تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3997246
شناسه : 3997246
تاریخ :
زنجیره تأمین یا وابستگی؟ناتوانی بهمن در مدیریت بحران تولید اقتصاد ایران: با ماندن ECU، ایربگ و گیربکس در گمرک، بهمن موتور تولید را متوقف کرده و ۲۹۰ کارگر بلاتکلیف مانده اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در روزهایی که بازار خودرو به شدت راکد و تشنه عرضه است، بهمن موتور به عنوان یکی از تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی در کشور، با توقف کامل تولید در بخش سواری مواجه شده است.

این تعطیلی شامل دو بخش حیاتی یعنی پرس‌شاپ و بدنه‌سازی است که جمعاً 290 نفر از نیروهای فنی و تخصصی شرکت را به بلاتکلیفی مطلق کشانده است.

پیش از این توقف، شرکت روزانه حدود 80 دستگاه فیدلیتی و 30 دستگاه ریسپکت تولید می‌کرد و ظرفیت اسمی خطوط تا 10 دستگاه در ساعت بود. با این حساب، بهمن موتور اکنون روزانه حداقل 110 دستگاه عدم‌النفع تولید دارد که مستقیماً روی درآمد عملیاتی، سهم بازار، و اعتماد عمومی اثرگذار است.

اما ریشه این بحران کجاست؟ پاسخ روشن است وابستگی مطلق به قطعات وارداتی خاص. قطعاتی چون ECU، ایربگ، اجزای گیربکس و سیستم فرمان که بدون آن‌ها خودرو حتی قابل روشن شدن هم نیست، هم‌اکنون در هزاران کانتینر در گمرک خاک می‌خورند. این وضعیت نشان می‌دهد شرکت فاقد انبار استراتژیک، مسیر تأمین جایگزین یا حتی برنامه‌ای ابتدایی برای پیش‌بینی اختلالات ارزی و گمرکی بوده است.

مدیریت بهمن موتور که سال‌ها با تبلیغات در مورد داخلی‌سازی و بومی‌سازی سعی در ارائه چهره‌ای مستقل از زنجیره جهانی داشته، حالا عملاً با یک تأخیر گمرکی، فلج شده و تمامی خطوطش به حالت تعلیق درآمده‌اند. حتی بدتر از آن، نبود شفافیت و سکوت رسانه‌ای شرکت در قبال این بحران، نمادی از بی‌پاسخ‌بودن به سهامداران، مشتریان و کارگران است.

در چنین شرایطی، نه‌تنها مشتریان منتظر تحویل خودروهای ثبت‌نامی متضرر می‌شوند، بلکه این خلأ عرضه باعث افزایش قیمت خودروهای بهمن در بازار آزاد و تقویت سوداگری در بازار می‌شود.

انتهای پیام/