ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از انعقاد قرارداد بین شهرداری تهران با چین برای تأمین ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ورود این اتوبوسها به تهران از زمستان سال گذشته آغاز شد و در اسفندماه سال گذشته اولین بسته از اتوبوسهای چینی با حضور رئیسجمهور رونمایی و در خط میدان جمهوری- بهارستان به کار گرفته شد.
به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، تا پایان سال قبل ۲۰۰ دستگاه اتوبوس چینی به تهران وارد شده بود و در سال جدید نیز اتوبوسها به تدریج وارد ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت میشود.
در همین حین تأمین اتوبوس از سازندگان داخلی نیز دنبال شد که به دلیل بدعهدی تعدادی از سازندگان، ورود این دستگاهها به ناوگان کمی کٌندتر از واردات اتوبوسهای چینی پیش رفت و رئیس شورای شهر تهران طی ماههای گذشته چندین جلسه با سازندگان برگزار کرد تا روند تولید و تحویل تسریع شود و چندی پیش نیز مهدی چمران به خبرنگار شهر، اعلام کرد که گفتوگو با سازندگان داخلی روند مثبتی داشته اما با توجه به تجربیات گذشته، جزئیاتی از وعدههای مطرح شده، ارائه نمیشود تا شاهد تکرار بدقولیها نباشیم.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتقاد از بدعهدی خودروسازان داخلی، از تداوم پیگیریهای مدیریت شهری و فشار به تولیدکنندگان برای عمل به تعهداتشان خبر داد.
شهرداری به تعهدات خود نسبت به خودروسازان داخلی عمل کرده است
سید محمد آقامیری نیز گفت: مردم همواره با بدقولی تولیدکنندگان داخلی خودرو دست و پنجه نرم کردهاند و در تأمین اتوبوس نیز شاهد این بدعهدیها بودهایم اما چون به بهبود شرایط ناوگان نیاز داریم، جلساتی با سازندگان برگزار شده که تعهد تأمین ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه از سوی تولیدکنندگان عملیاتی شود.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: دو شرکت به تعهدات خود به خوبی عمل کردند و احتمال اینکه قرارداد با این دو شرکت تمدید شود، وجود دارد.
وی با بیان اینکه خودروسازان بهانههایی همچون تأمین منابع مالی را مطرح میکنند، یادآور شد: مدل مالی شهرداری از ابتدا مشخص و شامل دو بخش نقد و غیرنقد بوده است؛ شهرداری در اکثر موارد به تعهدات خود عمل کرده و در مواردی بیش از تعهد، عمل شده است.
آقامیری همچنین تصریح کرد: هیچیک از پاسخهایی که سازندگان داخلی در خصوص تأخیر در تحویل اتوبوسها دادهاند، قانعکننده نبود اما ما فشار میآوریم که باقی مانده اتوبوسهای وعده داده شده را امسال تحویل دهند.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روال ورود اتوبوسهای چینی به خوبی طی میشود، گفت: تمام تلاش بر این است تا پایان امسال تمام ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه برقی وارد تهران شود. در حال حاضر تعدادی اتوبوسها در گمرک در انتظار ترخیص است و تعدادی نیز در حال ورود به کشور قرار دارد و این روال تا پایان سال به تدریج طی خواهد شد.
۱۱۰ دستگاه اتوبوس چینی در گمرک بندرعباس و ۱۲۰ دستگاه در مسیر ایران
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: تا پایان خردادماه امسال تعداد اتوبوسهای برقی تحویلی از چین به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
وی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۱۰ دستگاه در حال ترخیص از گمرک و ۱۲۰ دستگاه نیز در حال حمل با کشتی از چین به سمت ایران است.
گفتنی است؛ هرمزی چندی پیش نیز از تأمین ۷۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی از محل قرارداد با شرکتهای داخلی عقاب و اسنا در نیمه اول سال جاری خبر داده بود.
علاوه بر این در ماههای گذشته رئیس شورای شهر تهران نیز اعلام کرده بود که مدیریت شهری در حال رایزنی برای انعقاد قرارداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین با سازندگان داخلی و خارجیست.
با واردات اتوبوسهای برقی از چین، همراهی سازندگانی داخلی در تأمین اتوبوسهای وعده داده شده و همچنین نهایی شدن قرارداد تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین، میتوان امیدوار بود که تا پایان دوره ششم مدیریت شهری بخشی از نیازهای ناوگان اتوبوسرانی پایتخت تأمین شود.