تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3993470
شناسه : 3993470
تاریخ :
تخلف ۱۰ همتی برخی واردکنندگان تایر در یک سال گذشته اقتصاد ایران: در سال گذشته تایرسازان ۲۲۰ میلیون یورو ارز دریافت کردند اما واردکنندگان یک میلیارد یورو ارز گرفتند

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ویروس بیش‌اظهاری قیمت‌ها توسط واردکنندگان تایر، بار دیگر صنعت و بازار تایر کشور را درگیر بیماری کرد. برخی واردکنندگان تایر در شرایطی تایر به‌کشور وارد می‌کنند که در سایه نبود نظارت‌های قانونی، قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از قیمت خرید خود را برای دریافت ارز از دولت اظهارمی‌کنند. پدیده‌ای به نام بیش‌اظهاری که مبالغ سنگینی از منابع ارزی کشور را به‌جیب عده‌ای خاص سرازیر می‌کند.

این سخنان مدیرعامل گروه صنعتی بارز و عضو هیات‌مدیره انجمن صنعت تایر ایران است که در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» از تخلف و بیش‌اظهاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی بخشی از واردکنندگان تایر خبر داد.

جمال میرزایی با گلایه از ناعادلانه بودن تعرفه‌های واردات تایر اعم از باری-اتوبوسی و سواری گفت: «پیش از این سود بازرگانی واردات تایر به‌کشور ۲۸ درصد بود که با پیگیری‌های مکرر واردکنندگان به ۶ درصد کاهش یافت. اما امسال در اقدامی عجیب سود بازرگانی واردات تایرهای سواری تنها ۱۰ درصد بالا رفت و در بخش تایرهای باری-اتوبوسی نیز سود بازرگانی همچنان یک درصد تعیین شده که با ۴ درصد هزینه گمرکی، این تایرها تنها با ۵ درصد راهی بازار می‌شوند.»

وی مشکل اصلی واردات را خلاف‌اظهاری‌های گمرکی یا همان بیش‌اظهاری‌هایی دانست که در عرف بازار به آن« over price » می‌گویند.

میرزایی خاطرنشان کرد: «اعمال تعرفه‌های ۱۵۰ درصدی ترامپ روی کالاهای چینی، ادامه حضور برندهای چینی را در بازار آمریکا با مشکل مواجه کرده است و همین موضوع سبب شده است کشتی‌های آماده حرکت تایرهای چینی به‌بازار آمریکا متوقف شده و به‌دنبال بازار جدید در آسیا بگردند. همین موضوع وقتی با جایزه صادراتی تایرسازان چینی که دولت برایشان تا ۱۳ درصد تعیین کرده است همراه شود، حجم سود واردکنندگان را به‌شدت افزایش می‌دهد و منابع ارزی کشور را به‌مسیرهای نادرست سرازیر و هدایت می‌کند.»

وی با اشاره دوباره به‌تخلف ۱۰ هزار میلیاردتومانی واردات تایر در سال گذشته گفت: «واردکنندگان تایر سال گذشته یک میلیارد یورو ارز با نرخ نیمایی دریافت کردند که بر اساس مقایسه قیمت اظهار شده آن‌ها در گمرک، با قیمت کالا در چین، تخلفی نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان به‌واسطه تخلف برخی از آن‌ها صورت گرفته است. این درحالی است که برخی افراد در وزارت صمت بیرق مبارزه با تولید به‌دست گرفته‌اند و برای واردات مواداولیه تایر تعرفه ۱۵ درصدی را لحاظ کرده‌اند. این یعنی ما حتی امکان رقابت با کالای چینی با تعرفه واردات یک درصد را نیز نداریم. این درحالی است که تمام این تصمیمات توسط یک نفر گرفته می‌شود و بدون کار کارشناسی و گروهی ظلم بزرگی به‌صنعت کشور می‌شود.»

وی دلیل این اظهار نظر را میزان تخصیص ارز به صنعت تایر در سال گذشته دانست و گفت: «ما در سال گذشته تقاضای ۳۰۰ میلیون‌یورو ارز داشتیم که تنها ۲۲۰ میلیون آن به صنعت تایر پرداخت شد. از سوی دیگر واردکنندگانی که تنها به ۵۰۰ میلیون‌یورو ارز برای واردات نیاز داشتند، درسالی که گذشت موفق به‌دریافت یک میلیارد یورو ارز شدند. این موضوع را وقتی در برابر قیمت‌های چندبرابری تولیدکنندگان داخلی مواداولیه درمقایسه با نمونه‌های وارداتی قرار دهیم، به ظلمی که در حق این صنعت می‌شود، پی می‌بریم. به‌عنوان مثال نخ تولید داخل تا ۶۰ درصد گران‌تر از نمونه خارجی بوده و دوده و کائوچوی مصنوعی ایرانی نیز تا ۴۰ درصد گران‌تر از نمونه وارداتی به‌صنعت تایر فروخته می‌شود. ظلم بزرگی که نه تنها ترمز توسعه صنعت خواهد بود، بلکه درنهایت سبب وارد ‌آمدن آسیب شدید به صنعت تایر نیز خواهد شد.»