تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3980779
شناسه : 3980779
تاریخ :
پزشک خانواده و نظام ارجاع؛ مسیری نوین به سوی عدالت در سلامت اقتصاد ایران: اراک- رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آغاز برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، گام بزرگ و مسیری نوین به سوی تحقق عدالت سلامت در این استان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، جواد جواهری ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طرح پزشک خانواده در استان مرکزی از پانزدهم اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود و اکنون ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت این استان در شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار دارند.

وی هدف از اجرای این طرح را بهبود دسترسی به خدمات پزشکی، کاهش مراجعات غیرضروری به متخصصین و افزایش کیفیت درمان عنوان کرد و افزود:
سطح پنجم پیشگیری، با رویکردی جامع به سلامت، اقدامات کلان نظام سلامت را در راستای تحقق سلامت‌محوری تعریف می‌کند و باید اذعان کرد که اجرای طرح‌هایی همانند پزشک خانواده و نظام ارجاع می‌تواند گامی مؤثری به سوی عدالت در سلامت در ارتقای این سطح باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: همچنین موضوعاتی مانند بهداشت آب، فاضلاب، پسماند و نظارت بر مراکز غذایی نقش کلیدی در حفظ سلامت عمومی دارند.

ثبت یک هزار و ۹۶ شکایت بهداشتی در استان مرکزی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سال گذشته یک هزار و ۹۶ شکایت بهداشت محیط در استان مرکزی ثبت شده و ۳۰۰ واحد به دلیل عدم رعایت مقررات بهداشتی پلمب شده‌اند همچنین ۱۳ هزار و ۱۵۱ بازرسی انجام شده و در این راستا پنج هزار و ۸۱۰ اخطار صادر شده است.

وی، نجات جان ۱۰۱ مادر باردار نزدیک به مرگ را از دستاوردهای حوزه بهداشت در سال گذشته دانست و گفت: همچنین خدمات رایگان مراقبت پیش از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری ارائه شد و در سال گذشته ۲۱ هزار و ۶۰۶ مادر باردار تحت مراقبت فعال قرار گرفتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص آلودگی هوای اراک نیز اظهار کرد: ما تضمین می‌دهیم که در مواقع آلودگی هوا، شرایط اضطرار به موقع اعلام شده همچنین شاخص‌های میکروبی آب شهری، صد در صد نمونه‌ها استاندارد بوده است.

وی تاکید کرد: سامانه ۱۹۰ برای پاسخگویی به شکایات مردمی در خصوص موارد بهداشتی آماده است و ضریب رضایتمندی مردم از پاسخگویی در این سامانه در سال گذشته ۹۵ درصد بوده است.