ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
هماکنون ارزش برند این شرکت حدود ۲۵۰ میلیارد یوآن (تقریبا ۳.۴۵ میلیارددلار آمریکا) برآورد شده است. چری در رتبه ۴۵ برندهای برتر کشور چین قرار گرفته و جزو سه برند برتر خودروسازی چین درسطح بینالمللی محسوب میشود. مدیران ارشد چری در حاشیه مراسم افتتاحیه غرفه این برند در نمایشگاه شانگهای بر تمرکز شرکت چری بر چهار حوزه کلیدی برقیسازی، هوش مصنوعی، ثبات و روند جهانی شدن تاکید کردند. شایان ذکر است این شرکت با فروش بیش از ۱۶ میلیوندستگاه خودرو در سراسر جهان بهمدت ۲۲ سال پیاپی، جزو برترین صادرکنندگان خودرو چین بوده است.
آریزو ۹ و ویژگیهایی برای دینامیک رانندگی سطح بالا
میتوان با احتمال زیاد ادعا کرد که یکی از خاصترین خودروهایی که شاید در آیندهای نه چندان دور شاهد حضور آن در بازار باشیم، فالوین ۹ است. این خودرو از آریزو ۸ ابعاد بزرگتر و درعین حال قوای محرکه قویتری دارد. نخستینبار در سال ۲۰۲۳ نمونههای کانسپت این خودرو بهنمایش درآمدند.
این خودرو در نسخههای مختلفی تولید شده که یکی از قویترین نمونههای آن مجهز بهیک موتور بنزینی و دو موتور الکتریکی است که درمجموع بیش از ۶۰۰ اسببخار قدرت و ۹۰۰ نیوتونمتر گشتاور را تولید کرده و به هر چهار چرخ منتقل میکند.
از جمله امکانات این خودرو میتوان به: سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، شارژر وایرلس، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک دوکاناله، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب، قابلیت باز و بسته شدن پرده سقف پانورامیک عقب، مالتیمدیای لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، دستیارهای کمکی رانندگی (کروزکنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، رادار نقطهکور و نوربالای اتوماتیک)، دوربین ثبت وقایع، رینگ ۲۰ اینچی آلومینیومی و کلاستر دیجیتالی اشاره کرد که تا حد زیادی چشمگیر است.
برندهای چینی با تکیه بر فناوری، در حال شکستن انحصار برندهای قدرتمند سنتی در بازار سدانهای متوسط تا بزرگ (کلاس C) هستند. چری نیز با مدل فنگیون A۹ که از لوکسگرایی و برابری فناوری برخوردار است، با تکیه بر توان فنی منحصربهفرد، فضای مشهود لوکس و DNA نوآورانه، استاندارد جدیدی برای خودروهای پرچمدار چینی در کلاس C تعریف کرده است. در شانگهای سه تیپ از این محصول جدید شامل نسخه اصلی چری A۹، نسخه چهارنفره (ویژه مدیران) و نسخه پرفورمنس این خودرو همزمان رونمایی شدند. هر یک از این سه مدل، مزایای خاص خود را دارند و با جایگاهیابی متفاوت و توانمندیهای منحصربهفرد، یک ماتریس سهبعدی محصولی و رقابتپذیری ترکیبی برای طیف وسیعتر مشتریان ایجاد کردهاند.
در کنار این، امکان ثبت سفارش اولیه برای این سه مدل فراهم شده و «چهار حق انحصاری» نظیر تحویل اولویتدار خودرو، رنگ بدنه سطح بالا و جعبه هدیه ممتاز برای مشتریان آن در بازار چین در نظر گرفته شده است. از ثبت ۵۰ هزار پیشسفارش در یک ماه تا غرفه شلوغ چری در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵، همهچیز نشان از این دارد که دلیل موفقیت چری A۹ در جلب توجه گسترده خریداران، بینش عمیق چری نسبت به بازار و اصل «تمرکز بر کاربر» است.
زنجیره نوآوری مبتنی بر فناوری که چری برای پاسخ به نیازهای کاربران در عصر جدید ایجاد کرده نیز نقش کلیدی در این موفقیت داشته است. در روزگار فعلی مصرفکنندگان هوشیارتر شدهاند و در تصمیمگیری برای خرید خودرو، ارتقای کیفیت زندگی را بهعنوان نیاز اصلی در نظر میگیرند. بهویژه در بازار خودروهای انرژی نو، مصرفگرایی هیجانی جای خود را به انتخابهای عقلانی داده است و دیگر نمیتوان تنها با قیمت پایین یا بازاریابی فریبنده، نظر مشتری را جلب کرد.
براساس گزارش «ارزیابی رفتار مصرفکننده خودرو چین ۲۰۲۵»، نوآوری بهتدریج بهنیروی محرک اصلی در صنعتخودرو تبدیل شده است. بر این اساس رقابت صرفا مبتنی بر قیمت پایین، نهتنها تاثیر قابلتوجهی بر فروش ندارد، بلکه در جلب رضایت مشتریان نیز ناموفق است. در مقابل، مصرفکنندگان بهمدلها و فناوریهای نوین علاقه نشان میدهند.
