ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
مهندس مینایی؛ مدیرعامل شرکت دانشبنیان آرامیس در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: شرکت آرامیس را با هدف تعمیر تخصصی قطعات الکترونیکی هواپیما تأسیس کردیم؛ قطعاتی که پیشتر در کشور قابلیت تعمیر نداشتند و مجبور به ارسال آنها به خارج بودیم. خوشبختانه تاکنون توانستهایم حدود 30 تا 40 درصد از این نیاز را در داخل کشور تأمین کنیم.
دستاوردها و مجوزهای بینالمللی
وی افزود: با انعقاد قرارداد با شرکتهای مرتبط، آنها را ترغیب میکنیم تا به جای ارسال قطعات به خارج، این مسئولیت را به ما بسپارند. مجوز فعالیت ما مطابق استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده و حتی توانایی ارائه خدمات به کشورهای دیگر را نیز داریم. در حال حاضر، حدود 320 فروند هواپیما در ایران وجود دارد که تنها 150 تا 160 فروند آن فعال هستند و مابقی به دلیل کمبود قطعات، زمینگیر شدهاند. اگر بتوانیم قطعات معیوب را تعمیر و بازسازی کنیم، بخش عمدهای از نیاز کشور به 500 هواپیما را برطرف خواهیم کرد.
چالشها و ضرورت حمایت
مینایی با اشاره به ریسکهای موجود، توضیح داد: برخی قطعات برای تعمیر به خارج ارسال میشوند، اما تحریمها باعث شده برخی کشورها از بازگرداندن آنها خودداری کنند. هرچند پیشنهاداتی از سوی روسیه داشتهایم، توسعه این فعالیتها مستلزم حمایت بیشتر است. بدون کمکهای دولتی، مسیری که باید در یک سال طی شود، به پنج سال تبدیل میشود.
شبیهسازی دیجیتال و فناوری بومی
وی در ادامه گفت: برای غلبه بر محدودیتها، نرمافزاری طراحی کردهایم که با شبیهسازی پروتکل استاندارد قطعات هواپیما، امکان آزمایش دقیق آنها را فراهم میکند. این فناوری که در نتیجه تحریمها توسعه یافته، پایهگذار تبدیل شرکت ما به یک مجموعه دانشبنیان بوده است. هماکنون حدود 30 تا 40 نوع قطعه را پوشش میدهیم و در حال گسترش سبد محصولات خود هستیم.
فرآیند اخذ مجوز و چشمانداز آینده
مینایی با اشاره به فرآیندهای نظارتی افزود: در ایران حدود 100 شرکت فعال در حوزه تعمیرات هواپیما وجود دارد، اما تنها 30 تا 40 شرکت در بخش اویونیک (الکترونیک پروازی) تخصص دارند. برای هر قطعه، باید مجوز جداگانه اخذ کنیم؛ سازمان هواپیمایی با ارزیابی فرآیندها مطابق استانداردهای بینالمللی، این مجوزها را صادر میکند.
وی در پایان با ابراز امیدواری تأکید کرد: با توسعه استانداردهای بینالمللی، میتوانیم خدمات خود را به تمامی خطوط هوایی جهان ارائه دهیم. این گام، مسیری استراتژیک برای خودکفایی ایران در صنعت هوانوردی محسوب میشود.
انتهای پیام/