تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3982333
شناسه : 3982333
تاریخ :
پیله‌های پرواز اسباب‌بازی‌ ایرانی اقتصاد ایران: به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌هایی که صنعت اسباب‌ بازی در کشور دارد، می‌توان روی این صنعت حساب باز کرد و با رفع چالش‌ها و داشتن نگاهی تخصصی‌تر، راه را برای حرکتی هدفمند برای این صنعت باز کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صنعت اسباب‌ بازی از جمله صنایع فرهنگی در جهان است که چشم‌انداز روشنی برای آن طی سال‌های آتی ترسیم شده. این صنعت که امروزه تنها منحصر و محدود به کودکان و نوجوانان نیست و اقشار مختلف مردم در سنین مختلف را دربرمی‌گیرد، از نظر گردش مالی و زمینه‌های اشتغال‌زایی مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و برخی از کشورها را ترغیب کرده که سرمایه‌ بیشتری را وارد این عرصه کرده و به فعالان نوپا این بازار تبدیل شوند؛ به طوری که طبق آمارهای منتشر شده برخی از همین کشورها در حوزه آسیا و اقیانوسیه طبق بیشترین درآمد را از این صنعت طی سال‌های اخیر داشته‌اند.  

تخمین زده می‌شود که بازار جهانی اسباب‌بازی سالانه با نرخ رشد حدود 3.14 درصد در دوره پیش‌بینی (2023-2030) رشد کند. از نظر درآمد، اندازه بازار جهانی اسباب‌بازی در سال 2022 حدود 305.81 میلیارد دلار ارزش داشت و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 391.62 میلیارد دلار برسد. همچنین براساس محاسبات، به نظر می‌رسد این بازار به دلیل افزایش تعداد فروشندگان آنلاین اسباب‌بازی با نرخ قابل توجهی رشد کند.

پیله‌های صنعت اسباب‌بازی ایران

با وجود همه این‌ها، ایران در حوزه صنعت اسباب‌بازی در سیاست‌گذاری همچنان با نگاه سنتی به پیش می‌رود. رویش استعدادهای مختلف در این صنعت، ورود تولیدکنندگان تازه‌نفس و خلاق و همچنین استفاده از طرح‌های دانشجویان در تولید محصولات جدید از جمله ظرفیت‌هایی است که صنعت اسباب‌بازی در یک دهه گذشته تجربه کرده است؛ با این حال این تجربیات را می‌توان بارقه‌های فردی توصیف کرد که در خلأ حضور سیاستگذاران این بازار، درخشیدند.

سهم یک درصدی ایران از بازار جهانی 

به گفته روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در دولت سیزدهم، سهم گردش مالی ایران از صنعت اسباب بازی را سه دهم درصد ذکر کرد و یادآور شد: از میزان 300 میلیون دلار گردش مالی اسباب‌بازی، 100 میلیون دلار آن به اسباب بازی‌های داخلی اختصاص دارد.

او با اشاره به ظرفیت‌های این صنعت در ایران افزود: اگر بخواهیم به نسبت جمعیتی توجه کنیم، باید سهم بازار اسباب بازی کشور یک میلیارد دلار باشد، چون ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و با توجه به سهم یک درصدی کشورمان از جمعیت دنیا و برخورداری از نیروی انسانی خوش‌فکر، جوان و دانش‌آموخته، دور از ذهن نیست که بتوانیم از بازار جهانی اسباب بازی یک درصد را به خود اختصاص دهیم. سهم گردش مالی در صنعت اسباب بازی با توجه به تولید داخل می‌تواند یک میلیارد دلار یعنی رشد 10 برابری داشته باشد.

با این حال به نظر می‌رسد از جمله موانع برای رسیدن به این چشم‌انداز، نبود شفافیت در صنعت اسباب‌بازی است؛ به طوری که حتی فعالین این بازار نیز از ظرفیت‌های آن به صورت دقیق و روشنی اطلاع ندارند و آمار قابل اتکایی در این رابطه وجود ندارد. با توجه به این خلأ، قرار است سند ملی چشم‌انداز صنعت اسباب‌بازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و منتشر شود تا ضمن روشن شدن وظایف دستگاه‌های مختلف در قبال این صنعت فرهنگی، موانع رشد این صنعت نیز در گام‌های بعدی احصا و مرتفع شود. احسان منشی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، ضمن تأیید این مسئله، سند چشم‌انداز صنعت اسباب‌بازی را «مانیتورینگ» این حوزه توصیف کرد و گفت: سند ملی صنعت اسباب‌بازی در صحن شورای نظارت بر اسباب‌بازی تدوین شد. امر نگارش این سند به بخش خصوصی یعنی انجمن تولیدکنندگان با همکاری دیگر فعالین این عرصه از جمله مجمع فعالین اسباب‌بازی واگذار شد. در نگارش سند سعی کردیم که تمام ارکان دولت که به نوعی مرتبط با صنعت اسباب‌بازی هستند، شناسایی و به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این صنعت اشاره کنیم.

