تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4050594
شناسه : 4050594
تاریخ :
چهره جدید صنعت خودرو با حضور بخش خصوصی اقتصاد ایران: عصر خودرو- بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز ۱۴۰۴، که از ۲۰ تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاه‌های شیراز برگزار شد، صحنه‌ای برای نمایش اولین نمودهای عمومی خصوصی‌سازی صنعت خودرو در ایران بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ایران‌خودرو، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور، با حضوری متفاوت و قدرتمند در این رویداد، ترکیبی متنوع از محصولات سواری و تجاری خود را به نمایش گذاشت و از هویت بصری جدید خود با رنگ «آبی آکوآ» رونمایی کرد. این رنگ، نمادی از شبکه نمایندگی‌های برتر ایران‌خودرو است که با ارتقای سطح خدمات، از رنگ آبی رایج این شرکت به سطحی بالاتر صعود می‌کنند. این ابتکار، گامی مهم در راستای بهبود خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتریان در دوران پس از خصوصی‌سازی است. ایران‌خودرو در این نمایشگاه، با نمایش محصولاتی نظیر تارا V4 با پیشرانه EF7 پلاس توربو، ری‌را بهبودیافته، پیکاپ فوتون بنزینی اتوماتیک، کامیونت کمپرسی آرنا پلاس 6 تن، ون وانا، کشنده‌های فوتون H4 و H5 و اتوبوس برقی 12 متری آتروس، تعهد خود به نوآوری و تنوع در سبد محصولات را نشان داد. با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، موانعی نظیر قیمت‌گذاری دستوری همچنان چالش‌هایی برای توسعه برنامه‌های این شرکت ایجاد کرده‌اند.

آبی آکوآ: نماد تحول در خدمات ایران‌خودرو
ایران‌خودرو در نمایشگاه شیراز 1404 با معرفی رنگ آبی آکوآ، هویت بصری جدیدی را برای نمایندگی‌های برتر خود رونمایی کرد. این رنگ، مختص نمایندگی‌هایی است که با ارتقای کیفیت خدمات، استانداردهای بالاتری نسبت به وضعیت کنونی ارائه می‌دهند. این ابتکار، اولین برنامه ایران‌خودرو برای بهبود سطح خدمات پس از خصوصی‌سازی است و نشان‌دهنده عزم این شرکت برای جلب رضایت مشتریان و ایجاد تجربه‌ای متفاوت در شبکه نمایندگی‌ها دارد. نمایندگی‌هایی که به سطح آبی آکوآ ارتقا می‌یابند، با ارائه خدماتی سریع‌تر، حرفه‌ای‌تر و مشتری‌مدارتر، از رنگ آبی رایج ایران‌خودرو متمایز می‌شوند. این طرح، نه‌تنها به بهبود تصویر برند کمک می‌کند، بلکه گامی در راستای استانداردسازی خدمات در سراسر کشور است. نمایشگاه شیراز فرصتی بود تا ایران‌خودرو این تحول را به‌صورت عمومی به نمایش بگذارد و تعهد خود به ارتقای کیفیت در دوران خصوصی‌سازی را اعلام کند.

تارا V4 جدید و ری‌را
ایران‌خودرو در بخش خودروهای سواری، دو محصول کلیدی تارا V4 و ری‌را بهبودیافته را در نمایشگاه شیراز به نمایش گذاشت. تارا V4 با پیشرانه جدید EF7 پلاس توربو، یکی از پیشرفته‌ترین سدان‌های تولید داخل است. این پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ، 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، عملکردی روان و شتابی حدود 9 ثانیه برای صفر تا صد ارائه می‌دهد. طراحی ظاهری تارا V4 با چراغ‌های LED، جلوپنجره جدید و رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی، مدرن‌تر شده و کابین آن با نمایشگر 7 اینچی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل و امکانات ایمنی مانند ترمز ABS، EBD و کیسه‌های هوا، راحتی و ایمنی را تضمین می‌کند. ری‌را، کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو، نیز با بهبودهایی در طراحی و امکانات به نمایش درآمد. این خودرو با پیشرانه EF7 توربو، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و امکاناتی نظیر سانروف، دوربین 360 درجه و سیستم‌های ایمنی پیشرفته، رقیبی جدی برای کراس‌اوورهای چینی بازار است. نمایش این دو محصول، نشان‌دهنده حرکت ایران‌خودرو به سمت تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر و به‌روزتر در دوران خصوصی‌سازی است.

