ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حج و عمره از اعمال عبادی هستند و در تمامی اعمال عبادی توجه به دو چیز ضروری است؛ یکی عنوان عمل که باید در نیت مشخص شود، مثلاً در نماز باید معین شود که این نماز نماز ظهر است، ادا، قضا یا نیابتی است؛ بهسخن دیگر برای پرهیز از ابهام و اشتراک در عبادات چارهای جز قصد عنوان مخصوص نیست تا نوع آن عبادت مشخص شود، ضمن اینکه قصد عنوان در ابتدای عمل کافی نیست، بلکه دوام آن در مرحله بقا نیز معتبر است علاوه بر آن هدف از بهجای آوردن آن عبادت که تقرب به خداست باید مد نظر قرار گیرد.
البته در قصد قربت کافی است مکلف توجه کند که امتثال عمل بهدلیل اجرای فرمان خداوند است اگرچه درجه وجودی هر امتثالکننده در میزان معرفت او در قصد قربت نقشی اساسی دارد.
وجه تمایز احرام عمره و احرام تمتع
احرام، آغاز عمل در عمره مفرده و حج تمتع است؛ این دو احرام در بسیاری از احکام و آداب مشترکاند و صرفاً با همان عنوان قصدی یا نیت هنگام احرام از یکدیگر جدا میشوند و در اموری نیز با یکدیگر تفاوت پیدا میکنند، حقیقت احرام در عمره تمتع و حج تمتع یکی است و به همه اسراری که در پرتو اجابت ندا و دعوت حقتعالی است باید توجه کرد.
نکته حائز اهمیتی که احرام حج تمتع را از احرام عمره تمتع جدا میکند، این است که در احرام عمره، زائر خارج از حرم است و باید از میقاتی که خارج از حرم است، احرام ببندد تا اجازه ورود به حرم پیدا کند؛ اما در احرام حج تمتع، زائر در مکه و حرم است و باید از حرم احرام ببندد، از حرم خارج شود و با انجام دادن اعمالی به حرم بازگردد که این عمل سرّ عظیمی دارد.
احرام قبلی برای ورود به حرم بود؛ اما اینک زائر در حرم است و باید برای هدفی بالاتر از ورود به حرم احرام ببندد؛ در حقیقت زائر بیت الله الحرام ابتدا با گزاردن اعمال عمره به حیات تازهای میرسد و ظرفیت پیدا میکند که به احرام حج متلبّس شود و آنگاه مقصود خود را طلب کند.
مقصود او وفا به عهد الهی است؛ آن عهد الهی نیز رسیدن به حجالبیت است. برای رسیدن به حجالبیتی که خدای سبحان از زائرش خواسته احرام دیگری لازم است، حاجی باید در حرم احرام ببندد به منزل عرفات که خارج از حرم است برود و از آنجا به منزل مشعرالحرام که حرم است، وارد شود و پس از اعمال روز عید قربان به طواف زیارت طواف که طواف لقاست نائل آید.
آداب احرام تمتع
احرام حج احرامی متفاوت و پر از اسرار است؛ ازاینرو برای آن آداب خاصی قرار داده شده است از آن جمله مستحب است زائر برای احرام حج تمتع با پای برهنه و با کمال وقار و آرامش داخل مسجد الحرام شود و اگر ممکن است بعد از نماز ظهر و در محل حجر اسماعیل یا مقام ابراهیم و در روز ترویه احرام ببندد.
حضرت امام جعفر صادق(ع) دراینباره فرمود: وقتی خواستی روز ترویه مُحرم شوی، شارب خود را بگیر ناخنهای خود را کوتاه، موی بدن خود را ازاله و غسل کن، جامه احرام بپوش و به مسجد الحرام بیا و قبل از آنکه محرم شوی، شش رکعت نماز بهجای آور و دعا کن و از خدا کمک بگیر و بگو؛ «اللّهم إنی أریدُ الحَجَّ فَیَسرِّه لِی، وَحُلَّى حَیثُ حَبَستَنى لِقَدَرِكَ الَّذى قَدَّرتَ عَلَیَّ»، همچنین بگو؛ «أُحرِمُ لَكَ شَعرى وَ بَشَرِى وَ حَمِی وَ دَمـى مِنَ النِّسَاءِ وَ النِّیابِ وَ الطیب، أریدُ بِذلِكَ وَجهَكَ وَ الدار الآخِرَةَ وَ حُلَّنی حیث حَبَستَنى لِقَدَرِكَ الَّذى قَدَرتَ عَلَى».
بعد از این دعا لبیک بگو و در ادامه لبیکها این جمله را بگو؛ «لبیک بِحَجَّةٍ تَمامُها وَ بَلاغُها عَلَیک». از آنجا که مستحب است زائر ابتدا به منا برود و سپس راهی عرفات شود، آن حضرت در پایان فرمود؛ اگر میتوانید، وقت زوال خورشید به منا بروید؛ وگرنه هر وقت مقدورتان شد به منا بروید.
انتهای پیام/+