تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3983527
شناسه : 3983527
تاریخ :
«جنرال‌موتورز»، یک پله جلوتر از «تسلا» اقتصاد ایران: جنرال‌موتورز با تولید انبوه باتری در کارخانه‌های عظیم خود، از تسلا پیشی گرفته و حالا به‌دنبال کاهش هزینه‌های تمام‌شده‌ باتری به‌حدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات-ساعت در سال ۲۰۲۵ است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

جنرال‌موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا حالا یکی از پیشروترین تولیدکنندگان باتری برقی در این کشور محسوب می‌شود. طبق گزارش «بلومبرگ» این شرکت در تولید باتری از تسلا پیشی گرفته است؛ آن ‌هم درحالی ‌که کارخانه‌هایش هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند.

کارخانه Ultium Cells در حومه نشویل، تنسی با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌دلار و مساحتی برابر با ۵ زمین فوتبال، ۲۴ ساعت شبانه‌روز کار کرده و هر ساعت ۵ هزار سلول باتری تولید می‌کند.

کارخانه دیگری با همین سرمایه‌گذاری در اوهایو که به‌طور مشترک با ال‌جی اداره می‌شود نیز به‌تولید باتری می‌پردازد. این دو کارخانه باتری‌های مورد نیاز مدل‌های محبوبی مانند شورولت اکوئناکس EV و کادیلاک لیریک را تامین می‌کنند که در بازار آمریکا فروش رو به‌رشدی دارند.

تنوع بیشتر برای تولید بیشتر

بخش مهمی از موفقیت جنرال‌موتورز به‌قیمت رقابتی مدل‌هایی مانند اکوئناکس EV برمی‌گردد. این شرکت همچنین سال‌ گذشته هزینه تولید باتری را ۶۰ دلار به ازای هر کیلووات-‌ساعت کاهش داده است. هدف این شرکت برای ۲۰۲۵، کاهش ۳۰ دلار دیگر با افزایش تولید و بهبود راندمان تولید است.

درصورت تحقق این هدف، جنرال‌موتورز می‌تواند هزینه باتری را به‌حدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات-ساعت برساند که ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ است و حتی از تسلا هم پیشی خواهد گرفت.

برای مقایسه، میانگین هزینه تولید باتری در چین، رقابتی‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، ۹۴ دلار بر کیلووات-ساعت است. این پیشرفت، جنرال‌موتورز را در آستانه رقابت با خودروسازان چین قرار می‌دهد. البته با وجود این پیشرفت‌ها، هزینه باتری مدل‌هایی مانند بلِیزِر EV و اکوئناکس EV همچنان حدود ۱۳ هزار دلار است که به‌مراتب بیشتر از هزینه تولید پیشرانه و گیربکس خودروهای بنزینی جنرال‌موتورز است.

این شکاف قیمتی نشان می‌دهد جنرال‌موتورز هنوز راه درازی برای رقابت کامل با خودروهای بنزینی در پیش دارد. برای کاهش این شکاف، جنرال‌موتورز در حال گذار از ماژول‌های باتری فعلی به‌سلول‌های پریسماتیک است. این سلول‌ها که به‌شکل آجرهای مستطیلی طراحی شده‌اند، بدون هدررفت فضا کنار هم قرار می‌گیرند و وزن خودروهای برقی را کاهش داده و برد را افزایش می‌دهند.

سرمایه‌گذاری سنگین

جنرال‌موتورز سال گذشته با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌دلاری و همکاری با سامسونگ، ساخت کارخانه‌ای ۶۴۰ هکتاری را در ایندیانا برای تولید این سلول‌ها آغاز کرد. اگرچه این کارخانه قرار بود در سال ۲۰۲۶ تولید را شروع کند، اما راه‌اندازی آن به سال ۲۰۲۷ موکول شده است.

بااین ‌حال، سرمایه‌گذاری عظیم جنرال‌موتورز در الکتریکی‌سازی نشان می‌دهد این شرکت بازگشتی به‌عقب نخواهد داشت. مقیاس و سرمایه‌گذاری این شرکت در خودروهای برقی به‌حدی است که عقب‌نشینی از این مسیر تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. اگرچه موانع سیاسی ممکن است در کوتاه‌مدت سرعت پیشرفت را کاهش دهند، اما تعهد بلندمدت جنرال‌موتورز به الکتریکی‌سازی کاملا تثبیت شده است.

این شرکت با تولید انبوه باتری و کاهش هزینه‌ها، آماده است تا در بازار جهانی خودروهای برقی نقش پررنگ‌تری ایفا کند. فروش شورولت اکوئیناکس و بلیزر با قیمت پایین‌تر نیز به‌ترتیب، ۲۲‌ درصد و ۴۰‌ درصد از کل تحویل‌های سه‌ماه چهارم را به‌خود اختصاص دادند.

این رشد بر تعهد سرسختانه جنرال‌موتورز به‌خودروهای برقی، با وجود ضررهای سنگین و تمایل رقبای این شرکت از جمله فورد و تویوتا برای اولویت‌ دادن به خودروهای هیبرید تاکید می‌کند. تحلیلگران افزایش خودروهای برقی جنرال‌موتورز را مدیون تعداد فزاینده مدل‌های رقابتی آن می‌دانند که به مشتریان خود، گزینه‌های الکتریکی بیشتری نسبت به رقبا ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش «رویترز» جنرال‌موتورز، ۱۱۴‌ هزار و ۴۳۲ دستگاه خودرو برقی فروخته است. این خودروساز قصد دارد برای سال ۲۰۲۷، خودروهای پلاگین-هیبرید را به‌عنوان یک راهبرد کوتاه‌مدت برای رعایت مقررات آلایندگی ارائه دهد؛ اما برنامه‌ای برای ساخت هیبریدهای سنتی با هزینه کمتر و عدم‌نیاز به‌شارژ ندارد.