اسباب بازی ,

وی با بیان اینکه پیش‌نویس این سند در حال حاضر در صحن شورای نظارت مورد بررسی قرار گرفت و پس از چند جلسه، نسخه نهایی آن تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شده است، ادامه داد: در این سند، ظرفیت‌های لازم برای حمایت و نظارت بر صنعت اسباب‌بازی لحاظ و حدود و ثغور دستگاه‌های دولتی در آن دیده شده است. 

وارادت؛ مشکلی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند

او هم‌فکری با بخش خصوصی را از جمله مزیت‌های این سند دانست و افزود: بحث بر سر این است که این صنعت بایستی به عنوان یک صنعت قابل اعتماد و توانمند شناسایی شود و دستگاه‌های دولتی مرتبط نیز وظایف خود را در راستای شکوفایی این صنعت ایفا کنند. در چنین شرایطی است که صنعت اسباب‌بازی ایران می‌تواند رشد کند و ضمن پاسخگویی به نیاز داخل، در حوزه صادرات نیز قوی‌تر ظاهر شود. 

منشی وارادات اقلام خارجی را از جمله مشکلات تولیدکنندگان اسباب‌بازی در ایران برشمرد و یادآور شد: تا برنامه ششم، جایگاهی برای کنترل واردات و اخذ گواهی ساخت داخل در همه صنایع در نظر گرفته شده بود، اما مسئله استعلام در برنامه هفتم نادیده گرفته شده است. با این حال به نظر می‌رسد اگر دستگاه‌های مرتبط به وظایف خود در قبال این صنعت عمل کنند، می‌توان با افزایش و رونق تولید، سهم واردات را رفته‌رفته کم و کمتر کرد. 

اشتغال‌زایی؛ مزیت پنهان صنعت اسباب‌بازی ایران

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران  به بخشی از ظرفیت‌های این صنعت اشاره و از «اشتغال‌زایی» به عنوان یکی از مزیت‌های آن یاد کرد و گفت: با رونق تولید در این صنعت می‌توان اشتغال‌زایی آن را افزایش داد. صنعت اسباب‌بازی از جمله صنایعی است که قابلیت بسیاری در اشتغال‌زایی به ویژه ایجاد اشتغال خانگی در حوزه‌های سرگرمی، پلاستیک، چوبی و چاپی دارد. از سوی دیگر، این صنعت مانع از خام فروشی می‌شود که جزو سیاست‌های کلان کشور است. 

او در ادامه به تلاش‌ها برای معرفی این صنعت به مسئولان و مردم در یکی دو سال اخیر اشاره کرد و این موضوع را یکی از اهداف فعالین صنعت در سال جاری دانست. به گفته منشی؛ طی سال‌های گذشته تلاش کردیم تا با عرضه محصولات با کیفیت، به معرفی این صنعت به دستگاه‌های اجرایی، حاکمیت و مردم بپردازیم. در سال گذشته فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت و امسال نیز بنا داریم که گام محکم‌تری در این راستا برداریم.

منشی از افزایش دامنه کار فعالین صنعت اسباب‌بازی به استان‌های مختلف کشور خبر داد و یادآور شد: قصد داریم در سال جدید دایره فعالیت‌ها را به شهرستان‌ها ببریم و با این روش، بازار را تحریک و خانواده‌ها را متقاعد کنیم که می‌توانند روی محصول ایرانی حساب باز کنند. 

تجربه صنعت نوشت‌افزار به عنوان یکی دیگر از حلقه‌های صنایع فرهنگی نشان می‌دهد که همت تولیدکنندگان در کنار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سیاست‌گذاری دستگاه‌های دولتی می‌تواند یک صنعت نوپا را به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به صنعتی «افتخارآفرین» تبدیل کند. این صنعت در 12 سال گذشته کار خود را با دو برند آغاز کرد و حالا در جایگاهی قرار دارد که به راحتی به فکر صادرات محصولات خود است.

به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌هایی که صنعت اسباب‌بازی در کشور دارد، می‌توان روی این صنعت نیز حساب باز کرد و با رفع چالش‌های مختلف و داشتن نگاهی تخصصی‌تر، راه را برای حرکتی هدفمند برای این صنعت باز کرد. جدا شدن از پوسته سنتی و حرکت در مسیر جدید، امری است که به خرد و همت جمعی نیازمند است. 

انتهای پیام/