ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اظهار کرد: اوضاع حملونقل عمومی پایتخت اصلاً زیبنده شهروندان نیست؛ به همین دلیل، از سال نخست، مهمترین اولویت ششمین دوره مدیریت شهری، بازآماد و بهروزرسانی این ناوگان، بهویژه در بخش اتوبوسرانی انتخاب شد.
وی با اشاره به اینکه برای خدمترسانی نسبتاً شایسته به شهروندان، دستکم به 9000 دستگاه اتوبوس نیاز است، بیان داشت: سال 1400، زمانی که ششمین دوره مدیریت شهری کار خود را آغاز کرد، تنها حدود 900 دستگاه اتوبوس فعال در خیابانها وجود داشت! این در حالی است که اوایل دهه 90، حدود 5000 دستگاه اتوبوس در خیابانهای شهر تردد میکرد.
محمدخانی با یادآوری اینکه رکورد خریداری اتوبوس توسط شهرداری تهران در سال گذشته شکسته شد، ادامه داد: در هیچ دورهای – حتی 12 سال مدیریت قالیباف – مدیریت شهری «بهتنهایی» این تعداد اتوبوس را که در دوره فعلی خریداری شده، به خدمت نگرفته بود. عمده اتوبوسهای قبلی با مساعدت دولت به ناوگان عمومی شهر اضافه شده بودند.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: سال گذشته، میزان اتوبوسهایی که تمام اعتبار خریداری آنها فقط توسط مدیریت شهری پرداخت شده، از مرز 1500 دستگاه گذشت که رکوردی برای تمام تاریخ بلدیه است. البته در سال 1401، حدود 170 دستگاه و در سال 1402، 97 دستگاه اتوبوس جدید با مشارکت دولت تحویل شهرداری تهران شد.
وی در پاسخ به این سؤال که در سال جاری چه تعداد اتوبوس به ناوگان شهری افزوده میشود، اظهار کرد: در سال گذشته، از محل قراردادهای مستقیم شهرداری با تولیدکنندگان داخلی، حدود 650 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شد. بعلاوه، 190 دستگاه اتوبوس تمامبرقی با آلایندگی صفر نیز از کشور چین به دست ما رسید.
محمدخانی افزود: از محل قراردادهای داخلی، حدود 450 دستگاه از تعهدات شرکت عقابافشان و 300 دستگاه از محل قرارداد با شرکت اِسنا باقی مانده است که امیدواریم هرچه سریعتر عملیاتی شده و وارد چرخه خدمت شود. همچنین به ورود دستکم 500 دستگاه دیگر از اتوبوسهای برقی چینی به خیابانهای تهران امیدواریم.
سخنگوی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت خرید اتوبوسهای 18 متری BRT نیز گفت: با پیگیریهای ریاست محترم شورا و همراهی یک شرکت واردکننده داخلی، در تلاش هستیم تا دستکم 400 دستگاه اتوبوس جدید 18 متری از چین تأمین کنیم. امیدواریم اولین مرحله از این قرارداد تابستان امسال وارد خیابانهای پایتخت شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با ایفای کامل تعهدات شرکتهای تولیدکننده داخلی و رفع مشکلات در تجارت جهانی، با کاهش ریسکهای سیاسی و تعدیل قیمت ارز، حدود 1000 دستگاه اتوبوس جدیدِ برنامهریزیشده وارد ناوگان حملونقل عمومی تهران شود.
انتهای پیام/