بهعبارت دیگر، رقابت فناورانه جایگزین رقابت قیمتی شده است. اما باید توجه داشت که «فناوری فراگیر» صرفا بهمعنای افزودن بیرویه قابلیتها نیست؛ بلکه باید بهطور کامل با نیازهای واقعی کاربران در کاربردهای مختلف خودرو هماهنگ باشد؛ تجربهای متناسب با سناریوهای گوناگون ایجاد کند و با نوآوری فناورانه برای مصرفکننده خلق ارزش کند.
«فناوری فراگیر» جداییناپذیر از اصل «تمرکز بر کاربر» و شناخت عمیق نیازهای اوست. موفقیت چری فنگیون A۹ در ثبت ۵۰ هزار سفارش در یک ماه، تا حد زیادی بهدلیل این نوع فناوری کاربرمحور است. از زمان آغاز برنامه مشارکت کاربران در توسعه چری A۹ در نمایشگاه پکن سال گذشته، کاربران بهطور فعال در طراحی بیرونی و داخلی، هوشمندسازی و تجربه محصول نقش داشتهاند. چری با تکیه بر توان بالای نوآوری فناورانه خود، نیازهای مطرحشده در این فرآیند را بهفناوری تبدیل کرده و در فنگیون A۹ بهکار گرفته است.
تیگو ۹
تیگو ۹ جدیدترین عضو خانواده تیگوها بهزودی در ایران عرضه خواهد شد. این خودرو که از ابعادی بزرگتر از تیگو ۸ بهره میبرد، قرار است در دو تیپ فنی راهی بازار شود. یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ که بهکمک سیستم تزریق سوخت مستقیم توانایی تولید ۲۵۰ اسببخار قدرت و ۳۹۰ نیوتونمتر گشتاور را دارد. تمام این نیرو توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود.
طبق ادعای شرکت مصرف سوخت ترکیبی تیگو ۹ با موتور ۲ لیتری، ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی دو دیفرانسیل عدد مناسبی محسوب میشود. نمونه دوم یک خودرو کاملا متفاوت و قدرتمند است.
یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که بههمراه موتور برقی، قدرتی بیش از ۴۰۰ اسببخار و گشتاوری در حدود ۶۰۰ نیوتونمتر را بهکمک نسل جدید سیستمهای انتقال قدرت هیبرید (DHT) بههر چهار چرخ منتقل میکند. در این مدل امکاناتی از قبیل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، مالتیمدیای لمسی با دوربین ۳۶۰ درجه، هدآپدیسپلی، روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، ماساژور صندلی راننده، شارژر وایرلس ۵۰ وات، درِ صندوق برقی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک جلو و عقب، دستیارهای کمکی رانندگی (کروزکنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، رادار نقطهکور و نور بالا اتوماتیک) بهچشم میخورد.
تیگو ۸
دومین کراساوور چری، تیگو ۸ با طراحی جدید است که با نام تیگو ۸ پلاس شناخته میشود. در بحث ظاهری، این خودرو با جلوپنجره و سپر متفاوت درمقایسه با تیگو ۸ موجود در ایران عرضه میشود. همچنین چراغهای عقب این خودرو حالا بهصورت بههم پیوسته شده که سبب شده است این خودرو عریضتر از قبل نشان دهد.
در داخل کابین نیز دیگر خبری از مالتیمدیا و کلاستر یکپارچه نیست و این دو قطعه جدا از یکدیگر روی خودرو نصب شدهاند. این خودرو همانند تیگو ۹، به دو موتور مجهز شده است. نخستین نسخه بهموتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو با پاشش سوخت مستقیم مجهز شده که در بهترین حالت ۱۹۷ اسببخار قدرت و ۲۹۰ نیوتونمتر گشتاور را تولید میکند.
دومین موتور قابل سفارش برای این خودرو، ۲ لیتری TGDI است که حداکثر توان تولیدی آن ۲۵۰ اسببخار و حداکثر گشتاور آن به ۳۹۰ نیوتونمتر میرسد که بهکمک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک این میزان قدرت و گشتاور به هر چهار چرخ منتقل میشود. سیستم تعلیق این خودرو در هر دو محور بهتعلیق مستقل مجهز شده که در محور جلو از نوع مکفرسون و در بخش عقب از نوع مولتیلینک است.
در بحث امکانات این خودرو میتوان بهسیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، شارژر وایرلس، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک دوکاناله، تریم داخلی چرمی، مالتیمدیای لمسی با سیستم صوتی sony، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، دوربین ثبت وقایع، دستگیره درهای مخفیشونده، آینه الکتروکرومیک، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، چراغهای LED و دستیارهای کمکی رانندگی (کروزکنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، رادار نقطهکور و نوربالای اتوماتیک) اشاره کرد که این سطح از امکانات برای یک مدل خودرو خانوادگی کاملا مناسب و درخور توجه است.