ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سدان جدید پارس خودرو، پارس نوآ نام دارد. محصولی که بر اساس پلت فرم B0 رنو تندر 90 ساخته شده است. یکی از ویژگیهای این پلت فرم که در نسلهای گذشته خودروهای رنو و نیسان مورد استفاده قرار میگرفت، استفاده کمتر از سیستمهای الکتریکی در ساختار کلی خودرو است. این ویژگی سبب تولید ارزانتر و هزینههای نگهداری کمتر میشود. همین رویه در سدان پارس نوآ هم تکرار شده و به طور مثال: کلیدهای شیشهبالابر در جلو و عقب بر روی قسمت مرکزی کنسول نصب شدهاند که سبب کاهش هزینهها و استفاده کمتر از دسته سیم درون رودریها میشود.
یکی از نکاتی که در بین خریداران ال نود در ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفت، ایمنی بالا و مقاومت در برابر تصادفات بود. تضمینکننده این ادعا کسب 3 ستاره ایمنی یوروانکپ در معتبرترین مرکز تست تصادف خودرویی است. از آنجایی که پارس نوآ هم روی همین ساختار ساخته شده، میتوان انتطار عملکردی مشابه با همزاد فرانسوی از این خودرو جدید داشت، اما دلیل ایمنی بالای ایمنی این ساختار چیست؟ بی شک یکی از ویژگیهای مثبت این پلت فرم استفاده از فولاد با مقاومت بالا است که سبب آسیب کمتر بر پیکره اصلی خودرو و دفع ضربات هنگام تصادفات میشود. نکته بعدی سر شاسیهای مقاوم است که بین سپر و شاسی قرار گرفته تا در هنگام ضربات بتواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. برای اشاره بد نیست بدانید که سر شاسی (Crash Box) وظیفه جذب انرژی ناشی از ضربه در هنگام برخورد (اساسا ضربات با سرعت کم) را دارد. به همین منظور معمولا این قطعه به گونهای طراحی میشود که صورت خاصی تغییر شکل داده و هنگام جذب ضربه، آن را به کابین و شاسی اصلی خودرو انتقال ندهد. همچنین طبق گفته مدیران شرکت پلت فرم پارسنوآ در بخش کف خودرو و رکابها دستخوش تغییراتی شده که سبب افزایش ایمنی هنگام ضربات جانبی به سازه اصلی خودرو شده است.
معمولا خودروسازان در خودروهای اقتصادی که طراحی و توسعه میدهند، از المانهای ارزان سازی شده استفاده میکنند. به طور مثال سعی میکنند در طراحی چراغها از سادهترین سیستمهای موجود استفاده کنند که در محصول تندر 90 این اتفاق افتاده بود و چراغهای این خودرو از نوع هالوژنی بود، اما پارس خودرو به دو دلیل طراحی این قطعه را مورد بازنگری قرار داد. یک عملکرد سیستم روشنایی و دو بحث زیبایی شناختی در طراحی که اتفاقا هر دو این موردها سبب شده تا با خودرویی به روزتر چه از نظر زیبایی و چه از نظر عملکرد چراغها طرف باشیم. چراغهای جلو از سیستم پروژکتور لنز (PES) استفاده میکنند که سبب خط کات بهتر، افزایش برد نور چراغها و الگوی بهتر نوردهی به نسبت سیستمهای سادهتر میشود. همین تغییر در چراغهای عقب هم تکرار شده که سبب شده تا در نگاه اول حس خودرویی به روزتر را از این خودرو بگیریم.
یکی دیگر از بخشهایی که معمولا در ساختار کلی پلتفرمها دچار تغییرات میشوند، سیستمهای مدیریت برق و شبکه و تجهیزات الکتریکی است. به طور مثال سیستم تهویه این خودرو که بر خلاف تندر 90 از نوع الکتریکی است یا سیستم تنظیم ارتفاع چراغهای جلو که از نوع تنظیم الکتریکی است در حالی که در تندر 90 این مکانیزم از طریق کابل قابل تنظیم بود.