تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3971516
شناسه : 3971516
تاریخ :
استان زنجان نیازمند ساخت ۳۲ باب مدرسه است اقتصاد ایران: زنجان-استاندار زنجان از نیاز فوری استان به ساخت ۳۲ باب مدرسه خبرداد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی، استان به ساخت ۱۲ مدرسه ۱۲ کلاسه و ۲۰ مدرسه ۶ کلاسه نیاز فوری دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن صادقی صبح شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی، استان به ساخت ۱۲ مدرسه ۱۲ کلاسه و ۲۰ مدرسه ۶ کلاسه نیاز فوری دارد، گفت: منابع دولتی به تنهایی پاسخگوی برای ساخت این تعداد مدرسه را نمی‌دهد لذا باید از ظرفیت خیرین در این زمینه استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه استان زنجان نیازمند یک جهش اساسی درز زمینه مدرسه سازی است، افزود: منابع دولتی به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید با بسیج ظرفیت‌های خیری، منابع عمومی و تسهیل فرآیندهای حقوقی و عمرانی، یک جهش جدی در مدرسه‌سازی صورت گیرد.

صادقی با بیان اینکه باید توجه جدی به ارتقای زیرساخت‌های آموزش و پرورش است، ادامه داد: تاکنون حدود ۱۴ هزار مترمربع فضای آموزشی در استان احداث شده است اما این میزان پاسخ‌گوی نیاز فعلی استان نیست.

استاندار زنجان لزوم توسعه کمی و کیفی مدارس استان زنجان را به عنوان یک ضرورت مهم مورد تاکید قرار داد و بو با بیان اینکه برنامه‌های جدی برای توسعه مدارس و ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی خبر داد و گفت: تحقق این اهداف نیازمند مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، خیرین و بخش خصوصی است.

صادقی با تأکید بر هم‌افزایی دستگاه‌ها در این خصوص، از معاون عمرانی استانداری خواست تا هماهنگی لازم برای مشارکت نهادهای مختلف در اجرای پروژه‌های آموزشی را پیگیری کند.

استاندار زنجان از تدوین طرح نظام آراستگی مدارس خبر داد و گفت: این طرح از سال ۱۴۰۴ با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، آموزش و پرورش و استانداری اجرایی خواهد شد.

صادقی افزود: تمرکز این برنامه بر حفظ و نگهداری فضاهای آموزشی، زیباسازی و کیفیت محیط‌های فیزیکی است که مستقیماً بر سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان و معلمان تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد پیشگیرانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و آموزش و پرورش روزانه ۸ ساعت دانش‌آموزان را در اختیار دارد، بنابراین باید محور نظام مراقبت اجتماعی باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه فرآیند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از ایجاد انگیزه انحراف آغاز می‌شود، گفت: اگر این مرحله مدیریت نشود، مقابله با انحرافات بسیار دشوارتر خواهد بود. در این راستا باید برای مدیران مدارس و مربیان پرورشی دوره‌های تخصصی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شود.

صادقی انتقاد از نبود آمار دقیق در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: یکی از چالش‌های اصلی، اغراق یا کتمان در آمارهای آسیب‌های اجتماعی است که موجب گمراهی در برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه دقت آماری مبنای برنامه‌ریزی در این حوزه است و بدون آن، طراحی و اجرای اقدامات مؤثر امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: باید آسیب‌های اجتماعی استان بر اساس فراوانی و پراکندگی در مناطق مختلف، اولویت‌بندی شود. سپس، اقدامات هدفمند و منابع به سمت این اولویت‌ها هدایت شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه مشارکت سایر دستگاه‌ها در نظام مراقبت اجتماعی ضروری است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داشته باشد، گفت: شهرداری‌ها باید امکانات اجتماعی و ورزشی خود را در اختیار مدارس قرار دهند تا نشاط اجتماعی در مدارس تقویت شود.

صادقی با بیان اینکه همکاری سازمان بهزیستی، دادگستری، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها در افزایش آگاهی حقوقی، فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان مؤثر است، افزود: سازمان بهزیستی آمادگی دارد کارشناسان اورژانس اجتماعی را به مدارس اعزام کند و این مستلزم آگاهی و آمادگی مدیران مدارس است.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید با نگاه حمایتی به آموزش‌وپرورش کمک کنند تا بتوانیم از سرمایه انسانی آینده کشور به‌درستی محافظت کنیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه سنجش و ارزیابی دقیق از وضعیت آسیب‌ها، اساس اصلاح یا ادامه برنامه‌ها است، گفت: اگر برنامه‌ای اثربخش نبوده، نباید اصرار بر اجرای آن داشت. ما به دنبال یک نظام ارزیابی واقع‌بینانه هستیم که بر اساس آن، میزان موفقیت اقدامات اجتماعی و تربیتی در سطح مدارس سنجیده شود و این مسیر به شکل مداوم و مستند ادامه پیدا کند.

صادقی با اشاره به فرارسیدن هفته معلم، به اهمیت بازنگری در شیوه برگزاری برنامه‌های فرهنگی در آموزش و پرورش، افزود: برنامه‌های بزرگداشت معلم نباید به شکل تکراری و کلیشه‌ای برگزار شود.

وی با بیان اینکه از ظرفیت خلاقیت خود معلمان استفاده شود و با ایجاد بستر مناسب در سامانه‌های داخلی، ایده‌های آنان دریافت و از طریق تعیین جوایز، انگیزه‌بخشی لازم صورت گیرد، ادامه داد: برنامه‌هایی با محوریت معلم نمونه از نگاه دانش‌آموز، معلم نمونه از نگاه خانواده، معلم پیشرو در حوزه پژوهش، تربیت دینی و مهارت‌های حرفه‌ای طراحی شود تا نگاه جامعه به معلمان توسعه یابد و وجهه واقعی آنان بهتر معرفی شود.