تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4052912
شناسه : 4052912
تاریخ :
بازار خودرو به کما رفته است! اقتصاد ایران: بررسی بازار خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی در بازه زمانی چهارشنبه (۲۱ خردادماه) تا روز گذشته نشان می‌دهد قیمت اکثر محصولات تغییر محسوسی نداشته و ثبات قیمتی در بازار مشاهده می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

با بررسی قیمت ۶ محصول داخلی و ۵ محصول مونتاژی پرتیراژ در بازه زمانی یادشده، می‌توان به این نتیجه رسید که بهای این محصولات به‌ترتیب به‌طور میانگین تنها با رشد حدود یک تا ۲ درصدی مواجه شده است.

بازار محصولات وارداتی هم در این روزها درحالت ثبات قیمتی قرار داشته است. بنابراین تنش تجاوز نظامی به‌خاک کشورمان تاثیر چندانی بر وضعیت بازار خودرو نداشته است.

بررسی قیمتی محصولات موجود در بازار نشان می‌دهد در شرایطی ‌که اکثر بازارهای ایران طی ۱۲ روز جنگ در حالت تعلیق به‌سر می‌بردند، بازار خودرو نیز از این وضعیت مستثنی نبوده و با وجود اتفاقاتی همچون ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات سایپا و پارس‌خودرو در میانه جنگ، کماکان شاهد سایه سنگین بلاتکلیفی بر این بازار هستیم.

این درشرایطی است که ثبات نسبی نرخ ارز بعد از آتش‌بس هم نتوانسته چشم‌انداز روشنی را برای خریداران و فروشندگان خودرو ترسیم کند و درنتیجه تمام این بازیگران دست از معامله کشیدند.

با پایان یافتن جنگ ۱۲ روزه، هنوز بازار خودرو به‌روال عادی خود بازنگشته است. البته قبل از جنگ نیز بازار در وضعیت مناسبی به‌سر نمی‌برد؛ عرضه خودرو به‌دلیل تاخیر سیاست‌گزاران در اعلام قیمت متوقف و بازار را در یک رکود نگران‌کننده فرو برده بود.

روند تولید خودرو نیز به‌دلیل همین شرایط کاهشی بوده و با وجود این‌که قرار بود آیین‌نامه واردات نیز از ابتدای امسال ابلاغ شود، همچنان در حالت کُما به‌سر می‌برد.

حالا بررسی قیمت محصولات سه گروه خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی نشان می‌دهد بازار خودرو هنوز در بلاتکلیفی قرار گرفته است. تغییرات قیمتی ۶ محصول داخلی در بازه زمانی ۲۱ خردادماه تا روز گذشته نشان از رشد محدود چند درصدی دارد. در این بین، بیشترین رشد قیمت مربوط به خودرو تارا اتومات است که با افزایش ۲۵ میلیون‌تومانی مواجه شده است.

رکورددار کاهش قیمت در بین محصولات بررسی‌شده نیز خودرو ری را با کاهش ۵۰ میلیون‌تومانی (منفی ۲.۹۴ درصدی) است. پنج محصول مونتاژی مورد بررسی نیز به‌طور میانگین با رشد ۱.۲۶ درصدی مواجه شده‌اند.

در بین این خودروها، لاماری ایما بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده؛ ۸۰ میلیون‌تومان که معادل ۳.۵۲ درصد می‌شود. اکثر محصولات وارداتی نیز ثبات قیمت را تجربه کردند و در بین محصولات مورد بررسی، تنها چانگان CS۵۵ با کاهش ۵۰ میلیون‌تومانی مواجه شده است.

از طرفی ابلاغیه سازمان توسعه تجارت در راستای آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو ۲۵ خردادماه و در بحبوحه جنگ ۱۲ روزه ابلاغ شد. نکته قابل توجه در آیین‌نامه این است که هیچ سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته نشده است. این درشرایطی است که از ابتدای آزادسازی واردات خودرو تاکنون، واردات تنها با سقف قیمتی مشخصی قابل انجام بود.

برای مثال در سال گذشته خودروهای وارداتی برای افراد عادی با سقف ۲۰ هزار یورو، برای جانبازان با سقف ۳۵ هزار یورو و برای مناطق آزاد با سقف ۴۰ هزار یورو انجام می‌شد. اما در آیین‌نامه جدید واردات خبری از این سقف قیمتی نیست و راه برای خودروهای لوکس‌تر باز شده است.

البته در آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو برای هر گروه از خودروها با حجم‌ موتورهای مختلف سهمیه ارزی و تعدادی در نظر گرفته شده است. خودروهایی با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سی‌سی (که لوکس‌ترین و گران‌ترین گروه خودروهای وارداتی خواهند بود) پنج هزار دستگاه و ۲۷۵ میلیون‌یورو سهمیه دارند.

بر این اساس سهم هر خودرو از این گروه به‌طور میانگین ۵۵ هزار یورو خواهد بود. با این حال به‌طور مشخص در آیین‌نامه واردات، تعیین نشده است قیمت هر مدل خودرو وارداتی درنهایت چگونه محاسبه خواهد شد.

طبق آیین‌نامه جدید واردات، تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی در آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو سال جاری با کاهش قابل توجهی همراه شده است. از طرف دیگر خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی شدیدا رشد تعرفه را تجربه می‌کنند.

این تغییر سیاست نشان‌دهنده یک رویکرد واقع‌گرایانه و بازتر به‌بازار است که امکان ورود محصولات متنوع‌تر و باکیفیت‌تر را فراهم می‌کند. حذف محدودیت قیمت باعث می‌شود واردکنندگان بتوانند خودروهای متنوع‌تری را به‌بازار عرضه کنند که تقاضای مصرف‌کنندگان با سلیقه‌های مختلف را بهتر پاسخ دهد. این امر می‌تواند به‌افزایش رقابت در بازار خودرو منجر شود.

کاهش قیمت وارداتی‌ها در بازار آزاد

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ری‌را (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۴) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۹۶۳ میلیون‌تومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۴) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۳ میلیون‌تومان، سهند تیپ S (۱۴۰۴) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۹ میلیون‌تومان و کوییک اتومات R (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۰۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۱۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ ‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرومکس اکسلنت (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ ‌میلیارد و ۷۶۰ میلیون‌تومان، هایما S۸ (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۲۸۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۹ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۹۱۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان خرید و فروش شدند.

از طرفی در میان خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش آئودی Q۵ e-tron (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هوندا HR-V eHEV (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا bz۴X ۶۱۵ پرو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان رسید.