ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تویوتا در سال مالی گذشته حاشیه سودی نزدیک به 10 درصد ثبت کرد. این شرکت توانسته فقط با افزایش متوسط 0.7 درصدی قیمت محصولات خود در آمریکا که حدود 270 دلار است، فشار ناشی از تعرفه 25 درصدی را کنترل کند، آن هم بدون اینکه سهم بازار خود در این کشور را از دست بدهد. در مقابل رقبایی مثل هوندا، نیسان، مزدا و سوبارو که حاشیه سود حدود 5 درصد یا کمتر دارند برای جبران تعرفه ها یا باید قیمت محصولات خود را به شدت افزایش دهند یا از سود خود کم کنند. این موضوع خطر کاهش سهم بازار آنها در آمریکا را افزایش میدهد.
با توجه به احتمال تداوم یا حتی تشدید سیاست های حمایتی و تعرفهای آمریکا، پیشبینی میشود که فشار بر سایر برند های ژاپنی افزایش پیدا کند. حتی شرکت هایی که در آمریکا چند خط تولید دارند اما قطعات را از ژاپن وارد میکنند هم ممکن است آسیب ببینند.
اما در بین همه این مشکلات فقط برند هایی با منابع مالی قوی و توان تولید بومی گسترده مثل تویوتا توانایی این را دارند مزیت رقابتی خود را حفظ یا تقویت کنند.
به این ترتیب تعرفه ها ممکن است نه فقط یک مانع بزرگ برای صادرات ژاپنی ها نباشند بلکه موجب تمرکز قدرت بیشتر در دستان تویوتا شوند که سالهاست جایگاه خود را در بین مشتریان بومی و بینالمللی تثبیت کرده است.