ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری تسنیم، تا به امروز 9 گرندپری از فصل فرمول یک 2025 به پایان رسیده است، یعنی بیش از یک سوم رقابتها. اکنون میتوان به راحتی بررسی کرد که تصمیمات مهم تیمها و رانندگان در قراردادهای سال جاری چقدر مؤثر بوده است. چه کسانی درست عمل کردند و چه کسانی اشتباه؟
جایگزینی همیلتون با ساینس در فراری
رتبهبندی (از 5): 1
بسیاری تصور کردند همه چیز دقیقاً به همین شکل پیش خواهد رفت؛ از نظر ورزشی خرید لوئیس همیلتون برای فراری هیچ توجیهی ندارد. اگر راننده اسپانیایی (کارلوس ساینس) در سطح شارل لکلرک عمل کند، موناکو را تحت فشار بگذارد و رقابتی سالم برقرار سازد، قهرمان هفت دوره جهان تنها پس از 9 گرندپری در شانگهای توانست سرعت درخشانی از خود نشان دهد.
مشکلات تعیین خط همیلتون که از فصل گذشته در مرسدس آغاز شده بود، هنوز برطرف نشده اما اکنون با سرعت ضعیف مسابقهای که امری جدید است، شدت یافته است؛ به همین دلیل اگر همیلتون به هر دلیلی در پیست از لکلرک جلو بزند، فقط به خاطر دستور تیمی برای تعویض جایگاه است.
میدانیم هماهنگی فراری و همیلتون از نظر بازاریابی جادویی است اما از نظر ورزشی تاکنون یک شکست آشکار به حساب میآید. تنها امید باقیمانده، سازگاری همیلتون 41 ساله با قوانین جدید 2026 و ادامه تلاش برای هشتمین عنوان قهرمانی است.
مرسدس روی آنتونلی حساب کرد
رتبهبندی (از 5): 3
با وجود گزینههای باتجربه برای جایگزینی همیلتون در مرسدس، توتو ولف (رئیس مرسدس) ریسک کرده و ارتقاء آندرهآ کیمی آنتونلی جوان، معروف به «فرستاپن مرسدس»، به فرمول یک را تسریع کرده است. نتایج اولیه کاملاً قابل پیشبینی است: این ایتالیایی شکست نخورده اما هنوز توان رقابت با جرج راسل را ندارد. راسل در تعیین خط 8 - 1، در مسابقه 9 - صفر و در امتیاز 111 به 48 جلوتر است.
اگر راننده باتجربهتری (ساینس، اوکون، بوتاس و ...) به جای آنتونلی بود، مرسدس اکنون جایگاه دوم در ردهبندی تیمی را داشت اما این تصمیم چندان بد نیست؛ از ابتدا مشخص بود که 2025 دورهای برای یادگیری کیمی است تا در 2026 بدرخشد. حتی اسکار پیاستری، صدرنشین فعلی جدول فرمول یک قبل از رسیدن به سطح بالا دو فصل زیر سایه لاندو نوریس بود؛ با وجود اینکه او به طور مداوم در راهیابی به فرمول یک بهتر عمل کرد، بنابرین در کوتاهمدت مرسدس متضرر شده اما اگر خطایی باشد، آن مربوط به فصلهای آتی خواهد بود.
ردبول از پذیرش ساینس و آلونسو خودداری میکند
رتبهبندی (از 5): 1
ردبول به تیمی تبدیل شده که به جای رانندگان باتجربه، روی استعدادهای جوان خود حساب باز کرده است؛ حتی با وجود اینکه کارلوس ساینس و فرناندو آلونسو به عنوان جایگزین سرجیو پرس در دسترس بودند. این تصمیم قابل فهم است؛ آنها به طور سنتی به جوانان خود فرصت میدهند و لاوسون در فصل گذشته بسیار امیدوارکننده ظاهر شد.
