محور عقب خواهیم بود که تعادل خودرو را از طریق فشار از عقب بهبود می‌بخشد.»

هارر تایید کرد که اولین مدل با نشان ماگما، شاسی‌بلند GV60 خواهد بود. برای پرچم‌دار G90 نیز به‌روزرسانی‌های قابل ‌توجهی مثل تنوع بیشتر در پیشرانه‌ها در راه است.

او گفت: «ما در حال ارتقای G90 با ایده‌های متعدد برای فناوری‌های جدید، از جمله تجربه‌های دیجیتال و بهبود کیفیت سواری هستیم. همچنین منتظر تنوع بیشتر در پیشرانه‌ها هستیم که با تلاش گسترده‌تر ما برای بهینه‌سازی کل خط تولید پیشرانه‌های الکتریکی و هیبریدی هماهنگ است.»

مثل همیشه اولویت با خواست مشتری است

مایک سانگ «Mike Song»، رئیس بین‌المللی برند جنسیس به تاپ‌گیر از «بی‌بی‌سی» گفته که مشتریان ما هیبرید را به تمام‌برقی‌ها ترجیح می‌دهند. پس کمپانی می‌خواهد هرچه سریع‌تر مدل‌های هیبرید را به‌خط تولید خود برگرداند. این خودروساز در سپتامبر سال 2021 اعلام کرده بود که همه خودروهای تولیدی آن‌ها از سال 2025 مدل تمام‌الکتریکی نیز خواهند داشت.

سانگ اضافه کرد: «ما آینده را در خودروهای برقی می‌بینیم؛ اما وجود هیبریدها در خط تولید به این معنی است که خریداران گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارند.»

سانگ مشخص نکرده که مدل‌های جنسیس از کدام نوع پیشرانه‌های هیبرید استفاده خواهند کرد؛ اما به‌احتمال زیاد برای عقب نماندن از رقبا، جنسیس برای تامین موتورهای سوختی و ترکیب هیبرید دست به‌دامان هیوندا خواهد شد. برند جنسیس به‌عنوان برادر کوچک‌تر و لوکس هیوندای چاره‌ای جز کمک گرفتن از کمپانی مادر خود ندارد که مدل‌های زیادی با پیشرانه هیبرید معمولی و پلاگین‌-هیبرید در خط تولید دارد. البته ما انتظار داریم این سیستم‌ها را قبل از قرار دادن در خودروهای خود، از نظر کارایی و قدرت کمی بهبود دهد.

رفتن به سمت هیبرید برای همه کمپانی‌ها یک حرکت هوشمندانه است. اوایل امسال ولوو 45 درصد جهش در فروش مدل‌های هیبرید خود داشت که منجر به‌کاهش شدید فروش مدل‌های برقی این کمپانی شد.

ولوو در 3 ماه اول سال 65 درصد کاهش فروش ماشین‌های برقی را تجربه کرد. تویوتا که یکی از پیشگامان صنعت خودروهای الکتریکی است، تجربه‌ای مشابه داشت. برای مثال فروش خودروهای هیبرید Prius در 3 ماه اول سال، 138 درصد رشد داشت. جنسیس هم به‌زودی وارد این موج خواهد شد.