این مقام مسئول گفت: ضمن اشاره به برخی سناریوهای این کلاهبرداریها افزود: آنها معمولاً با دلایلی همچون “برنده شدن جوایز در یک مسابقه”، “ایجاد مشکل در حساب بانکی” یا پیامهایی فریبنده مانند “فعالسازی خدمات دولتی”، سعی دارند حس اضطرار یا اعتماد قربانی را برانگیزند. سپس از او میخواهند کدی که به تلفن همراهش ارسال شده را اعلام کند. این کدها ابزار دسترسی آنها به حسابهای بانکی، شبکههای اجتماعی یا اطلاعات خصوصی قربانی خواهند بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا ادامه داد: یکی از تاکتیکهای رایج این دسته از کلاهبرداران، ارائه شماره ثابت با تلفن گویاست. این سیستمها بهگونهای طراحی شدهاند که با یک مکالمه حرفهای، باورپذیر به نظر میرسند. اما پس از ایجاد اعتماد اولیه، تماس به تلفن همراه کلاهبرداران انتقال داده شده و قربانی هیچگاه متوجه نمیشود که در دام آنها گرفتار شده است.
سرهنگ مختاررضایی با تأکید بر اینکه هیچ نهاد دولتی یا سازمان معتبر از طریق تماس تلفنی درخواست اطلاعات حساس یا کدهای ارسالشده به تلفن همراه را نمیکند، به شهروندان توصیه کرد: اگر با چنین تماسهایی مواجه شدید، به هیچ وجه کد یا اطلاعات شخصی خود را در اختیار قرار ندهید. همیشه برای بررسی صحت این تماسها از وبسایتها یا شمارههای رسمی سازمانها استفاده کنید.
وی در پایان از شهروندان خواست: «در صورت دریافت تماسهای مشکوک، این موارد را بلافاصله به پلیس فتا گزارش دهید. برای این منظور میتوانید به وبسایت پلیس فتا به آدرس www.fata.gov.ir مراجعه کرده و یا با شماره 096380 مرکز امداد و فوریتهای سایبری پلیس فتا تماس حاصل کنید. هوشیاری و اطلاعرسانی بهموقع، بهترین راهکار برای جلوگیری از این گونه کلاهبرداریهاست.