ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خودروهای بنزینی و کاهش تعرفه محصولات هیبرید و برقی در ۱۴۰۴ به ۱۵ و ۴ درصد، بسیاری از معادلات بازار وارداتیها را دستخوش تغییر خواهد کرد. پیشبینی میشود رشد قیمت وارداتیهای بنزینسوز به واسطه تعرفه ۱۰۰ درصدی (البته اگر این تعرفه تغییر نکند)، زمینه مهاجرت بازار به برقیها و هیبریدها را مهیا کند. این درحالی است که خودروهای برقی بهدلیل نبود زیرساخت شارژ و ناترازی برق با چالش مواجه هستند، بنابراین خودروهای هیبرید گزینهای واقعگرایانهتر برای بازار ایران محسوب میشوند.
افزایش تعرفه خودروهای بنزینی در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰ درصد، آیا سرآغاز مهاجرت خودروهای وارداتی به هیبریدها و خودروهای برقی است؟ این سوال در شرایطی مطرح است که همراه با رشد تعرفه واردات خودروهای بنزینی به ۱۰۰ درصد از یکسو و رشد نرخ محاسباتی گمرکی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۰ هزارتومان، پیشبینی میشود که بازار خودروهای وارداتی در سالجاری با افزایش قیمت روبهرو شود. در این بین اما تعرفه خودروهای برقی و هیبرید نیز که در بودجه سال جاری ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده بود، از سوی دولت تعدیل و به ترتیب ۴ و ۱۵ درصد تعیین شد. با توجه به تغییرات تعرفهای محصولات وارداتی حالا پیشبینی میشود که واردات خودرو بیشتر به سمت برقیها و هیبریدها سوق پیدا کند، چرا که واردکنندگان تعرفه کمتری برای واردات این دست از خودروها پرداخت خواهند کرد.
در این بین برخی فعالان خودروهای وارداتی پیشبینی دیگری نیز دارند مبنی بر اینکه بازار وارداتیها در سال جاری کلا بهسمت خودروهای هیبرید مهاجرت خواهد کرد؛ چراکه بهدلیل کمبود برق و نبود زیرساخت برای خودروهای برقی، بازار تقاضای این محصولات افت خواهد کرد. به همین دلیل واردکنندگان بیشتر به ورود هیبریدها تمایل پیدا خواهند کرد. همانطور که عنوان شد تعرفه خودروهای هیبرید ۱۵ درصد تعیین شده است که فاصله زیادی با خودروهای بنزینسوز دارد.
این تصمیمات از منظر بازار، نویدبخش آغاز فصلی تازه در تقاضای خودروهای برقی و هیبرید تعبیر میشود. بهگفته برخی کارشناسان و دستاندرکاران بازار خودروهای وارداتی، این تصمیم دولت میتواند بازار خودرو ایران را در سال جاری با تحولی جدی مواجه کند. به اعتقاد آنها، افزایش تعرفه خودروهای بنزینی بهنوعی آغاز مهاجرت به فناوریهای نوین در بازار خودروی کشور است. بررسی تقاضای بازار در سالهای قبل از ممنوعیت و همچنین بعد از لغو ممنوعیت واردات گویای این موضوع بود که خودروهای هیبرید مورد استقبال بسیاری از مصرفکنندگان داخلی است؛ بنابراین تعرفه ۱۰۰ درصدی بنزینسوزها و کاهش تعرفه هیبریدها، زمینه این استقبال را بیشتر کرده و بهنظر میرسد بازار وارداتیها بهخصوص در سالجاری بیشتر پذیرای محصولات هیبرید است تا خودروهای بنزینسوز یا برقی.
در چند سال اخیر، واردات خودرو به ایران همواره تحتتاثیر نوسانات نرخ ارز، برخی سیاستهای محدودکننده و نبود استراتژی مشخص قرار داشته است. با این حال، سال ۱۴۰۴ از همان ابتدا با تصمیمی غیرمنتظره آغاز شد، افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینسوز از حدود ۵۵ درصد به ۱۰۰ درصد. این افزایش نهتنها قیمت تمامشده خودروهای وارداتی را بهشکل قابلتوجهی بالا میبرد، بلکه عملا این گزینه را از سبد خرید بسیاری از مصرفکنندگان حذف خواهد کرد. در شرایطی که نرخ ارز آزاد همچنان بالاست و قدرت خرید خانوارها رو به افول گذاشته، این افزایش تعرفه میتواند بهحذف برخی خودروهای بنزینی وارداتی از بازار منجر شود؛ یا حداقل آنها را به کالایی لوکس و دستنیافتنی تبدیل کند. در این بین اما استثنای دولت در مورد خودروهای هیبرید و برقی، چراغ سبز به بازار وارداتیها تلقی میشود.
افزایش قیمت ۲۰۰ میلیونتومانی کیا K۵ توربو
خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۷ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۴) با ۱۷ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۱۱۳ میلیونتومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۴) با ۱۴ میلیونتومان کاهش به ۹۵۰ میلیونتومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۴) با ۱۲ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۲۵ میلیونتومان، شاهین اتومات (۱۴۰۴) با ۱۲ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۵۵ میلیونتومان، شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۳۳۰ میلیونتومان و دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۴) با ۹ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۲۷۶ میلیونتومان رسید.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد قیمت ۲۰ تا ۷۲ میلیونتومانی و کاهش بهای ۲۰ تا ۴۵ میلیونتومانی برخی خودروها بودیم. جایی که کیامسی T۹ (۱۴۰۳) با ۷۲ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۴) با ۴۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۴۰ میلیونتومان و اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیونتومان اعلام قیمت شدند. از طرفی ارزش کیامسی X۵ (۱۴۰۳) با ۴۵ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵ میلیونتومان، هایما S۷ پرو (۱۴۰۴) با ۲۵ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۶۰ میلیونتومان، هایما S۵ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۶۹۰ میلیونتومان و لاماری ایما (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت کیا K۵ توربو (۲۰۲۴) با ۲۰۰ میلیونتومان افزایش به ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، کیا اسپورتیج توربو (۲۰۲۴) با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش به ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیونتومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سیسی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان و ونوسیا V Online DD-i (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیونتومان رسید.