تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3981887
شناسه : 3981887
تاریخ :
رقابت ۱۴ ربات امدادگر در هزارتوی ربوکاپ آزاد ایران اقتصاد ایران: سرپرست لیگ امدادگر مازِ دانش‌آموزی از رقابت ۱۴ ربات امدادگر در نوزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

فربد یونسی؛ سرپرست لیگ امدادگر مازِ دانش‌آموزی نوزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره جزئیات برگزاری مسابقات این لیگ گفت: لیگ ما در دو زیرلیگ، یکی امدادگر مازِ پیشرفته یا «secondary» و یکی هم «primary» یا مقدماتی تشکیل می‌شود. بچه‌های مقدماتی زیر 14 سال و بچه‌های پیشرفته بین 14 تا 19 سال هستند. بچه‌های «secondary» برای کسب سهمیه‌ مسابقات جهانی مسابقه می‌دهند.

وی گفت: مسابقات لیگ به این صورت است که یک هزارتو یا مازی وجو دارد و تیم‌ها باید ربات‌هایی بسازند که بتواند بین این ماز با موفقیت حرکت کند. یکسری مصدوم را با پردازش تصویر تشخیص می‌دهند؛ یکسری حروف یا رنگ روی دیوارها چسبانده شده و ربات‌ها باید بتوانند تشخیص بدهند. همچنین برای آنها کیت‌های امدادرسانی به داخل زمین بیندازند. در واقع به نوعی شبیه‌ساز یک محیط زلزله‌زده یا آوار است که ربات‌ها باید در آن حرکت کرده و به مصدوم‌ها کمک‌رسانی کنند.

یونسی اظهار کرد: دقیقاً همین لیگ با قوانین آسان‌تر برای بچه‌های «primary» است که زیر 14 سال هستند تا برای مسابقات «secondary» آماده شوند. امسال 14 تیم، 6 تیم در بخش «primary» و هشت تیم در بخش «secondary» داریم.

وی با بیان این که هشت داور در لیگ داریم که چهار نفر در لیگ «secondary» و چهار تن در لیگ «secondary» حضور دارند توضیح داد: سطح مسابقات در چند سال اخیر از نظر قوانین «ربوکاپ» به قدری بالا رفته که از نظر شخص من، این مسابقات، دانش‌آموزی نیست، بلکه حتی می‌توان آن را دانشجویی تلقی کرد. ربات‌هایی که ما می‌بینیم به حدی قوی هستند و خوب پیاده شده‌اند که واقعاً به اندازه یک کار دانشجو یا مهندس رباتیک در آینده، این کارها را انجام می‌دهند.

سرپرست لیگ امدادگر مازِ دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: به نظر من سطح مسابقات خیلی بالاست. تیم‌هایی که تازه‌وارد هستند هم اتفاقا خیلی خوب کار کرده‌اند. در مصاحبه‌های فنی که از بچه‌ها می‌گرفتیم، شاید تیم‌هایی بودند که در عمل نمی‌توانستند خیلی خوب امتیاز کسب کنند و مقام بیاورند، اما کاری که ایده پیاده کرده بودند، ایده ناب خودشان بود و همان را خودشان کاملاً پیاده‌سازی کرده بودند. در حقیقت از کسی کمک نگرفته بوده و صفر تا صدِ کار را خودشان به صورت «Self-learn» یا «خودآموز» انجام داده بودند.

یونسی با بیان این که تنها کاری که می‌توانیم برای بچه‌ها انجام دهیم کمک فکری و تجربی است تصریح کرد: افرادی که برای مسابقات جهانی کسب سهمیه می‌کنند، امکان استفاده از تجربه داوران را دارند. افرادی که داخل لیگ به عنوان داور حضور پیدا کرده‌اند، خودشان تجربه مسابقات سال گذشته را دارند و همچنین همین حالا در تیم‌های دانشجویی فعالیت کنند، بنابراین می‌توانند به آنها کمک کنند و بچه‌ها از تجربیاتشان بهره ببرند.

نوزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در قالب 21 لیگ از روز گذشته (31 فروردین) در محل دائمی نمایشگاه‎‌های بین‌المللی تهران به میزبانی دانشگاه آزاد استان تهران آغاز به کار کرد. در این دوره از مسابقات 400 تیم دانش‌آموزی و دانشجویی به رقابت می‌پردازند.

انتهای پیام/