پیکاپ فوتون بنزینی اتوماتیک
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی اتوماتیک، به‌عنوان تنها پیکاپ بنزینی بازار ایران، یکی از جذاب‌ترین محصولات ایران‌خودرو در نمایشگاه شیراز بود. این پیکاپ با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ بورگوارد، 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با استاندارد آلایندگی یورو 6، گزینه‌ای پاک و قدرتمند است. گیربکس 8 سرعته ZF و ترنسفر کیس برقی بورگوارنر، عملکرد چهارچرخ محرک را بهبود بخشیده و این خودرو را برای آفرود، کمپینگ و سفرهای خانوادگی ایده‌آل کرده است. امکانات ایمنی هوشمند مانند ترمز اضطراری، رادار نقاط کور و سیستم کنترل پایداری، همراه با سانروف برقی، کابین چرمی و گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر، تجربه‌ای لوکس و ایمن ارائه می‌دهند. طراحی ظاهری با خطوط عضلانی و چراغ‌های LED، ظاهری تهاجمی و مدرن به این پیکاپ بخشیده و صندوق بار جادار، نیازهای کاربردی را برآورده می‌کند.

کامیونت کمپرسی آرنا پلاس
کامیونت کمپرسی آرنا پلاس 6 تن، برای اولین بار در نمایشگاه شیراز 1404 رونمایی شد و توجه فعالان حوزه حمل‌ونقل را جلب کرد. این کامیونت با موتور 3.8 لیتری توربودیزل کامینز، 155 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با گیربکس ZF، عملکردی قابل اعتماد در حمل بارهای سنگین ارائه می‌دهد. ترمز دو مداره‌ای پنوماتیک، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، کابین خواب‌دار با امکانات مدرن و استانداردهای 85 گانه، این کامیونت را به گزینه‌ای ایمن و کارآمد تبدیل کرده‌اند. سیستم PTO برای کاربری‌های خاص مانند کمپرسی، قابلیت‌های این خودرو را افزایش داده و طراحی شاسی مقاوم، دوام در شرایط سخت را تضمین می‌کند. کابین با امکاناتی مانند کولر، سیستم صوتی و صندلی ارگونوم، راحتی راننده را در مسیرهای طولانی فراهم می‌کند.

ون وانا
ون وانا، پرفروش‌ترین ون بنزینی بازار ایران، با دو کاربری مسافری و آمبولانس تیپ B در نمایشگاه شیراز به نمایش درآمد. این ون با موتور 2.7 لیتری 3TZ با تکنولوژی تویوتا، 150 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و قابلیت تبدیل به آمبولانس تیپ A یا کمپر را دارد. امکانات شامل سیستم TPMS، دریچه سقفی اضطراری، کولر و بخاری مجزا، سیستم‌های ایمنی ABS، AEBS، EBD، ESP و LDWS و 12+1 صندلی است. گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر، اطمینان خاطر مشتریان را افزایش داده است. ایران‌خودرو دیزل اخیراً خط تولید آمبولانس وانا را راه‌اندازی کرده که گامی مهم برای نوسازی ناوگان امدادی کشور محسوب می‌شود. ون وانا با طراحی کاربردی و امکانات ایمنی، گزینه‌ای ایده‌آل برای حمل‌ونقل عمومی و خدمات اورژانس است.

