تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3982876
شناسه : 3982876
تاریخ :
معکوس شدن روند مهاجرت در برخی رشته‌های علوم پزشکی اقتصاد ایران: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست‌وششمین همایش آموزش پزشکی، ارتقای سطح سواد عمومی سلامت را مهم‌ترین وظیفه آموزش پزشکی دانست و از معکوس شدن روند مهاجرت در برخی رشته‌های علوم پزشکی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر محمدرضا ظفرقندی در افتتاحیه بیست‌وششمین همایش آموزش پزشکی، هفتمین جشنواره دانشجویی ایده‌های نوآورانه آموزشی و اختتامیه هجدهمین جشنواره علوم پزشکی شهید مطهری در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی اظهار کرد: همانطور که پزشکی علم و هنر است، آموزش علوم پزشکی هم علم و هنر است. یک جراح خوب لزوماً معلم خوبی نیست و باید هنر معلمی و آموزش را هم فراگیرد‌ تا استاد خوبی در دانشگاه شود.

وی با بیان این که در عصر حاضر هم آموزش علوم پزشکی متحول شده هم نیازهای مردم متفاوت شده است، افزود: 5.5 درصد مردم مبتلا به دیابت هستند که 50 درصدشان از بیماری خود بی‌خبرند، 30 درصد فشارخونی‌ها نمی‌دانند فشار خون دارند و 40 درصد افراد از کاهش شنوایی ‌شان بی خبر می‌مانند، بنابراین مهم ترین وظیفه آموزش علوم پزشکی در حال حاضر ارتقای سطح سواد سلامت عمومی جامعه است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: باید سلامت را وارد مدارس، خانه‌ها و تلفن های همراه مردم کنیم تا شناخت آنها از سلامت عمومی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال دو سرطان فراگیر پستان و پروستات با آموزش های اولیه قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: ارتقای سواد سلامت مردم حتی پیش از پیشگیری قرار می‌گیرد، زیرا در همین دو مثال اگر سرطان پیشرفت کند با هزینه های گزاف هم قابل درمان نخواهد بود.

دکتر ظفرقندی با بیان اینکه صرفِ آموزش علوم پزشکی کارآمد نیست و آموزش با برخی شاخص‌ها نسبت دارد، در تشریح این شاخص‌ها اظهار کرد: نسبت آموزش پزشکی با کیفیت آن بسیار مهم است و کیفیت قابل تخفیف نیست. کیفیت در آموزش علوم پزشکی که با جان و سلامت مردم سر و کار دارد خط قرمز وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به گنجاندن مهارت در آزمون های بورد، یادآور شد: آموزش فقط درس و تخته و کلاس نیست، فارغ التحصیلی که مهارت عملی در به کارگیری علمش نداشته باشد کارآیی ندارد.

وزیر بهداشت کیفیت آموزش را شامل سه عنصر علم، مهارت و نگرش دانست و بیان کرد: توجه به اخلاق عملی در حوزه پزشکی نیز یکی دیگر از شاخص‌هایی است که در آموزش علوم پزشکی باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی، نسبت آموزش با مناطق محروم، نسبت آموزش با عِرق ملی و استفاده از روش‌های جدید آموزشی در حوزه علوم پزشکی سایر شاخص‌هایی هستند که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرند.

وی در دستور کار قرار گرفتن تجدید نظر در سهمیه‌بندی‌ها در دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه روند 60 درصدی مهاجرت نخبگان علوم پزشکی در سال 1402 هم اکنون با توجه به فضای آرامشی که بر کشور حکمفرما شده، در برخی رشته‌ها معکوس شده است.

همچنین با حضور رئیس جمهور، وزرای بهداشت، علوم و آموزش و پرورش و معاون آموزشی وزارت بهداشت از 17 برگزیده برتر هجدهمین جشنواره شهید مطهری در شش حیطه تخصصی آموزشی تجلیل به عمل آمد. این جشنواره که با هدف شناسایی و تشویق دستاوردهای برتر آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود، امسال نیز با مشارکت پررنگ دانشگاهیان از سراسر کشور همراه بود.

در مجموع، برگزیدگان در شش محور اصلی شامل، مدیریت و رهبری آموزشی، یاددهی و یادگیری، تدوین و بازنگری برنامه‌های آموزشی، ارزشیابی، یادگیری الکترونیکی، و طراحی و تولید محصولات آموزشی معرفی شدند. در این دوره، 17 نفر به‌عنوان نفرات اول تا سوم، از دانشگاه‌هایی چون گناباد، شهید بهشتی، ایران، مازندران، اراک، اهواز، تهران، گیلان، بجنورد، کاشان، مشهد و زاهدان موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر شدند.

انتهای پیام/