نتیجه را میدانیم؛ دو گرندپری و تستهای زمستانی برای لیام لاوسن کافی بود تا به طور ناامیدکنندهای نشان دهد، چرا مدیریت ردبول تصمیم به بازگرداندن او به فائنزا گرفت. شکستهای لاوسون و جایگزینش یعنی تسونودا نشان میدهد مشکل فقط در رانندگان نیست، به خصوص که پرس باتجربه نیز نتوانسته بود موفق شود. پرسش این است: اگر خودرو اینقدر نامطمئن است، آیا واقعاً ارزش داشت آن را به ساینس یا آلونسو بسپارند؟ شکست آلونسو مطمئناً مهندسان را به فکر واداشت که این شرایط نباید ادامه پیدا کند؛ یا قهرمانی به دست آید یا باید به دنبال تغییرات اساسی بود.
ساینس ویلیامز را انتخاب میکند
رتبهبندی (از 5): 5
اگر مدیران تیم فراری در کنار گذاشتن کارلوس ساینس اشتباه کردند، خود او با انتخاب بین ویلیامز، آئودی و آلپاین تصمیم بسیار درستی گرفت؛ حداقل در کوتاهمدت. آئودی به دلیل موتور داخلی در 2026 احتمالاً ضعیف عمل خواهد کرد اما فرانسویها ممکن است پس از تغییر به موتورهای مرسدس، ویلیامز را شکست دهند. درست است که ویلیامز توسعه خودروی فعلی را متوقف کرده اما این میتواند زمینهساز عملکرد بهتر در 2026 باشد. پس جای نگرانی نیست.
.
هالکنبرگ به آئودی منتقل میشود
رتبهبندی (از 5): 3
این راننده آلمانی میتوانست قراردادش را با هاس تمدید کند اما ترجیح داد دوران حرفهای خود را با شکوه در آئودی به پایان برساند. شاید این تصمیم در 2026 دردسرساز باشد، اما نتایج فصل جاری متفاوت است. اگر قبل از گرندپری اسپانیا صحبت میکردیم، در مورد تیمی با جایگاه آخر که فقط یک بار به صورت اتفاقی امتیاز کسب کرده بود، حرف میزدیم. اما بهروزرسانی مهم آئودی جواب داد و نیکو و خود تیم را به مدعیان امتیاز تبدیل کرد.
هالکنبرگ تیم متوسطی را با تیم دیگری عوض کرده اما با حقوق بیشتر و جایگاه ارزشمند به عنوان سفیر برند آئودی. نه شکست بود و نه هیجان؛ مطابق کل دوران حرفهای او در فرمول یک.
آلپاین، هاس، آئودی، ریسینگ بولز: شرطبندی عظیم روی تازهواردها
رتبهبندی (از 5): هاس 4، آلپاین 2، آئودی 4، ریسینگ بولز 5
یک سال مانده به تغییر قوانین، مرسدس و ردبول تصمیم گرفتند که زمان مناسبی برای فرصت دادن به جوانان است و نتایج واقعی حتی بهتر از انتظار بود، البته هواداران آلپاین و جک دوهان ممکن است مخالف باشند اما چه کسی میتواند تیمی را که قصد داشت راننده استرالیایی را قبل از فصل اخراج کند، سرزنش کند؟
در داستانهای برمن و بورتولتو همه چیز خوب است. الیور فرصت خوبی برای درخشش داشت، بنابراین ریسک هاس بزرگ نبود. اشتباهات معمول تازهکاران هست اما نگرانکننده نیست. درباره بورتولتو، کارشناسان نسبت به توانایی او در فرمول 2 تردید داشتند اما او اکنون از نظر سرعت تقریباً به هالکنبرگ باتجربه نزدیک است، مخصوصاً در تعیین خط. در مسابقات دشوارتر هنوز جای پیشرفت دارد اما آئودی انتخاب خوبی کرده و یک استعداد واقعی را جذب کرده است.
داستان ایساک هاجار در ریسینگ بولز نیز جالب است. برخی معتقد بودند ردبول به او فرصت داد نه از سر علاقه، بلکه به خاطر ناچاری. پرس جایگزین لاوسون شد، لیندبلاد جوان است و کولاپینتو قابل خرید نیست، بنابراین آنها مجبور بودند جای خالی را پر کنند. اما هاجار چنان قدرتمند ظاهر شد که اکنون همه نگرانند اگر او زود به تیم اصلی برسد و حرفهاش خراب شود، افسوس خواهند خورد. این ترسها برای آینده است اما فعلاً باید گفت تصمیم ردبول برای پیروی از سنت خود بهتر از انتظار عمل کرده است.
انتهای پیام/