کشنده‌های فوتون H4 و H5
کشنده‌های فوتون H4 و H5، به‌عنوان پرفروش‌ترین کشنده‌های تولید داخل، در نمایشگاه شیراز به نمایش گذاشته شدند. این کشنده‌ها با پیشرانه کامینز یورو 5 EEV، گیربکس ZF دستی و اتوماتیک، ظرفیت باک 1000 لیتری و کارت کشندگی 44 تن، برای حمل‌ونقل سنگین جاده‌ای طراحی شده‌اند. سیستم ADR، ترمز موتوری و استانداردهای 85 گانه، ایمنی و کارایی را تضمین می‌کنند. کشنده H5 با اینتاردر گیربکس، یخچال و گارانتی 3 سال یا 250 هزار کیلومتر، امکانات بیشتری ارائه می‌دهد. کابین جادار با جای خواب، کولر و سیستم صوتی، راحتی راننده را در مسیرهای طولانی فراهم می‌کند و طراحی آیرودینامیک، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

اتوبوس برقی آتروس
اتوبوس برقی 12 متری آتروس، اولین اتوبوس برقی تولید انبوه ایران، با موتور مرکزی DANA TM4 با 475 اسب بخار قدرت و باتری 350 کیلووات‌ساعتی CATL، برد 250 کیلومتری را با 36 مسافر نشسته و 30 ایستاده ارائه می‌دهد. شارژ کامل در 3 ساعت، مصرف 110 تا 130 کیلووات‌ساعت در 100 کیلومتر و گارانتی باتری 8 سال یا 500 هزار کیلومتر، این اتوبوس را به گزینه‌ای اقتصادی تبدیل کرده است. شاسی یکپارچه لواینتری، ترمزهای دیسکی، سیستم ترمز کمکی بازیابی انرژی، ترمز اضطراری و سیم‌کشی CAN-BUS، ایمنی و کارایی را افزایش داده‌اند. آتروس با طراحی مدرن و امکانات رفاهی، گامی بزرگ در جهت حمل‌ونقل پاک است.

بنزهای وارداتی ایران خودرو
شرکت ستاره ایران، به‌عنوان زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو و نماینده رسمی مرسدس‌بنز در ایران، با عرضه خودروهای وارداتی لوکس این برند، بخش متمایزی از چهره پیشین دولتی ایران‌خودرو را در نمایشگاه شیراز 1404 به نمایش گذاشت. این حضور، با معرفی مدل‌هایی نظیر کراس‌اوور GLB200 و سدان C200L، نشان‌دهنده اهداف تازه ایران‌خودرو برای تغییر نقش خود از یک خودروساز صرفاً داخلی به بازیگری فعال در بازار خودروهای لوکس و وارداتی است، که با استراتژی‌های دوران خصوصی‌سازی هم‌راستا بوده و تلاشی برای جلب مشتریان خاص و ارتقای جایگاه برند در بازار رقابتی کشور محسوب می‌شود.

ایران‌خودرو در دو ماه نخست سال 1404، رشد هدفمند تولید را تجربه کرد که نشان‌دهنده بهبود فرآیندها در دوران خصوصی‌سازی است. با این حال، قیمت‌گذاری دستوری همچنان مانعی جدی برای توسعه برنامه‌های این شرکت است. این سیاست دولتی، توان مالی ایران‌خودرو برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و بهبود کیفیت را محدود کرده و رقابت با خودروسازان جهانی را دشوار می‌سازد. رفع این مانع، نیازمند عزم جدی دولت برای آزادسازی صنعت خودرو است تا ایران‌خودرو بتواند به نمونه‌ای موفق در خصوصی‌سازی و ارتقای صنعت خودرو تبدیل شود. نمایشگاه شیراز 1404، با نمایش محصولات متنوع و هویت بصری جدید، نشان داد که ایران‌خودرو در مسیر درستی قرار دارد، اما موفقیت کامل به حمایت‌های سیاستی وابسته است.