تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3982918
شناسه : 3982918
تاریخ :
بلاتکلیفی واردات خودرو در کشاکش بیهوده عوارض وادرات اقتصاد ایران: در حالی که دولت با هدف تنظیم بازار خودرو، واردات را در دستور کار قرار داده، اختلاف‌نظرها بر سر تعرفه و تدوین آیین‌نامه اجرایی، این روند را در وضعیت تعلیق قرار داده است. اکنون واردات خودرو در کشاکش نگارش این آیین‌نامه معطل مانده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گمرک احکام قانون بودجه سال 1404 را جهت اجرا تا پایان سال به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد؛ بر اساس این ابلاغیه، حقوق ورودی همه خودروهای وارداتی با همان تعرفه 100 درصدی درج شده در قانون بودجه سال 1404، وارد خواهند شد و تنها واردات 3500 دستگاه آمبولانس (در صورت عدم امکان تامین از محل تولید داخلی) مشروط به استفاده در راستای ماموریت، معاف از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی هستند.

ماجرای تعرفه‌های سنگین واردات خودرو از لایحه بودجه 1404 آغاز شد؛ جایی که دولت با هدف مدیریت بازار و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان، موضوع واردات خودرو را به عنوان یکی از احکام پیشنهادی خود در لایحه گنجاند. با این حال، بررسی‌های هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نهایت منجر به تعیین تعرفه‌ای 100 درصدی برای واردات خودرو شد؛ تصمیمی که واکنش‌های متعددی در پی داشت.

سازمان توسعه تجارت به عنوان نهاد مسئول در حوزه بازرگانی خارجی، با وجود مخالفت با اعمال تعرفه‌های بالا، اعلام کرد که مسئول تدوین آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو است؛ آیین‌نامه‌ای که باید با همکاری وزارت صمت و گمرک تهیه شود. از سوی دیگر، مجلس شورای اسلامی تلاش کرد در جریان بررسی بودجه، اصلاحاتی در تعرفه اعمال کند، اما این اصلاحات نیز به تأیید نهایی هیئت عالی نظارت مجمع نرسید.

تغییر نرخ محاسباتی گمرک عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت خودرو می شود

افزایش تعرفه واردات خودرو درحالی است که، معاون اول رییس جمهور و نمایندگان دم از اصلاح تعرفه خودروهای وارداتی میزدند. با این حال تعرفه واردات افزایش چشم گیری داشته که موجب خواهد شد بسیاری از خودروها افزایش قیمت قابل توجه ای داشته باشند.

این افزایش تعرفه در کنار تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی گمرک در واردات خودرو و قیمت گذاری نهایی خودروهای واردتی، تاثیر بالایی خواهد داشت. بنا به گفته گمرکات کشور لغو تعرفه ها تنها با مصوبه سران سه قوه و مجلس امکان پذیر است که تا به حال هیچ اظهار نظری نداشته اند. در درون ساختار دولت مخالفانی با این طرح نیز حضور دارند؛ برای مثال وزیر صمت اعلام کردند که سعی می کند تعرفه های خودروهای وارداتی را کاهش دهد.

لزوم سرعت بخشی به تدوین آیین نامه واردات

در حال حاضر، تنها راه اصلاح تعرفه‌ها ارائه لایحه متمم بودجه از سوی دولت است، با این حال، به نظر نمی‌رسد این مسیر نیز با استقبال هیئت نظارت همراه شود؛ چرا که در صورت تمایل به تغییر، انتظار می‌رفت همان‌زمان با بررسی بودجه این اصلاحات اعمال می‌شد. 

در چنین شرایطی، کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از توقف دوباره روند واردات خودرو، لازم است سازمان توسعه تجارت هرچه سریع‌تر آیین‌نامه اجرایی را تدوین و ابلاغ کند. در غیر این صورت، بازار خودرو در سال جدید با ابهاماتی جدی مواجه خواهد شد.

بلاتکلیفی واردات خودرو در کشاکش بیهوده عوارض واردات

گفتنی است در این میان، واردات خودرو در کشاکش تدوین آیین‌نامه اجرایی معطل مانده و این بلاتکلیفی، می‌تواند تبعاتی برای بازار خودرو و مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. از این رو، کارشناسان تأکید دارند که سازمان توسعه تجارت باید هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین و ابلاغ این آیین‌نامه اقدام کند تا روند واردات خودرو از سر گرفته شود و از توقف بیشتر جلوگیری گردد.

انتهای پیام/