ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در مطلبی نوشت: با وجود هشدارهای اقتصاددانان برجسته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با سیاست حمایتگرایانه «اول آمریکا» خود، مسیری را آغاز کرده است که اقتصاد بینالمللی را آشفته میکند.
اولین اثرات این سیاست ها اکنون در روابط اقتصادی ایالات متحده با آلمان آشکار میشود. طبق گزارش بوندسبانک آلمان، شرکتهای آلمانی در ماههای فوریه و مارس سال جاری تنها 265 میلیون یورو در ایالات متحده سرمایهگذاری کردهاند.
تحلیلی از سوی موسسه اقتصادی آلمان (IW) نشان میدهد که این رقم 18 برابر کمتر از میانگین سالهای 2010 تا 2024 است که مزان این سرمایه گذری 4.6 میلیارد یورو بوده است.
سامینا سلطان، کارشناس تجارت خارجی IW، یک سیگنال هشدار دهنده در این آمار میبیند و اعلام کرده که این روند نشان میدهد که شرکتهای آلمانی در حال حاضر سرمایهگذاریهای خود را در ایالات متحده آمریکا متوقف کردهاند.
نگاهی به سال گذشته در دوران ریاست جمهوری جو بایدن نیز این کاهش را برجسته میکند: در همین دوره، اقتصاد آلمان 8.7 میلیارد یورو در ایالات متحده سرمایهگذاری کرد.
IW این کاهش را به عدم قطعیت و ناامنی ها در اقتصاد جهانی ناشی از تعرفههای تنبیهی ترامپ نسبت میدهد. آخرین باری که حجم این سرمایهگذاری کمتر بود، در طول سال اول ریاست جمهوری بیل کلینتون، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، بود.
در دوران ترامپ، شرکتها احتمالاً با احتیاط بیشتری عمل کردند، زیرا این جمهوریخواه آمریکایی پیش از این در طول مبارزات انتخاباتی استراتژی «اول آمریکا» خود را اعلام کرده بود. سلطان افزود: هر کسی که تصمیم به سرمایهگذاری مبالغ هنگفت میگیرد، به قابلیت اطمینان و پیشبینیپذیری نیاز دارد. هیچکدام از این دو در حال حاضر در ایالات متحده موجود نیست.
با این همه ایالات متحده آمریکا همچنان یکی از مهمترین مقاصد سرمایهگذاری مستقیم آلمان، به ویژه در بخشهای خودرو و قطعات خودرو، مهندسی مکانیک و خدمات اطلاعات و ارتباطات است.
طبق اعلام وزارت امور اقتصادی و حفاظت از آب و هوای فدرال آلمان، شرکتهای تابعه آلمانی در سال 2021 در مجموع 923،600 نفر را در ایالات متحده استخدام کردهاند. اگرچه آلمان سالها پس از ژاپن، کانادا و بریتانیا چهارمین سرمایهگذار مستقیم بزرگ ایالات متحده بود، اما ترامپ در طول اولین دوره ریاست جمهوری خود، جمهوری فدرال را هدف قرار داده و شرایط را تغییر داد.
ترامپ، همانند دوره اول ریاست جمهوری خود، از تراز تجاری نامتوازن انتقاد می کرد. در سال 2024، آلمان کالاهایی به ارزش 161.4 میلیارد یورو به ایالات متحده آمریکا صادر کرد، در حالی که شرکتهای آمریکایی فقط کالاهایی به ارزش 91.4 میلیارد یورو به آلمان تحویل دادند.
در عین حال با وجود تمایلات ضعیف سرمایهگذاری کنونی شرکتهای آلمانی همچنان نسبت به بازار ایالات متحده خوشبین هستند. طبق «چشمانداز کسبوکار آلمانی-آمریکایی» (GABO)، 95 درصد از شرکتهای مورد بررسی انتظار رشد اقتصادی در ایالات متحده را در سال 2025 دارند.
با این وجود سیاستهای ترامپ باعث نگرانی شرکتهای آلمانی شده است: حدود 93 درصد از پاسخدهندگان در این بررسی معتقدند که به دلیل مقررات سختگیرانه ویزا و مهاجرت، کمتر قادر به جذب متخصصان واجد شرایط خواهند بود. آنها همچنین انتظار دارند که افزایش تنشهای تجاری چالشهای بیشتری را ایجاد کند.
انتهای پیام/