ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
حجت الاسلام سعید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه انسانها، سازمانها و مراکز مختلف ناگزیر باید تعریف روشن و دقیقی از سهگانه مأموریت، معرفت و مهارت خود داشته باشند، گفت: عنصر مأموریت (رسالت) در مقایسه با دو قرینش از اهمیت فوقالعاده ای برخوردار است به حدی که در صورت ابهام یا نقصان آن عرصه معرفت آموزی دچار خام خوری یا پرخوری و مهارت آموزی دچار اختلال میشود.
وی افزود: به عنوان مثال اگر شخصی خود را برای یک جهاد رسانهای آماده میکند قطعاً معرفت و خوراک و مهارت متناسب با آن را لازم دارد تا کسی خود را برای یک جنگ نظامی آماده میکند.
احمدی ادامه داد: شأن مأموریت گرایی حوزه علمیه، تابعی از اقتضائات، فرصتها و نقاط قوت و تهدیدها و چالشهای پیش روی آن است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوزه علمیه در یکصدمین سالگرد باز تأسیس خود باید مأموریت خود را بازتعریف و باز آفرینی کند، چرا که حوزه پویا و بالنده و زنده در مقیاس جهانی نیازمند رویکردهای جدیدی برای معرفت و مهارت آموزی است، گفت: با پیوستهای انفعالی نمیتواند کنشگری درخوری در جهان امروزی داشت.
احمدی با بیان اینکه حوزه در بعثت امروزی خود باید نقش پیامبری خود را نسبت به عرصههای فکری، علمی، اخلاقی و سبک زندگی و بحرانهای عصر حاضر با پیچیدگیهای نانو، بایو و هوش مصنوعی ایفا کند، افزود: در قلمرو وسیع ادراک سازی و جنگ روایتها روایت معتبر خود را از انسان و ساحتهای آن در مقابل روایتهای مخدوش و انحرافی به انسان جدید معرفی نماید.
وی ادامه داد: حوزه علمیه -با تمام مشکلات و مصائبی که خواسته یا ناخواسته از آن رنج میبرد ظرفیت جهش و تعالی را دارد و این ظرفیت از یک سو مدیون جاودانگی قرآن کریم و مکتب اهل بیت (علیه السلام) است که در فقه و فلسفه و عرفان اسلامی و نظام ارزشی آن تبلور یافته و از سوی دیگر مرهون عرصه سازی و بازیگری جدی انقلاب اسلامی در دنیای کنونی است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: این ضرورت تصحیح نسبت حوزه با انقلاب اسلامی و نظام مسائل آن را دوچندان میکند، حوزه اگر با انقلاب اسلامی هم آرمان و هم افق نشود قدرت زیست و مقابله با جهان غرب را نخواهد داشت همچنانکه مکاتب دیگر در مقابل هژمون پوشالی غرب به انهیار و افول گراییده اند.
احمدی افزود: حوزه در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند ایده گام دومی است، این ایده پردازی ذیل بیانیه گام دوم میتواند حوزه را از نظر عِده و عُده ارتقا داده و عقب ماندگی را جبران و او را در سلوک ذیل نظریه نظام انقلابی مدد کند.