تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3966204
شناسه : 3966204
تاریخ :
کابوی‌های آینده اسب رباتیک کاوازاکی سوار می‌شوند اقتصاد ایران: عصر خودرو- شرکت ژاپنی Kawasaki Heavy Industries از جدیدترین کانسپت خودش رونمایی کرد. ربات چهارپایی به اسم Corleo که با هیدروژن کار می‌کند و مجهز به هوش مصنوعی است. نکته‌ جالب اینجاست که این کانسپت به شکلی طراحی شده که مثل اسب می‌توان سوار آن شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نمونه اولیه این ربات در نمایشگاه Osaka-Kansai Expo 2025 معرفی شد و به دلیل ترکیب انرژی پاک و طراحی رباتیک پیشرفته توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

به گفته‌ شرکت کاوازاکی، ربات کورلئو برای حرکت در زمین‌ های ناهموار و با پوشش متنوع طراحی شده است. این دستگاه با چهار پای رباتیک مستقل حرکت می‌کند که به آن امکان می‌دهد با تعادل و پایداری روی سطوح مختلف حرکت کند.

بر اساس توضیحات شرکت، هر پا به‌ صورت جداگانه قابلیت حرکت دارد که همین موضوع باعث می‌شود کورلئو بتواند در مسیر های ناهموار حرکت نرم‌ و روان‌تری داشته باشد.

در بحث نوع سوخت باید گفت که کورلئو با یک موتور هیدروژنی کار می‌کند. شرکت کاوازاکی تأیید کرده که در این ربات از یک موتور 150 سی‌سی هیدروژنی استفاده شده که با تولید برق، نیروی لازم برای حرکت چهار پای ربات را تأمین می‌کند.

کاوازاکی از کورلئو به‌عنوان یک پلتفرم حرکتی آفرود یاد می‌کند که با استفاده از انرژی پاک، به کاهش آلایندگی و اثرات مخرب زیست‌ محیطی کمک می‌کند.

طراحی کورلئو تحت تأثیر بخش تولید موتورسیکلت‌  کاوازاکی انجام شده است. بدنه‌ این ربات ظاهری آیرودینامیک دارد و از ترکیب فلز و مواد کربنی ساخته شده است که علاوه بر استحکام فوق‌العاده، وزن سبک و ظرافت طراحی را هم در یک پکیج کامل به همراه دارد.

در قسمت جلویی کورلئو یک پوشش شبیه به شیلد باد دیده می‌شود که طراحی آن از موتورسیکلت‌ های کمپانی الهام گرفته شده است. چراغ‌ های داخلی تعبیه‌ شده در این بخش هم امکان دید مناسب را در شرایط نوری مختلف، چه در روز و چه در شب فراهم می‌کنند.

اسب رباتیک کورلئو همچنین به یک پنل نمایشگر مجهز است. این نمایشگر از نوع هدآپ‌دیسپلی بوده و اطلاعاتی مانند میزان هیدروژن باقی‌مانده، مسیر حرکت، پایداری حرکتی و حتی نحوه توزیع وزن راکب را نمایش می‌دهد.

کاوازاکی در توضیحات خود درباره کورلئو اعلام کرده که این وسیله نقلیه از دکمه‌ ها یا کنترل‌ های سنتی استفاده نمی‌کند و در عوض به حرکات بدن راکب واکنش نشان می‌دهد و با جابجایی مرکز ثقل سوار یا در سوارکار گام‌ های خود را به‌ طور خودکار تنظیم می‌کند تا حرکت آن در حد امکان روان و بی نقص باشد.

سُم‌ های لاستیکی روی پا های این ربات به آن کمک می‌کند تا در هر دو سطح سخت و نرم چسبندگی را حفظ کند. شرکت کاوازاکی به این موضوع اشاره کرده است که کورلئو می‌تواند از روی موانع بپرد، هرچند هنوز اعداد و ارقام دقیقی درباره عملکرد آن اعلام نشده است.

کورلئو در این مرحله همچنان به عنوان یک کانسپت یا مفهوم باقی مانده است. شرکت کاوازاکی مشخصات فنی مانند سرعت، بُرد یا قدرت پیشرانه هیدروژنی و یا عمر باتری را اعلام نکرده است.

یکی از مقامات شرکت کاوازاکی در سخنان خود گفت که کورلئو یک چشم‌انداز بلند مدت است و احتمال دارد تا سال 2050 به بازار عرضه شود. با این حال هیچ جزئیات دیگری درباره جدول زمانی توسعه یا کاربرد های تجاری آن توسط کمپانی تأیید نشده است.

رونمایی از کورلئو نشان‌ دهنده تمرکز بالای شرکت کاوازاکی بر تکنولوژی رباتیک و تحرک پایدار است. این شرکت پیش از این بر روی ربات‌ های صنعتی و موتورسیکلت‌ ها کار کرده است و کارنامه درخشانی دارد اما حالا با ترکیب عناصری از هر دو تکنولوژی، به دنبال کشف شکل های جدیدی از وسایل حمل‌ و نقل شخصی است.

مسلما این ترکیب خلاقانه می‌تواند چشم‌ انداز‌ های آینده صنعت حمل‌ و نقل را تغییر دهد و از شکل سنتی امروز خارج کند.